Senaste nytt

Går det regga endast flyg utan poäng?

Att använda poängen till normala tjänsteresor med kort framförhållning vet säkert alla här att det är i stort sett omöjligt.
Det är väl precis tvärtom, i synnerhet för tjänsteresor inom Sverige och Europa vilket torde vara vad de flesta här sysslar med. Ska jag resa t.ex. Köpenhamn-Frankfurt imorgon torsdag 18 januari med hemresa 19 januari så finns det oändligt med bonusbiljetter (från 20000 p, 656 SEK). Vill jag emellertid köpa en sådan biljett får jag med SAS betala åtminstone 7732 kronor. Det är ju precis här guldgruvan med poäng finns...

Det är väl precis tvärtom, i synnerhet för tjänsteresor inom Sverige och Europa vilket torde vara vad de flesta här sysslar med. Ska jag resa t.ex. Köpenhamn-Frankfurt imorgon torsdag 18 januari med hemresa 19 januari så finns det oändligt med bonusbiljetter (från 20000 p, 656 SEK). Vill jag emellertid köpa en sådan biljett får jag med SAS betala åtminstone 7732 kronor. Det är ju precis här guldgruvan med poäng finns...

Håller med. Det är det vanligaste sättet jag använder poäng för arbetsgivarens räkning.

Du har säkert rätt. Jag är inne i den tiden det var aktuellt för min del och då var nästan alla mina utrikes tjänsteresor till USA och dit fanns det på den tiden inte mycket bonusbiljetter med kort varsel.

När man bokar resa på sas.se kan man väl välja att man inte vill ha poäng för resan men ändå tillgodoräkna sig segmentet

Vet vi att man verkligen får tillgodoräkna sig segmentet om den är ikryssad? Min egen tolkning av den har varit "jag vill inte tjäna poäng eller segment (antagligen för att arbetsgivaren förbjuder det), men jag vill ändå kunna använda eventuella statusförmåner".

Att det står att poängen är arbetsgivarens egendom är en formulering för att slippa hantera besvärliga frågor om förmånsvärde mm.
I min tidiga karriär på ett statligt jobb 2001 kontaktade jag sas för att fråga hur de såg på saken.
Fick det till svar, samt att de inte lämnar ut någon info om de inte har åklagarbeslut/domstolsorder på det.
Så det är bara säga att man inte lämnar ut nått...

Gissar att många bolags recepolicy inte heller tillåter att man bokar egna resor för poäng om man lusläser de...
Kan vara samma med med reseförsäkring...

Så man kan lungt flyga på enligt policy, efterregga poäng om man är orolig.
sen så kan man ju alltid göra en uppgradering för dem om man vill stilla samvetet.

Vet vi att man verkligen får tillgodoräkna sig segmentet om den är ikryssad? Min egen tolkning av den har varit "jag vill inte tjäna poäng eller segment (antagligen för att arbetsgivaren förbjuder det), men jag vill ändå kunna använda eventuella statusförmåner".
Den där kryssrutan betyder "lägg inte in något FF-nummer i bokningen".

Toppen