Senaste nytt

Fullbokad flight, kompensation för ändring

Nu var det några år sedan detta hände mig med SAS, men som oftast har jag fått följande:
€150 inom Norden, ombokat till första möjliga SAS flight
€300 inom Europa, ombokat till första möjliga SAS flight eller Star Alliance
€600 "rest of the world", ombokat till en rad olika bolag

Det är standard praxis, men beloppen kan ha ändrats. Dock sker allt på flygplatsen, så man måste åka dit. Jag har stått på O'Hare och väntat på att få $800 av SAS då flyget var överbokat med 25 passagerare. Till slut åkte vi med en ledig plats eftersom ett antal transitpassagerare inte hann i tid.

Aj då hoppas man hinner på 1 1/2 timmer i ohare då vi kommer från Puerto Rico

Någon som har erfarenhet av detta? Verkar stört omöjligt att lösa detta via telefon. Har ringt både SAS och Swedavia AirPort Arlanda. Måste tydligen prata med flygplatspersonalen på plats? Värdelöst att ta sig ut till Arlanda om man ändå ska ta en senare flight.

Ni som gjort detta, vad har ni fått för kompensation?

63d31e93dd5f52a700dc3fe64922fa91.jpg

Samma på min flight, SK2062 till Östersund.

Det där är ju klockrent EU261/2004 Denied boarding. Bara att läsa innantill vad som gäller…

edit: Under förutsättning att man faktiskt blir nekat att åka med då förstås, annars är det ju bara ett meddelande som i slutändan saknade betydelse.

@Mattias Holmén varför ringer du Swedavia över huvudtaget? De har absolut ingenting med din flygning/det här att göra. Du är inte kund hos Swedavia, du är kund hos SAS. Däremot är SAS kund hos Swedavia men det är en helt annan sak.

Att SAS eftersöker volontärer som kan tänka sig att resa vid ett senare klockslag handlar ju mer om att SAS vill förbereda ett par passagerare på att fundera kring om de, trots allt, inte kan tänka sig en senare flight mot viss ekonomisk ersättning.

Jag gör det här på en närmast professionell nivå i USA, med Delta, och det är mycket lönsamt. De lyckas ofta muppa upp något och erbjuder sedan väldigt generösa monetära ersättningar för att krångla sig ur situationen.

@Mattias Holmén varför ringer du Swedavia över huvudtaget? De har absolut ingenting med din flygning/det här att göra. Du är inte kund hos Swedavia, du är kund hos SAS. Däremot är SAS kund hos Swedavia men det är en helt annan sak.

Att SAS eftersöker volontärer som kan tänka sig att resa vid ett senare klockslag handlar ju mer om att SAS vill förbereda ett par passagerare på att fundera kring om de, trots allt, inte kan tänka sig en senare flight mot viss ekonomisk ersättning.

Jag gör det här på en närmast professionell nivå i USA, med Delta, och det är mycket lönsamt. De lyckas ofta muppa upp något och erbjuder sedan väldigt generösa monetära ersättningar för att krångla sig ur situationen.

Varför jag kontaktar personalen på flygplatsen? Min engelska kanske inte är den bästa, men jag är ganska säker på att det är just det som meddelandet uppmanar mig att göra.

Men eftersom jag fick meddelandet från SAS i appen då ringde jag dom först, men gissa vad dom gjorde? Hänvisade mig till personalen på Arlanda.

Ytterligare frågor på det?

Last edited:
Varför jag kontaktar personalen på flygplatsen? Min engelska kanske inte är den bästa, men jag är ganska säker på att det ör just det som meddelandet uppmanar mig att göra.

Men eftersom jag fick meddelandet från SAS i appen då ringde jag dom först, men gissa vad dom gjorde? Hänvisade mig till personalen på Arlanda.

Med personalen på Arlanda avses i och för sig SAS markpersonal på Arlanda. Inte självklart om man inte vet hur fördelningen fungerar och på vissa flygplatser är det ju faktiskt Swedavia som sköter handling idag.

Varför jag kontaktar personalen på flygplatsen? Min engelska kanske inte är den bästa, men jag är ganska säker på att det är just det som meddelandet uppmanar mig att göra.

Inga frågor men bevisligen behöver du träna mer på den där engelskan. :p Om du är "säker på" vad meddelandet uppmanar dig att göra, får du nog ändra på den känslan av "säkerhet" till mer av "en gissning".

Det står "staff at the airport", dvs avsändarens personal, meddelandet finns i SAS app, därför SAS egen personal.
Det står inte "airport staff" vilket i så fall hade kunnat uttolkas som "flygplatspersonal", men Swedavia har fortfarande inget med dig som flygkund att göra.

Att SAS personal på kundtjänst naturligtvis hänvisar till den egna personalen på Arlanda är för att det är bara de som kommer att veta om och i så fall hur många platser ombord man kommer att behöva på grund av överbokning. Det beslutet tas oftast bara något tiotal eller fåtal minuter innan flightens ordinarie avgångstid när man på ett troligt sätt kan bedöma om alla transferpassagerare hinner anlända och om alla som startar sin resa ifrån den aktuella flygplatsen har checkat in.

Frågor på det?

Toppen