Senaste nytt

Går det regga endast flyg utan poäng?

Atom

Medlem
Är det möjligt att i efterhand registrera ett flyg men utan att få bonuspoäng men få flighten som statusgrundande hos SAS? Någon som vet?

Anledningen till att jag frågar är att jag kanske ska flyga SAS i tjänsten (oftast blir det norwegian då de brukar vara billigare hos bokningagenten :/).

Vi får regga resor men står att alla bonuspoäng ska tillfalla AG senare. Oklart hur det ska gå till. Men hade varit gött om man kunde få två flygningar och därmed ta mig närmare nästa nivå.

Det är väl bara att regga resorna på vanligt sätt på ett Eurobonuskonto om du reser med SAS. Kontot måste vara personligt och tar du inte ut några poäng så kan ju inte arbetsgivaren göra något åt det. Statusen du kan erhålla är så vitt jag vet inte förbjuden att utnyttja. I praktiken kan inte dina poäng tillfalla arbetsgivaren eftersom dessa reggats på dej personligen. I så fall måste arbetsgivaren ha något avtal som gör att denna kan tillgodogöra sej poängen, vilket inte är så vanligt.

Om du får registrera resor, så regga på. Sedan får de väl visa hur de tänkt med att bonuspoängen skall tillfalla arbetsgivaren.

Regler om att poäng ska tillfalla arbetsgivaren strider förmodligen mot reglerna i bonusprogrammen.

En variant som har förekommit är att man vill att den anställde ska ha ett eurobonuskonto för företagets resor, och ett annat för privata resor. Detta är förbjudet inom eurobonus, och kan leda till att du förlorar alla intjänade poäng, även privat intjänade. Tänk efter en extra gång innan du går med på konstiga regler från arbetsgivarens sida i detta fall.

När man bokar resa på sas.se kan man väl välja att man inte vill ha poäng för resan men ändå tillgodoräkna sig segmentet. Men då måste man boka sina arbetsresor själv.

Har hört flera arbetsgivare som har något i reglerna om poäng att man ska använda dem för jobb om man tjänat in de på jobbresor. Men har aldrig hört någon arbetsgivare som ifrågasatt eller velat komma åt poängen

När man bokar resa på sas.se kan man väl välja att man inte vill ha poäng för resan men ändå tillgodoräkna sig segmentet. Men då måste man boka sina arbetsresor själv.

Har hört flera arbetsgivare som har något i reglerna om poäng att man ska använda dem för jobb om man tjänat in de på jobbresor. Men har aldrig hört någon arbetsgivare som ifrågasatt eller velat komma åt poängen
Nu har jag inte jobbat med en sådan själv, men nog måste en större affärs resebyrå också kunna åstadkomma motsvarigheten till kryssruta med "jag vill inte tjäna poäng, bara segment och status". Sedan om det funkar i praktiken är en annan sak men möjligheten måste de ju ha någonstans...

Det AG menar är säkert att du inte får använda poängen privat utan måste använda dem i tjänsten på t ex uppgraderingar eller att boka tjänsteresa med. Alternativt låta dem förfalla. Är ju inte raketforskning att hålla koll på hur många poäng som är jobbintjänade och se till att inte använda dem privat.

Nu har jag inte jobbat med en sådan själv, men nog måste en större affärs resebyrå också kunna åstadkomma motsvarigheten till kryssruta med "jag vill inte tjäna poäng, bara segment och status". Sedan om det funkar i praktiken är en annan sak men möjligheten måste de ju ha någonstans...

Fast det har ju inte med resebyrån att göra utan med bonusprogrammet...

Det AG menar är säkert att du inte får använda poängen privat utan måste använda dem i tjänsten på t ex uppgraderingar eller att boka tjänsteresa med. Alternativt låta dem förfalla. Är ju inte raketforskning att hålla koll på hur många poäng som är jobbintjänade och se till att inte använda dem privat.

Ja, detta är väl mer eller mindre standard, i alla fall på pappret? Sen är det ju få företag som följer upp men det är ju en annan femma.

Min senaste arbetsgivare inom den statliga verksamheten jag hade, innan jag startade eget, fick under en tid en ny Travel Manager. Han gick ut med hög svansföring och började med att kräva in kontoutdrag från Eurobonus kontot för oss som reste mycket och som visade de intjänade poängen för resorna i tjänsten. Nästa steg var att han ville att vi lämnade ut säkerhetskoden till Eurobonuskontot till våra resebeställare så dom kunde boka resor för poängen, även för andra anställda. Jag och några andra tyckte då han gick väl långt och vägrade lämna ut kontot. Jag kontaktade SAS om detta och fick svaret att Eurobonuskontot är personligt och att det inte är tillåtet för någon arbetsgivare eller annan att boka resor på mitt konto. SAS tyckte även att det var på gränsen till egenmäktigt förförande att begära ut kontoutdrag. Vi som var utsatta för denna redovisning av konton gick därför ihop med en skrivelse till vår Travel Manager där vi meddelade att han inte kommer att få varken utdrag på kontot eller koden till kontot. Efter lite internt käbbel dog det hela ut. Travel Managern tröttnade nog också eftersom han till mångas glädje slutade utan att ha tillfört något vettigt.

Själv använde jag vid ett flertal tillfällen poängen till resor i arbetet till olika konferanser. Då var det heller ingen som kunde gnälla på att de bokades i business. Att använda poängen till normala tjänsteresor med kort framförhållning vet säkert alla här att det är i stort sett omöjligt. Konferanser vet man ju i regel om långt innan och dom har ett fastställt start- och slutdatum, då funkar det i regel med att boka med poäng.

Nu när jag är pensionär kan jag i varje fall konstatera en sak. Arbetsgivaren kan i varje fall inte hantera att sno poängen när man slutar eller går i pension. Man får se det som en pensionsförsäkring för lite lyxiga resor på gamla dar.

Toppen