Senaste nytt

Fredagstråden™

Då var vi på väg mot Svalbard! Äter lunch på Stockholm Fisk, Sky City. Idag var det kyckling som lunchalternativ. Helt ok! Sköljs ner med amerikansk Chardonnay. Snart dags att dra oss mot loungen i väntan på SK 499 till OSL kl 16:50.

Då var vi på väg mot Svalbard! Äter lunch på Stockholm Fisk, Sky City. Idag var det kyckling som lunchalternativ. Helt ok! Sköljs ner med amerikansk Chardonnay. Snart dags att dra oss mot loungen i väntan på SK 499 till OSL kl 16:50.

Borde inte dagens på en fiskrestaurang vara just fisk? I vilket fall får du ha en härligt resa till Svalbard! Känns som det mest besökta stället på detta forum, en dag får jag själv ta mig dit och se vad alla lockas av :)

Magino: Haha! Ja, det kan man tycka. Misstänker dock att det kan bli en hel del av vad havet har att bjuda när vi kommit upp till Svalbard.
Detta blir garanterat en annorlunda upplevelse. Har bokat en heldagsutflykt med båt på söndag som bl a tar oss till den ryska i princip övergivna gruvorten Pyramiden. Där finns även världens nordligaste Leninstaty...
Känns nästan lite som zombierna anfaller när man kollar på bilder därifrån. ;)

Ska försöka posta några bilder under de här dagarna.

Magino: Haha! Ja, det kan man tycka. Misstänker dock att det kan bli en hel del av vad havet har att bjuda när vi kommit upp till Svalbard.
Detta blir garanterat en annorlunda upplevelse. Har bokat en heldagsutflykt med båt på söndag som bl a tar oss till den ryska i princip övergivna gruvorten Pyramiden. Där finns även världens nordligaste Leninstaty...
Känns nästan lite som zombierna anfaller när man kollar på bilder därifrån. ;)

Ska försöka posta några bilder under de här dagarna.

Ja, Lenin dyker upp lite överallt.. ;) Den sydligaste statyn av honom finns på sydpolen (en byst lämnad av forskare 1958)

Säl och val ska heller icke förglömmas. Som anhängare av icke politisk korrekthet lät jag mig både säl och val väl smaka:D När det gäller exotiska rätter så kan man även käka lunnefågel i Reykjavik.

Säl och val ska heller icke förglömmas. Som anhängare av icke politisk korrekthet lät jag mig både säl och val väl smaka:D När det gäller exotiska rätter så kan man även käka lunnefågel i Reykjavik.

Valkött borde även vara något för TorbjornMieden, tydligen så är det världens mest proteinrika föda:eek:

Lunnefågel i Reykjavik låter bra! Ska dit i tjänsten om ett par veckor... :)

Just nu blir det dock endast en baguette (kyckling igen) på flygplatsen i Tromsø.
Tar en öl från nordligaste bryggeriet, Mack, vilket för övrigt var det första öl jag någonsin druckt - i Oskarshamn av alla ställen.

Väskorna går hela vägen från omcheckningen på OSL, men innan avgång kommer passpolisen hit och kikar på passen.

En trevlig norsk flygvärdinna berättade lite om Svalbard på vägen upp från OSL , då hon jobbpendlat dit i 4 år. Hon hade delat flygvärdinnejobbet med jobb på Radisson Polar Hotel. De skulle visst ha en ölfestival i slutet på september och då skulle hon tydligen dit. Synd att man missar det... Priserna skiljer sig tydligen markant från fastlandet.

Låter bra, henrik l! Sist jag kollade så är dock förekomsten av både säl och val rätt så frekvent i havet... :p :D
Skämt åsido, jag ska försöka testa allt av det mer ovanliga slaget som jag kommer över, med valtestiklarna i Japan i gott minne. Isländsk surhaj kan jag dock vara utan, då jag far till Reykjavik om några veckor...

Då var vi framme och incheckade på Radisson Blu Polar Hotel Spitsbergen!
Flygbussen in till byn gick på 60 NOK. Alla gick ombord och satte sig och sedan kom föraren och sålde biljetter. En sådan biljettmaskin har jag inte sett sedan bussarna som gick på landsbygdstrafiken runt Göteborg på 1980-talet.

Blev uppgraderad till Superior Room som är ett hörnrum med utsikt mot byn samt vattnet. Nu blir det sova sängen och se fram mot morgondagen.

Toppen