EZE-LIM TA Y
Eftersom det blev lite stressigt när jag såg att alla väntade på mig råkade jag ge dem biljetten för nästa flyg, men de märkte inget och jag gick ombord. Först i gången ner till flyget upptäckte jag att jag hade givit fel och sa till flygvärdinnan som tog emot mig inne i planet och gav då rätt biljett till henne. Planet som skulle ta oss till Lima var ett A321 och i ekonomi var layouten den vanliga 3-3. Minns inte ifall planet hade en businessdel eller om de körde ekonomi rakt igenom. Kom ombord sist och alla väntade trevligt på mig. Jag fick hjälp av en flygvärdinna att lyfta upp mina två väskor på hatthyllan och jag intog min plats. Jag hade lyckligtvis fått en fönsterplats vid nödutgången vilket gjorde att stolen framför mig var borta och jag hade gott om utrymme. Helt klart bästa platsen på planet
Nödutgångsplats
Kort efter att jag satt mig ner kom en ny flygvärdinna förbi och lämnade mig ett nytt boardingkort för nästa flyg då jag gav fel när jag boardade.
Det fanns redan en kudde på stolen när jag gick ombord och innan start delades det ut tunnare filtar till de som ville ha. Efter start delade de ut hörlurar till alla och ungefär 40 minuter in i flygningen började matserveringen. Det fanns två alternativ till huvudrätt, kyckling eller vegetarisk pasta, och på allas bricka kunde man även finna en liten sallad och en kaka. Direkt efter matvagnen kom dryckesvagnen som erbjöd det mesta, läsk, juice, vatten, öl, vin och sprit. För min del blev det ett glas vatten och ett glas rött.
Vet inte vad det var i den där salladen men god var den och jag hade gärna tagit mer av den. Huvudrätten som bestod av kyckling och mos såg mest ut som en sörja och var kanske inte det bästa jag ätit men fortfarande bättre än vad jag ibland fått på LH inom Europa. Kakan var väldigt annorlunda mot vad jag är van vid men god.
Kvällens delikata middag
Under middagen startade de en film på skärmarna ovanför sätena och kvällen till ära var det något amerikanskt drama. Filmen var riktigt dålig men ändå långt ifrån det värsta som skulle kunnat visats. Det gick att välja om man ville lyssna på spanska eller engelska. Annars erbjöds några musikkanaler och jag valde att lyssna på en med västerländsk mainstream-musik. Resten av resan sov jag mer eller mindre.
Stolen var helt okej och var nyare varianten av Recaro, samma som Lufthansa och jag tror även att bland annat SAS har inom Europa. Dock fick man lite träsmak i slutet av resan och det märktes att man suttit i dem i över fyra timmar. Annars såg det ut att vara ungefär lika mycket benutrymme hos TACA som det är hos andra europeiska bolag som har samma stol.
På väg mot Anderna
Flygvärdinnorna var supertrevliga och inget verkade vara vara jobbigt för dem. Dessutom var hela bunten ganska trevliga att vila ögonen på. Det gjordes regelbundna turer i gångarna där de serverades mer att dricka. Snart var flygningen slut och det gick snabbt att komma av planet. Alla papper som skulle fyllas i för att komma in i landet hade de delat ut i början av flyget så det var smidigt. Det såg ut att vara en ganska lång kö för de passagerare som skulle vidare med internationella flyg medan det gick väldigt snabbt och enkelt för oss som skulle in i Peru. Mitt bagage var först ut på bandet och kom ut exakt samma sekund som jag kom fram till bandet. Sedan väntade dock en tio minuters kö för att komma igenom tullen. Där fick man trycka på en knapp för att se om man blev slumpad för en extra scanning av bagaget. Såg ut som de flesta blev utvalda och även jag blev det. Detta tog dock bara någon minut extra så det var inga problem.
Nu var klockan 21.30 och min incheckning började redan 03.00 så det blev att spendera denna underbara natt på flygplatsen. Woho...