Senaste nytt

Funderingar kring Los Angeles / Kalifornien barnfamilj

Hej,
Jag och sambon funderar kring en semester med kidsen (då 15 år samt 5 år) till Kalifornien, närmare bestämt LA & Anaheim.
Tänker Universal Studios, Disneyland & Legoland och sedvanliga utflykter. Men, hur är stämningen i LA generellt nu? Har fått en bild av att LA inte längre är lika som det var förut. Det talas om invasioner av hemlöshet, ökad kriminalitet osv. Ni som varit där nyligen, är det något ni reflekterat över?

Självklart vet jag ju hur det är vid Hollywood blvd, Sunset blvd, "Downtown", Venice osv. Har varit själv i LA utan familj, dock ett gäng år sedan och vill inte minnas att det var så illa som det man nu kan se i media/sociala medier.
 

palmen

Moderator
Varit i LA säkert 20 ggr senaste 5 åren och inget av det du skriver om har jag upplevt. Kan ju bero på var man håller till, jag rör mig mest omkring LAX och stränderna norr och söderut
 

MrRob

Medlem
Ska inte påstå att jag är någon LA-kännare men vi bodde ett par nätter lite utanför LA våren -22. Hade blivit tipsad om att käka på Langer's vid MacArthur Park så vi körde förbi en dag när vi ändå körde igenom stan - och jag måste säga att jag blev väldigt negativt inställd till området däromkring. Klockan var inte särskilt mycket på eftermiddagen men området var fullt av "shady characters" och absolut inte särskilt trevligt att besöka. Langer's var OK men klart dyrare än jag förväntat mig.

Området kring Venice och Santa Monica var lite bättre. Vi passerade bara området kring Disneyland som snabbast (dottern ville handla saker på Downtown Disney) men såg inga större bekymmer i de områdena under dagtid i alla fall.

Vill inte avskräcka någon att besöka LA men allt ser inte precis ut som det gör på TV och i filmens värld..
 

Hachans

Medlem
Lite så vi tänker också. Tänkte bara om någon här varit där i närtid och kunde ge en liten "rapport". Tack Hachans

Det pågår väldigt mycket desinformationskampanjer just nu där man vill utmåla liberala städer som totalt misslyckade skräckvälden. Det är ju snart val i USA och trollfabrikerna jobbar övertid.

Men ska inte sticka under stolen med att folk har blivit hemlösa, det finns stora problem med framförallt opioider i USA och det verkar även som att legaliseringen av marijuana bidragit till större drogmissbruk generellt. Och att även bilinbrott och butiksstölder har ökat. Men det är inte den Mad Max-miljö som det ofta framställs i sociala medier.
 
Tack för info Palmen, MrRob.
Självklart spelar location in. Men så är det ju vart man än åker, även hemma i Sverige finns det ju områden man inte gärna rör sig i vissa tider.

Mycket bra input Hachans.

Men generellt tror jag inte vi skulle känna oss otrygga på platserna vi vill besöka.
 
Besökte LA i början på juni. Upplevde inte mer kriminalitet eller ”shady characters” än tidigare. Däremot har de hemlösa blivit synligare.
Bra att veta att prisbilden har också ökat markant efter pandemin, gällande hotell och restauranger.

Nöjesparkerna du vill besöka borde inte vara några problem. Njut.
 

LarsCph

Medlem
Jag var i LA med familjen (2 vuxna + 11 åring) 2022 i Augusti - inklusive lite sightseeing också downtown och Venice. Hemlösa och downtown var det lite stökigt, men kände oss inte otrygga. Om ska testa något annat än nöjesparkerna kan jag rekommendera att ta en sving förbi Oak Tree Gun Club (https://www.oaktreegunclub.com/rifle/index.asp), trevligt och med ganska fina utomhus faciliteter. Min dotter tyckte det var jättekul att skjuta ståltargets på marken.

photo_2023-07-11_14-10-33.jpg
 
Toppen