Senaste nytt

Fredagstråden™

Packar ihop en lite väska för att segla lite i Stockholm skärgård.
När det kommer till lakanstorkar så är inte jag kapten utan kan då sitta på däck med öl i handen :)

Tack för din och den redaktionella födelsedagshälsningen, AHO!

Har jobbat från morgon till kväll och var rejält seg när jag körde hem. Var nog på väg ner i diket ett par gånger...
Somnade när jag kom hem och kände mig rejält äldre när jag vaknade då det skulle vankas mat.
Firar i all enkelhet med landgång, jordgubbstårta och en champagne jag aldrig provat. De Castelnau, rena rama attackskumpan med massor av syra. Kanske ingen favorit, men var sugen på att prova då den var i utgående sortimentet.
Det får nog, som traditionen bjuder sedan min 30-årsfest i kompisarnas stuga i Sjöviken utanför Härnösand, bli en sprit av årgång 1974 till kaffet. Antingen Ardbeg whisky eller Caroni rom...

Som sagt, svåra val...

Köpte Ardbeg:en på Shinanoya (en spritbutikkedja i Japan) i Tokyo 2003. Kostade endast 1.300 kr. Oberoende buteljering visserligen, men ändå. Och då hade jag köpt en annan buteljering av 74:an från samma buteljerare, Douglas Laing, på CPH när jag reste ut. Där gick den på över 2.000 kr.
För några år sedan köpte jag 2 flaskor av en originalbuteljering på Systemet. Då gick de på dryga 4k per flaska. De är dock inte öppnade... ;)

Romen hittade jag på butiken i Nordstan, Göteborg, när jag i själva verket letade efter något helt annat. Destilleriet finns överhuvudtaget inte längre och detta var den äldsta årgången som fanns kvar i lager.

Skål och trevlig helg!

Attachments

• DSC_1694.jpg
    DSC_1694.jpg
    113,7 KB · Visningar: 128
Blev en lugn kväll då jag envist ville ha klart en funktion till en kund. Nu kan ni ge er på att det inte gick så enkelt som det borde utan tog hela kvällen istället.

Imorgon blir det en direkt t/r till Halmstad, dock med det spännande färdsättet bil där man ju inte tjänar poäng. :(
Det går att tjäna poäng även på bil: om man hyr den. Är man flexiblare då finns i Sverige Hertz Freerider också.

Haft en bra kväll på Hooks Herrgård med god mat och bra miljö. Nedanför balkongen på rummet finns ett litet vattenkraftverk som tyvärr är felinställt eftersom det suget luft. Missar förmodligen 10-15% bara på det. Är man nörd eller?? Maten var bra men huvudrätten var spretig. allt var och en för sig var gott men som en gemensam komposition var det ingen tråd. Servicen var elementär, dvs deras möjligheter till merförsäljning är oerhört outforskad.. Meny finns på nätet men endast tre rätter erbjuds dvs lite bambastuk.. Förrätten var helt underbar men svårt att misslyckas med rökt röding och löjrom. Huvudrätt med kalvfilé som var perfekt, wallenbergare som var en kokt köttbulle utan smak och kalvbrässen som var fiterad var kanon. tillsammans blev det dock rätt spretigt.
Servicen var helt fel ute. de började med att tala om vad som serverades (lite bamba typ) sen efter en stund framkom att det fanns andra rätter att välja på. Mycket stort minus.Nästa framstöt var att de hade ett vinpaket för ca 300:-/person. Flertalet kunder runt oss sa nej och valde ramlösa eller cocacola.. En driven servitris hade frågat vad som önskas till maten och föreslagit ett vin till förrätt och ett annat till huvudrätten beroende på vad man valt. Vinpaketet hade kommit som ett andra alternativ om kunden haft svårt att välja. som det presenterades nu var paketet alternativ ett och ville man ha något annat var det inte vin som gällde. Alternativet borde varit ett annat bättre/dyrare vin för den som är finsmakare. Tror att min son Zeb skulle kunna gjort underverk med serveringspersonalen här på några veckor.
Skapat en merförsäljning som lätt hade betalt den lönen och mer därtill.
Sammanfattning: ett kanonställe som behöver styras upp vad det gäller menyer och service, samt ett övergripande grepp över rengöring och underhåll.
Var här senast -72 och det lär dröja till nästa gång. Stället har 4 stjärnor och lever knappt upp till två

Toppen