Senaste nytt

Fredagstråden™

Hvorfor heter Beijing "peking" på svenska? :p

Nu har hele huset blitt vasket, återvinningscentralen besökt, middagen är påbegynt. Greit å ha sånne helger innimellom...!
Beijing heter Peking/Pekin i mång språk för namet av staden introducerades till väst innan kineserna kom på dagens Pinyin (transkribering).

Hvorfor heter Beijing "peking" på svenska? :p

Nu har hele huset blitt vasket, återvinningscentralen besökt, middagen är påbegynt. Greit å ha sånne helger innimellom...!
Tja, när jag menar Peking så säger jag alltid Beijing. Peking är Norrköping ju...... :D

Last edited:
Beijing heter Peking/Pekin i mång språk för namet av staden introducerades till väst innan kineserna kom på dagens Pinyin (transkribering).

Trodde Peking var det gamla navnet og Beijing var det nye navnet (iallefall i Norsk skriftspråk) :) Litt som Leningrad => St.Petersburg. Men da er det kanskje forskjell fra land til land.

Trodde Peking var det gamla navnet og Beijing var det nye navnet (iallefall i Norsk skriftspråk) :) Litt som Leningrad => St.Petersburg. Men da er det kanskje forskjell fra land til land.
Beijing/Peking kallades 大都 (Dadu), 燕京 (Yanjing), 北平 (Beijping) förr i tiden beroende på vilken dynasti.
*Alla dessa uttal är med dagens Pinyin. Riktig uttal den tiden var helt annorlunda.

Det intressanta är att Republic of China (dagens Taiwan) använde 北平 (Beijping) för Beijing/Peking innan nationalistpartiet (KMT) flydde till Taiwan och det är fortfarande 北平 (Beijping) officiellt i Taiwan. Därför att 南京 (Nanjing/Nanking) är deras officiell huvudstad (inte Taibei/Taipei).

Låter som lagom många besök.
Har du även sökt på "Beijing"?
Minns inte vilka trådar staden diskuterats. Annars går det säkert bra att skapa en ny tråd där allmänna tips om Peking, Beijing, Kina, China kan dryftas i... Mycket ändras ju mellan varven och jag själv skulle uppskatta nya tips och uppdateringar.

Jag sökte på Beijing men fick inte upp någon av de trådarna.

Jag skapade en tråd där vi kan samla BCs tips om Beijing och annat i Kina och där du @ESSA gärna får skriva dina intressanta tips:
http://www.businessclass.se/forum/threads/bcs-guide-till-beijing-och-övriga-kina.23332/

Beijing/Peking kallades 大都 (Dadu), 燕京 (Yanjing), 北平 (Beijping) förr i tiden beroende på vilken dynasti.
*Alla dessa uttal är med dagens Pinyin. Riktig uttal den tiden var helt annorlunda.

Det intressanta är att Republic of China (dagens Taiwan) använde 北平 (Beijping) för Beijing/Peking innan nationalistpartiet (KMT) flydde till Taiwan och det är fortfarande 北平 (Beijping) officiellt i Taiwan. Därför att 南京 (Nanjing/Nanking) är deras officiell huvudstad (inte Taibei/Taipei).

Interessant, yet confusing :D Det kinesiske språket er noe jeg drømmer om å lære meg, bare synd jeg prioriterte russisk i stedet.

Interessant, yet confusing :D Det kinesiske språket er noe jeg drømmer om å lære meg, bare synd jeg prioriterte russisk i stedet.

Ungefär som Grekland/Greece/Hellas !

Finns rätt många städer i världen som har olika namn på svenska/inhemskt språk/engelska

Ex:
Lissabon/Lisbon/Lisboa
Köpenhamn
Bryssel/Bruxells/Brussels
Firenze/Florens
Vitryssland/Belarus (land)
Rom
Venedig/Venice
Belgrad/Beograd(Norska!?)/Belgrade
Kapstaden/Cape Town
Warszawa/Warzaw
München/Munich

Väldigt intressant tycker jag :)

Ungefär som Grekland/Greece/Hellas !

Finns rätt många städer i världen som har olika namn på svenska/inhemskt språk/engelska

Ex:
Lissabon/Lisbon/Lisboa
Köpenhamn
Bryssel/Bruxells/Brussels
Firenze/Florens
Vitryssland/Belarus (land)
Rom
Venedig/Venice
Belgrad/Beograd(Norska!?)/Belgrade
Kapstaden/Cape Town
Warszawa/Warzaw
München/Munich

Väldigt intressant tycker jag :)
München blir Monaco di Baviera på italienska

Utöver det även Stockholm har många olika namn beroende på språket.
Stockholm / Estocolmo (spanska) / Stoccolma (italienska) / Tukholma (finska)

@henke12

Spot on, det er veldig interessant :) Nya Zeeland er vel en av favorittene til mange nordmenn :p Svensk som ellers er så glad i engelske ord og bokstaver, slår i dette tilfellet til med en "svenskvariant" mens resten av verden stort sett bruker den engelske originalen: New Zealand :p

Toppen