Senaste nytt

Går oljelinjen dåligt?

Nå har det vært presisert flere ganger at denne ruten ikke handler om å ha 180graders recline, limmoservice og fiske-egg på menyen - men om å ha den mest effektive vegen til/fra jobbreiser. Ergo maksimalisering av arbeidstid, reisetid etc. Med rutetidene er det en svært passende rute for oljeindustrien, og som nevnt, all kabinfaktor over 60% var vel å anse som en suksess for SAS :) (Fra artiklene når ruten ble lansert).
Men om SAS vill gör det bra från början varför inte börja det hela med att ha en bra hårdvara?
Släng in lite nya stolar så tror jag att alla skulle bli mer nöjda och problemet löst. :)
Har inget ont mot SAS men avskyr bara när företag (vilka som helst) gör nya satsningar halvhjärtat.

Men om SAS vill gör det bra från början varför inte börja det hela med att ha en bra hårdvara?
Släng in lite nya stolar så tror jag att alla skulle bli mer nöjda och problemet löst. :)
Har inget ont mot SAS men avskyr bara när företag (vilka som helst) gör nya satsningar halvhjärtat.
Ja, nya stolar (eller begagnade) som går att fälla 180 grader hade gjort att jag åkt den linjen oftare, åtminstone österut. Men jag gissar att den inte ingår i flygplan som får den nya kabinen.

Det planet (och till viss del crew) är väl inhyrt. Det kanske inte går att påverka så mycket vad gäller stolar och liknande. Tycker det är lite fel att säga att SAS gör det halvhjärtat om det nu stämmer att de jobbat hårt för att få till denna linjen. Det kanske inte finns en uppsjö av lediga flygplan för all-business helt enkelt och de hittade ett som passade.

Dessutom verkar det väl som man i princip använde "sista lagret" av de gamla stolarna (för det är väl SAS standard-stolar), i väntan på de nya? De nya stolarna existerade ju inte när den linjen öppnades, och att skjuta på den ett år (eller ens ett halvt) bara för att få de nya stolarna verkar också fånigt.

Däremot intressant att se att den inte ligger med i tidsordningen de lagt ut för när den ska få de nya...

Dessutom verkar det väl som man i princip använde "sista lagret" av de gamla stolarna (för det är väl SAS standard-stolar), i väntan på de nya? De nya stolarna existerade ju inte när den linjen öppnades, och att skjuta på den ett år (eller ens ett halvt) bara för att få de nya stolarna verkar också fånigt.

Däremot intressant att se att den inte ligger med i tidsordningen de lagt ut för när den ska få de nya...

Vad skulle man ersätta det här planet med om den skulle in på stolsbyte? Något som verkar ta en evighet.

Nu vet jag inte mycket om flygekonomi, men borde inte kostnaden för stolar vara en relativt liten del, jämfört med bränsle, personal och flygplatskostnader? Är det så att det skulle få plats färre säten om man bytte till horisontella säten?

D.v.s. på en all business-rutt borde det väl vara rätt vettigt att ha bra hårdvara? Under förutsättning att man kan behålla antalet säljbara säten.

Nu vet jag inte mycket om flygekonomi, men borde inte kostnaden för stolar vara en relativt liten del, jämfört med bränsle, personal och flygplatskostnader? Är det så att det skulle få plats färre säten om man bytte till horisontella säten?

D.v.s. på en all business-rutt borde det väl vara rätt vettigt att ha bra hårdvara? Under förutsättning att man kan behålla antalet säljbara säten.
Enligt en artikel på Australian Business Traveller, tillverkningskostnad av flygplansstolar är som följande:
  • First class: 250.000 - 500.000 USD per stol
  • Business class: 30.000 - 80.000 USD per stol
  • Economy class: 2.300 USD per stol
The real cost of a business class seat? Try $80,000... - Australian Business Traveller
The Secret Life of Business Class Seats - Video - NYTimes.com

Enligt Jacobs artikel om SAS Stavanger - Houston linje, detta Boeing 737 plan har 44 stolar ombord.
Ny sensationell flyglinje, SAS öppnar oljelinje Stavanger-Houston - BusinessClass.se

Den stolmodellen som används på Privatairs Boeing 737 är det inte den modernaste modellen så säg att det kostar 50.000 USD per stol.

50.000 USD x 44 stolar = 2.200.000 USD = ca 18.157.000 SEK

Om man ser till kostnaden @Dr. Miles nämner ovan så är ju den väldigt låg om man ser den som en investering. Tror man enkelt skulle kunna hitta 18M SEK att spara på ett eller annat sätt inom SAS..
Då linjen kallas "oljelinjen" så bör en stor del av passagerarna också jobba inom oljeindustrin, då jag tar lite förgivet att Statoil osv är de företag som nyttjar denna rutt.
2009 skrevs ett avtal som borde vara uppe förnyelse nu:
SAS Group Signs Norway’s Largest Air-Travel Agreement | Business Wire

En kund skriver avtal för 3 miljarder NOK så bör ju leverantören se till att denna storkund blir glad :)
Uppgradering på sätena kommer kanske vid förnyelsen av avtalet så vida inte Norwegian hittar på en liknande lösning fast med en Dreamliner..

Det hade varit kul att få reda på från SAS hur de ser på den nya linjen. Jag har svårt att se att man gör den typen av speciallösning utan att ha ett säkert underlag.

Toppen