...fakta og fakta...dette er vel en liste som er lavet ud fra formelle og dokumenterede oplysninger og som rammer de flyselskaber som er svage i dokumentering og ikke vil eller kan afgive oplysninger eller er medlem af alle konforme prestige-organisationer omkring flydrift og sikkerhed. Listen beviser ikke (nødvendigvis) at disse flyselskaber er farlige at flyve med? De fleste har næppe haft ulykker? Bortset fra det er det en utrolig lang liste....
All luftfart är internationellt reglerad genom regelverk som är utfärdade av ICAO. ICAO är ingen prestigeorganisation utan lyder under FN. Dokumentation är en av de viktigaste funktionerna inom hela luftfartsområdet eftersom det gäller att fortlöpande kunna dokumentera vad som skett i driften av verksamheten speciellt när man måste gå tillbaka och granska en olycka eller incident. Man skall t o m kunna gå tillbaka och se vilken skruv man använt när man bytt och skruvat fast en enhet i ett flygplan. Har man inte denna ordning i butiken skall man inte ägna sig åt flygverksamhet. Det spelar ingen roll om man varit förskonad från olyckor, regelverket skall följas och vidtagna åtgärder skall dokumenteras. Följer man inte detta så blir det restriktioner med följd att det operativa tillståndet kan återkallas. Det är inte för att krångla till det att det finns ett sådant regelverk. Detta har uppstått efter alla noggranna utredningar av incidenter och haverier. Här skiljer sig flyget från många andra verksamheter, man lär sig av misstagen.
För mej och många andra är detta med flygsäkerhet viktigare vid val av flygbolag än att det serveras en bra mat och champagne och det är bra service. Det optimala är givetvis att båda kraven uppfylls, vilket det gör hos många flygbolag och då väljer jag något av dessa för resor till Afrika och andra platser jag avser att resa till.
Därför hävdar jag fortfarande i likhet med @agehall att Afrikanska flygbolag bör undvikas, med undantag av de i Sydafrika.