Senaste nytt

Går ej att efterregistrera poäng på SAS hemsida

sweflyer

Medlem
SAS verkar ha någon störning som gör att det inte går att efterregistrera poäng på webben. Fick samma felmeddelande igår (se screenshot). Ser ut som att de tror att jag använder TOR, men egentligen har jag mest provat Chrome och skärmbilden är från Edge.

Nån mer som får detta fel?
 

Attachments

  • SAS error.JPG
    SAS error.JPG
    48,9 KB · Visningar: 218
Ja, det verkar vara ganska vanligt med svenska "hemma bredband leverantörer".

Om du har tillgång så prova att koppla upp ett vpn, antingen till annat land eller till jobbet. Det är precis tvärtemot vad de säger, men det brukar fungera...
 
Inte samma problem, men jag får bara ” Ett fel har uppstått, försök igen senare.” när jag skall lägga till ett telefonnummer i Fru Resenärens EB-profil.
VPN gjorde inte saken bättre. Tips?
 
Hej.

Det är två olika fel här som är oberoende av varandra;

Ändra profil inställningar: detta är något annat fel och kan inte direkt svara på vad det beror på. Det har ej med din uppkoppling/dator att göra. Det görs enormt många profiländringar per dag och vi har ej fått något ”larm” att funktionen skulle ha större problem. Kanske om du skickar in till supporten vilket eb nr det gäller så kan vi felsöka och återkomma.

[mention]sweflyer [/mention]
Retro claims av poäng på flyg:
Vi har en rätt avancerad tjänst här för att säkerställa genuina besök av ”riktiga människor”. Ibland går det fel och beror oftast på en kombination av ISP, webbbrowser, vpn/tor och tidigare beteende. Vi gör kontinuerligt justeringar i denna funktion när vi ser att den antingen är för tuff eller för ”slapp” utifrån vissa parametrar.
Att koppla upp vpn eller prova från massa enheter skapar det omvända: ett typiskt ”bedrägligt” mönster och det blir svårare.
Skicka gärna ditt EB nr till mig och gör gärna ett försök och ge mig tidstämpeln så snabbar det på.

Vi har självklart inget intresse att blocka genuina medlemmar som nyttjar våra tjänster så får titta närmare på detta. Idag har vi tex 1.8% block på besöken varav många av dem nog ska vara just blockade. Dock ska ingen riktig användare hamna i din situation! Återkom gärna med mess så kollar jag.

Med vänlig hälsning,
Peter
Tech Lead
Loyalty Solutions
SAS IT
 
Hej.

Det är två olika fel här som är oberoende av varandra;

Ändra profil inställningar: detta är något annat fel och kan inte direkt svara på vad det beror på. Det har ej med din uppkoppling/dator att göra. Det görs enormt många profiländringar per dag och vi har ej fått något ”larm” att funktionen skulle ha större problem. Kanske om du skickar in till supporten vilket eb nr det gäller så kan vi felsöka och återkomma.

[mention]sweflyer [/mention]
Retro claims av poäng på flyg:
Vi har en rätt avancerad tjänst här för att säkerställa genuina besök av ”riktiga människor”. Ibland går det fel och beror oftast på en kombination av ISP, webbbrowser, vpn/tor och tidigare beteende. Vi gör kontinuerligt justeringar i denna funktion när vi ser att den antingen är för tuff eller för ”slapp” utifrån vissa parametrar.
Att koppla upp vpn eller prova från massa enheter skapar det omvända: ett typiskt ”bedrägligt” mönster och det blir svårare.
Skicka gärna ditt EB nr till mig och gör gärna ett försök och ge mig tidstämpeln så snabbar det på.

Vi har självklart inget intresse att blocka genuina medlemmar som nyttjar våra tjänster så får titta närmare på detta. Idag har vi tex 1.8% block på besöken varav många av dem nog ska vara just blockade. Dock ska ingen riktig användare hamna i din situation! Återkom gärna med mess så kollar jag.

Med vänlig hälsning,
Peter
Tech Lead
Loyalty Solutions
SAS IT

Att man inte kommer åt vissa sidor från vissa länder eller med VPN är inte särskilt kundvänligt. Jag har varit i Mexiko och USA när jag försökt komma åt SAS ibland och det går inte. Vanligtvis får man bara typ något kryptiskt felmeddelande och that's it. Frågar man kundtjänst om hjälp får man bara yxskaftsvar.

Nu dyker felen även upp med svenska internetleverantörer. Och jag har stött på fel på antagligen hänger ihop med Apples "relätjänst". Här har nog inte leverantören av er tjänst hängt med riktigt.

Den här "avancerade" tjänsten får ni nog ta och reklamera, för den ställer till med rätt mycket problem. Den är nästan lika dålig som Air Frances skydd, där man kan bli bannlyst i en halvtimme om man råkar uppdatera sidan (inkl backa) i webbläsaren fler än tre gånger på typ fem minuter.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Att man inte kommer åt vissa sidor från vissa länder eller med VPN är inte särskilt kundvänligt. Jag har varit i Mexiko och USA när jag försökt komma åt SAS ibland och det går inte. Vanligtvis får man bara typ något kryptiskt felmeddelande och that's it. Frågar man kundtjänst om hjälp får man bara yxskaftsvar.

Nu dyker felen även upp med svenska internetleverantörer. Och jag har stött på fel på antagligen hänger ihop med Apples "relätjänst". Här har nog inte leverantören av er tjänst hängt med riktigt.

Den här "avancerade" tjänsten får ni nog ta och reklamera, för den ställer till med rätt mycket problem. Den är nästan lika dålig som Air Frances skydd, där man kan bli bannlyst i en halvtimme om man råkar uppdatera sidan (inkl backa) i webbläsaren fler än tre gånger på typ fem minuter.
Tjänsten jag syftar på är endast på missing points, så har du upplevt problem på andra delar av SAS ekosystem får du gärna skriva var så kan jag höra med kollegorna som ansvarar för dem vad de har för skydd och möjligen vad de kanske måste justera. Jag vet att en funktion hade lite inkörningsproblem men bör vara löst - jag fastnade själv i det nämligen när jag letade biljetter till USA .

Oskyddad kan ingen bedriva onlineförsäljning utan enorma kostnader som följd. En del ”collateral” kommer man nog inte ifrån men den ska vara enormt minimal och endast för det jag kallar edge-cases. Annars blir skydden kontraproduktiva såklart.

Apples relätjänst är precis samma typ av tjänst som en hacker och fraudster använder för att dölja sin identitet även om de gör det än mer avancerat. Alla som säljer något på nätet vill i största mån ha den riktiga adressen, kreditkortet, e-posten etc. Du vill veta vem du gör business med, än viktigare vid tjänster där sista skyddet ”postadressen” inte är något du kan screena. Dessa tjänster förvanskar just dessa och i sig inget konstigt att online tjänster försöker skydda sig emot dem. Men i sak har du rätt - när gemene man börjar använda tekniker för att de blivit lättillgängliga behövs förfinade tekniker för att just skilja legitima från mindre legitima besökare. Det är ett gissel helt klart och ett ständigt tweakande.
 
Tjänsten jag syftar på är endast på missing points, så har du upplevt problem på andra delar av SAS ekosystem får du gärna skriva var så kan jag höra med kollegorna som ansvarar för dem vad de har för skydd och möjligen vad de kanske måste justera. Jag vet att en funktion hade lite inkörningsproblem men bör vara löst - jag fastnade själv i det nämligen när jag letade biljetter till USA .

Oskyddad kan ingen bedriva onlineförsäljning utan enorma kostnader som följd. En del ”collateral” kommer man nog inte ifrån men den ska vara enormt minimal och endast för det jag kallar edge-cases. Annars blir skydden kontraproduktiva såklart.

Apples relätjänst är precis samma typ av tjänst som en hacker och fraudster använder för att dölja sin identitet även om de gör det än mer avancerat. Alla som säljer något på nätet vill i största mån ha den riktiga adressen, kreditkortet, e-posten etc. Du vill veta vem du gör business med, än viktigare vid tjänster där sista skyddet ”postadressen” inte är något du kan screena. Dessa tjänster förvanskar just dessa och i sig inget konstigt att online tjänster försöker skydda sig emot dem. Men i sak har du rätt - när gemene man börjar använda tekniker för att de blivit lättillgängliga behövs förfinade tekniker för att just skilja legitima från mindre legitima besökare. Det är ett gissel helt klart och ett ständigt tweakande.
Nu är det här kanske fel forum men.. Vad är det som gör att just funktionen med efter registrering behöver detta super skydd? Som inte behövs för att boka, avboka, ändra, checka in, ändra profil osv osv? Spontant känns det ju som det skyddet är inlagt på en av de minst känsliga delarna som överhuvudtaget finns på siten?

Och som dessutom behöver skydda mot användare som redan har genomfört en korrekt inloggning...
 
Tjänsten jag syftar på är endast på missing points, så har du upplevt problem på andra delar av SAS ekosystem får du gärna skriva var så kan jag höra med kollegorna som ansvarar för dem vad de har för skydd och möjligen vad de kanske måste justera. Jag vet att en funktion hade lite inkörningsproblem men bör vara löst - jag fastnade själv i det nämligen när jag letade biljetter till USA .

Oskyddad kan ingen bedriva onlineförsäljning utan enorma kostnader som följd. En del ”collateral” kommer man nog inte ifrån men den ska vara enormt minimal och endast för det jag kallar edge-cases. Annars blir skydden kontraproduktiva såklart.

Apples relätjänst är precis samma typ av tjänst som en hacker och fraudster använder för att dölja sin identitet även om de gör det än mer avancerat. Alla som säljer något på nätet vill i största mån ha den riktiga adressen, kreditkortet, e-posten etc. Du vill veta vem du gör business med, än viktigare vid tjänster där sista skyddet ”postadressen” inte är något du kan screena. Dessa tjänster förvanskar just dessa och i sig inget konstigt att online tjänster försöker skydda sig emot dem. Men i sak har du rätt - när gemene man börjar använda tekniker för att de blivit lättillgängliga behövs förfinade tekniker för att just skilja legitima från mindre legitima besökare. Det är ett gissel helt klart och ett ständigt tweakande.

Det är allt från inlogg till att se bokningar. Idag kan jag inte få mitt boardingkort på grund av något nätverksfel. Det ballar ur lite då och då helt enkelt.

Jag tror man ska vara försiktig med att kalla en tjänst som är uppdaterad telefon erbjuder till alla för något som fraudsters använder. Att skydda sig med VPN är mer och mer standard. Det är lite som att säga att man måste skydda sig mot internet för det är det som fraudsters använder.

Faktum är att SAS (och möjligen också Air France webbsite) är en av de sämsta, trots att det är som du säger att skydd används på många webbsidor. Men det är otroligt mycket trackers och sånt på SAS sida som jag tror blandar sig i funktionalitet, tar man bort dem har man kommit en bit på vägen för att förbättra.
 
Nu är det här kanske fel forum men.. Vad är det som gör att just funktionen med efter registrering behöver detta super skydd? Som inte behövs för att boka, avboka, ändra, checka in, ändra profil osv osv? Spontant känns det ju som det skyddet är inlagt på en av de minst känsliga delarna som överhuvudtaget finns på siten?

Och som dessutom behöver skydda mot användare som redan har genomfört en korrekt inloggning...

Nä det är ju absolut rätt forum för att kommentera något så enastående idiotiskt.
Inget förvånar när det gäller SAS...
 
Last edited:
Toppen