Senaste nytt

Går oljelinjen dåligt?

Utrolig mye upresis info (med unntak av Dr.Miles) i denne tråden.
Hele flyet er innleid fra Privatair, wetlease er wetlease, fra flyvertinner og piloter til stolene og interiøret - alle er i sin helhet eid av Privatair. Privatair kjører ruta på oppdrag fra SAS, med SAS-meny, service og stil.
Ruten er overhodet ikke tiltenkt leisure-markedet, men oljeindustrien. Ruten og seter er ikke tiltenkt for at bonusjegere skal ha et eksklusivt lie-flat-produkt å drømme etter over atlanteren, men en ren business-rute hvor oljeindustrien raskere får kommunisert og reist mellom to store oljesentre.
Virker som mange misforstår hele poenget og aimet med ruten, men men :)
 
@Aurora,
Vi förstår nog alla att time is money.
Dock måste du också erkänna att affärsresenärer "wants to hit the ground running" så att säga.
Kan man sova genom flighten så skulle jag säga det är lika viktigt som tiden.
Just nu får de ju välja på att sova bra eller kortare flygsträcka. Kortare flygsträcka kompenserar inte nödvändigtvis mindre/sämre sömn.
 
Ja, Qatar er jo et foregangsbolag å se etter (ironi). Blir vanskelig å forholde meg personlig til argumenter om Qatar når det er et bolag som fullt och helt boikottes av meg.

I all øvrighet lar jeg heller bookingtallene tale framfor synsing, de publiseres hver mnd (?) via Houston flyplass' statistikk.

September 2014 : 637 pax vestover 553 pax østover ~ 50%
Oktober: 678 vestover og 613 østover ~60%
November: 534 pax vestover 544 pax østover (1 uke pause ~60% belegg)
Desember : mye pauser, har ikke regnet belegg pr rute.
Alle tall finnes på Fly2Houston - Houston Airport System
 
Last edited by a moderator:
I think we have to agree that we disagree :)
Vi har för olika syn på saker och ting helt enkelt.
Jag respekterar dina åsikter och den ställning du tar.
 
Det är klart att man alltid kan önska att saker är bättre, men för många affärsresenärer gäller tiden/tidtabellen mer än komforten.

Annars borde väl SAS ha extrema problem med alla sina långa rutter då det än så länge inte är något flyg som är uppgraderat.
Sist jag reste till Peking var det knökfullt och det fanns gott om alternativ som hade varit billigare och erbjudit bättre hårdvara, men sämre timing.
 
Tyvärr tror jag att kombinationen av investeringsgraden i Oil & Gas som störtdyker på grund av nuvarande priser på råolja, kombinerat med att två av de största servicebolagen inom O&G är på väg att slås samman, kan det finnas svårigheter för linjen ett tag framöver.

SAS öppnade denna linje utan att först ha säkrat volymer från de största kunderna. Så, det kan bli en dialog med några kunder om linjen skall bibehållas..

Om vi är ärliga, så är det bara BA som har så långt klarat göra bra business ur "business only :) Lufthansa och Swiss båda hade svårt att få PrivatAir lönsamma med med "business only". Antalet flygbolag som har försökt London - New York, den absolut mest lukrativa rutten i världen, är många. Inga fick till det... KLM hade Amsterdam - Houston med PrivatAir.. Gick hellre inte...

Det är inte det samma som att detta inte kommer fungera, bara att historien kombinerat med makroekonomiska och mikroekonomiska förutsättningar har förändrat situation ganska radikalt...
 
Toppen