Senaste nytt

Går det att åka kommersiellt i Afrika?

...fakta og fakta...dette er vel en liste som er lavet ud fra formelle og dokumenterede oplysninger og som rammer de flyselskaber som er svage i dokumentering og ikke vil eller kan afgive oplysninger eller er medlem af alle konforme prestige-organisationer omkring flydrift og sikkerhed. Listen beviser ikke (nødvendigvis) at disse flyselskaber er farlige at flyve med? De fleste har næppe haft ulykker? Bortset fra det er det en utrolig lang liste....

All luftfart är internationellt reglerad genom regelverk som är utfärdade av ICAO. ICAO är ingen prestigeorganisation utan lyder under FN. Dokumentation är en av de viktigaste funktionerna inom hela luftfartsområdet eftersom det gäller att fortlöpande kunna dokumentera vad som skett i driften av verksamheten speciellt när man måste gå tillbaka och granska en olycka eller incident. Man skall t o m kunna gå tillbaka och se vilken skruv man använt när man bytt och skruvat fast en enhet i ett flygplan. Har man inte denna ordning i butiken skall man inte ägna sig åt flygverksamhet. Det spelar ingen roll om man varit förskonad från olyckor, regelverket skall följas och vidtagna åtgärder skall dokumenteras. Följer man inte detta så blir det restriktioner med följd att det operativa tillståndet kan återkallas. Det är inte för att krångla till det att det finns ett sådant regelverk. Detta har uppstått efter alla noggranna utredningar av incidenter och haverier. Här skiljer sig flyget från många andra verksamheter, man lär sig av misstagen.

För mej och många andra är detta med flygsäkerhet viktigare vid val av flygbolag än att det serveras en bra mat och champagne och det är bra service. Det optimala är givetvis att båda kraven uppfylls, vilket det gör hos många flygbolag och då väljer jag något av dessa för resor till Afrika och andra platser jag avser att resa till.

Därför hävdar jag fortfarande i likhet med @agehall att Afrikanska flygbolag bör undvikas, med undantag av de i Sydafrika.

Utan att försöka degradera agehalls status (enligt flera) som expert på att flyga i/till Afrika så kan jag inte låta bli att skriva lite.

Jag tror, efter en del inlägg här i denna tråd, att de som bara rest dit någon gång, eller flertalet gånger, på affärer eller turism möjligen har en syn på det hela (mer negativ, ibland till ytterlighetens rand). Medans vi, inte så många hittills i tråden, som har bott där i flera år och rest i betydlig större utsträckning lokalt, regionalt, internationellt på kontinenten har en mer avslappnad attityd. Inte så att vi har en annan uppfattning om vad säkerhet är eller att vi tummar på den, men vi har helt enkelt en något mer distanserad och avslappnad syn på det hela.

Då det ju som någon skrev ska finnas med resor gör jag en kort sammanfattning:

Mellan Europa och Afrika: ca 50 resor, varav hälften med LH hälften med ET
Lokala (inom ett land) resor: För många för att minnas
Bolag: Arik air, Dana air, Precision air, Rwandan air, Aero Contractors, First nation, South African, Air Tanzania, Kenya Airways, Egypt air, Royal Air Maroc, Ethiopian, Comair
Regionala resor (mellan länder på kontinenten), även där för många för att specificera antalet resor: Arik air, Ethiopian, Kenya airways, Egypt air, South African, British Airways, Airlink, South African Express, Comair...

Jag kan säkert ha glömt något bolag...men min poäng är att inte en enda gång under dessa resor har jag varit oroad över säkerheten. Inte en gång har jag sett något som skulle påtalat att säkerheten är bristfällig. Tvärtom har jag upplevt att bolagen och de anställda gör sitt yttersta för att säkerheten inte ska bli lidande, på grund av annars bristfälliga omständigheter på kontinenten. Att det ofta är kaosartat vid check-in, boarding mm, är inte det samma som att säkerheten inte följs.

Går det att flyga kommersiellt i Afrika?: JA
Medför resorna problem?: säkert för de som är vana vid bekvämligheter och smärtfri boarding
Är det mindre säkert att flyga i Afrika än i Europa?: Knappast

Dock: Afrika är INTE för var och en. Det krävs en hel del av en person för att vistas där. Men om man klarar av att flyga från Europa till tex LOS eller ABV med ett europeiskt bolag (enkom för att man tror det bolaget är säkrare) och sedan kan ha affärsuppgörelser på plats och ev oroar sig mindre för vistelsen...ja då är man i min bok lite ute och cyklar...

...selvom @NotRyan 's liste er meget lang er der stadig rigtig mange "godkendte" carriers tilbage....man bør måske ikke starte med de allermest ukendte selskaber

Sedär, "living on the edge" när jag 2009 flög Inhambane - Jozi med LAM - LINHAS AÉREAS DE MOÇAMBIQUE S.A ;) Kärran var dessutom DH8-Q400... :eek:
haha. Fløj selv med Royal Swazi fra Mbabane til Maputo i 1994. De brugte en gammel militærhelikopter - alle tiders oplevelse! Selvfølgelig var jeg skræmt, men "curiosity killed the pussy"

Sedär, "living on the edge" när jag 2009 flög Inhambane - Jozi med LAM - LINHAS AÉREAS DE MOÇAMBIQUE S.A ;) Kärran var dessutom DH8-Q400... :eek:

Då har du verkligen levt farligt. DH8-Q400 var ju utsatt för flera allvarliga incidenter under tiden SAS flög denna maskin. Det var ju främsta anledningen till att SAS avvecklade detta flygplan. Jag flög ganska mycket med detta från NRK eftersom det inte fanns något annat att välja på. På de flygningarna som kanske var runt 50 till antalet inträffade tryckfall i kabinen vid två tillfällen och problem med landningsställen en gång. Inte så allvarliga incidenter med trycket eftersom det inträffade under landningsfasen så vi var ändå på väg ner och landningsställen var en felindikering.

Då har du verkligen levt farligt. DH8-Q400 var ju utsatt för flera allvarliga incidenter under tiden SAS flög denna maskin.
Precis vad jag syftade på. Var det minst dåliga alternativet då bussresan dit var direkt livsfarlig på en "väg" av jord och sand..

Men om man klarar av att flyga från Europa till tex LOS eller ABV med ett europeiskt bolag (enkom för att man tror det bolaget är säkrare) och sedan kan ha affärsuppgörelser på plats och ev oroar sig mindre för vistelsen...ja då är man i min bok lite ute och cyklar...
Ja, själva vistelsen är ju ett kapitel för sig. Jag vill på inget sätt förringa denna del av resan - det gäller att vara otroligt vaksam och vidta försiktighetsåtgärder på alla sätt och vis. Men nu var det ju specifikt flyg vi pratade om. Vi hade allt som oftast specialarrangemang när vi landade. Jag slapp åka till områden där det var skyddsväst och beväpnade vakter som standard, men det var inte långt ifrån..

Toppen