Senaste nytt

Går det att åka kommersiellt i Afrika?

Der er vist ingen der hævder at det er "helt säkert"? Vi hævder nærmest det modsatte: nemlig, at det "ikke er specielt usikkert".
Om vi ska märka ord - "helt säkert" är inte motsatsen till "inte speciellt osäkert". Men skit sak samma. Om vi jämför X, så vill jag hävda att X i princip alltid är farligare i Afrika än i Europa.

Selv om statistisk set det måske er (var?) en anelse mindre sikkert end at flyve i Europa er det næppe nok til at pege på hvilkesomhelst alternativt som mere sikkert?
Statistik kan vridas och vändas lite hursomhelst. Ska man jämföra siffror så behöver man titta på många faktorer och fundera på vad som orsakar dessa. Det som oroar mig är att potentialen för olyckor är ständigt närvarande i Afrika och jag vill påstå att det saknas ett metodiskt arbete med flygsäkerhet. (Och många andra industrier för den delen!)

Jeg havde en kollega der altid rejste over Europa når han skulle fra Øst til Vestafrika. Han blev meget træt, blev sent på alt, og i sidste ende en meget dyr medarbejder...
Om du försöker implicera att det nödvändigtvis är dyrare att flyga via EU så har du fel. För min del var det mer eller mindre kostnadsneutralt. Att du sedan har haft en kollega som inte fixar sitt jobb i övrigt har väl inget med den här diskussionen att göra?

...Om du försöker implicera att det nödvändigtvis är dyrare att flyga via EU så har du fel. För min del var det mer eller mindre kostnadsneutralt. Att du sedan har haft en kollega som inte fixar sitt jobb i övrigt har väl inget med den här diskussionen att göra?
Jeg mener, at det generelt må være dyrere at flyve over Europa end flyve direkte "på tværs" af Afrika?
Mht. min kollega var pointen at han skulle bruge langt mere tid og flytimer på sine rejser end os der rejste mere direkte. Og den tid koster jo på effektiviteten - alt andet lige

Jeg mener, at det generelt må være dyrere at flyve over Europa end flyve direkte "på tværs" af Afrika?
Mht. min kollega var pointen at han skulle bruge langt mere tid og flytimer på sine rejser end os der rejste mere direkte. Og den tid koster jo på effektiviteten - alt andet lige
Om du menar något så backa upp det med fakta annars är det subjektivt.

Om du menar något så backa upp det med fakta annars är det subjektivt.
Ja det er subjektivt men bygget på en del erfaring. Man kan givetvis finde mange eksempler der støtter både det ene og det andet. Nu er Middle East carriers også med til at gøre billedet mere nuanceret.

I juni 2016 (Letar biljett i First. Vilka länder i Afrika är "säkra". | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) skrev @agehall att han varit i Joburg "ett flertal gånger" och i Windhoek "ett väldigt kort besök". Men han är ändå alltid inne i varje tråd som handlar om Afrika som någon form av kontinental allvetare och förklarar hur dåligt allting är. För någon som bott i flera afrikanska länder och besökt ännu fler måste jag ändå le lite...

Man behöver väl ändå inte ha bott i Afrika för att ha synpunkter på hur det är ställt med exv flygsäkerhet hos Afrikanska flygbolag. Det är inte av en slump så många Afrikanska flygbolag är bannlysta utanför Afrika.

Man behöver väl ändå inte ha bott i Afrika för att ha synpunkter på hur det är ställt med exv flygsäkerhet hos Afrikanska flygbolag. Det är inte av en slump så många Afrikanska flygbolag är bannlysta utanför Afrika.
Självklart man behöver inte att ha bott i Afrika för att förstå flygsäkerhets kring afrikanska flygbolagen men problematiken som jag poängterade kvarstår.
Man kommer att åka mycket farligare på landsväg i Afrika än på flygväg.

Att acceptera att åka landsväg i Afrika men vägrar att flyga inom Afrika känns som "Sila mygg, svälja dinosaurier" för mig.

Absolut, håller jag med.

Min uppfattning av tråden är att några tycker världen är svart/vit, binär eller absolut. Medan andra tänker lite mer som jag at världen är grå och att saker är relativa.

Jag tycker det är helt ok att vi tycker olika. Däremot är en diskussion bäst om man särskiljer:

Verifierat fakta
Upplevda erfarenheter
Hur man själv känner för något

Jag skulle inte argumentera mot någon som inte känner för att flyga med afrikanska bolag. Jag vill kanske förstå vad han/hon känner så jag lär mig nåt.

Det är som jag och Turkish. På 20 flygningar har jag upplevt:
Två gånger rökning ombord, sista gången cockpit
Två gånger var inte kabinen säkrad vid landning och glas flög genom kabinen
Noll gånger leenden

Så då blev min slutsats att jag inte känner mig trygg och att servicen inte är min smak, därmed flyger inte jag med Turkish.

Toppen