Senaste nytt

Fredagstråden™

Precis tillbaka på kontoret efter en liten tripp till TRD.

Även pratat routing med resebryån kring en resa i mars till DCA/IAD via YUL och YHZ.

Nu när det väsenatliga är avklarat är det bara att vänta på att folk här ska bli klara så vi kan få gå hem och göra helg ..!.. :)

God fortsättning alla!

Det nya året är på gång på riktigt. Jag har 10 dagar kvar på Jetpak var av 9 på kontoret i STO som det ser ut nu. 5½ år blir det först i Finland och sen här i Sverige. Det känns roligt att byta jobb och framför allt bransch från logistik till telecom. :) Det kommer att bli en hel del resor i framtiden också men lite andra destinationer än bara inom Norden. :eek:

Så önskar en trevlig helg till alla!

Ni som vet allting,
jag söker namnet på den standard som gäller för städer. Enda exemplet jag kan är "STO" för Stockholm. Det är alltså inte IATA koden för flygplatser som jag är ute efter.

Ni som vet allting,
jag söker namnet på den standard som gäller för städer. Enda exemplet jag kan är "STO" för Stockholm. Det är alltså inte IATA koden för flygplatser som jag är ute efter.
STO är också en IATA-kod. Ett antal större städer i världen med flera flygplatser har även fått tilldelad en samlingskod för staden, det underlättar inte minst vid biljettbokning.
STO för Stockholm, LON för London, PAR för Paris, TYO för Tokyo, MOW för Moskva, WAS för Washington osv...

Nästan alla biljetter som utgår från Stockholm utgår från STO och inte ARN vilket gör att man lika gärna skulle kunna flyga från Bromma flygplats om det finns en matchande flyglinje därifrån med ett matchande flygbolag.

STO är också en IATA-kod. Ett antal större städer i världen med flera flygplatser har även fått tilldelad en samlingskod för staden, det underlättar inte minst vid biljettbokning.
STO för Stockholm, LON för London, PAR för Paris, TYO för Tokyo, MOW för Moskva, WAS för Washington osv...

Kan den kallas IATA tros allt tro.
Då kommer en luring, Göteborg. Flygresor.se kallar den för GOX men GOX vill Circle mapper inte alls kännas vid.
I ditt exempel skulle den i så fall inkludera både Landvetter och Säve.

Kan den kallas IATA tros allt tro.
Då kommer en luring, Göteborg. Flygresor.se kallar den för GOX men GOX vill Circle mapper inte alls kännas vid.
I ditt exempel skulle den i så fall inkludera både Landvetter och Säve.
Det är också IATA-koder eftersom de tilldelats av IATA. Jag har aldrig hört talas om en samlingskod för Göteborg, varför skulle den behövas? Säve (eller "Göteborg City Airport") har ju i stort sätt bara lågprisbolag medan Landvetter har alla fullprisbolag. GOX har jag aldrig hört talas om.

Men bland städer där de verkligen gör nytta kan nämnas Paris. Air France flyger ju från både CDG och Orly där Orly framförallt används för de franska territorierna (Outre-Mer) runt om i världen. Genom att använda PAR kan man köpa en genomgående biljett från Skandinavien till exempelvis Guadeloupe eller La Réunion trots att det innebär flygplatsbyte mellan CDG och Orly i Paris.

STO fyller också en funktion. Finnair flyger från både Arlanda och Bromma och genom att använda STO i biljettreglerna kan man välja vilken flygplats som passar bäst. Många Lufthansa biljetter från Stockholm tillåter även att Brussels Airlines används i biljetten, ett bolag som flyger från Bromma.

Inte fredag, men jag misstänker att morgondagen inte kommer innehålla så mycket tid att skriva.
Har just landat på ARN med SK1047 från KRN. De verkade ha bytt maskin eftersom det fanns en rad 1 där min rad 2 skulle varit. Vi blir parkerade på utrikesgaten F28 och alla som ska till STO eller inrikes måste kila av där bak. Kul när man sitter längst fram... Därefter var det buss till T4. Dock lät de de som skulle resa internationellt gå av där fram. Minns en gång att när jag skulle utrikes så blev vi ändå tvungna att åka med till T4 trots parkering på T5...

Ska om en timme vidare till OSD och hälsa på en kompis som fyller år i helgen. Ska bli skönt, med tanke på de senaste två dagarna. Flickvännen köpte i tisdags en ny Solid State-disk på 120 GB för 1.300 pengar (med mitt SAS/MC då de inte tog Amex/Diners). Den disken visar sig sedan vara fett trasig. Samma kväll kraschar min Androidmobil, med timmar av ominstallation som följd.
Idag var det brytpunkt för 2011, så det var fakturor att attestera samt hinkvis med akuta mail som skulle besvaras innan jag kunde åka till flyget.
Dessutom borde jag fått mitt nya pass, men icke.

Tror jag ska ta en öl till... :)
Trevlig helg!

Jag vet att det bara är torsdag, och fredagen kommer vara fullproppat. Dock måste jag meddela dagen lite...

Förra veckan, min första i 2012 var den jobbigaste i min 15 år långa karriär. Helgen var stentuff med mycket fundering. Gårdagen fick man äntligen predikare om business igen efter att ha enbart försökt lösa problem i 10 dagar. I morse klev jag upp 04:45, hann med fakir flighten (SAS) till ZRH på 1D som vanligt. Ett möte i Zurich innan London nästa. Från LHR till Reading, ett 4t möte och nu på världens bästa Guld Lounge: BA Galleries First T5. Som vanligt i skumpa baren, kommer aldrig längre!

Vilken befrielse att slippa kontoret! Mitt kontor på 11.000m och i loungen gör mig 400% mer produktiv! Hemma 00:30 i natt, frulle på Sheraton med polare i morgon, jobb/träning sedan middag på annan vän på besök från GBG. Skål BA, SK, och LX för att ni finns!

Det blev en full vecka.. som egentligen började förra torsdagen... ARN-AMS-ARN, Fredag - Söndag=ARN-LHR-LHR, Måndag ARN-CDG-ARN, Tisdag-onsdag ARN-LED-ARN och i morgon fredag ARN-LHR-ARN. Veckan bjöd på 5 uppgraderingar till business (flyger mestadels ekonomi extra) vilket uppskattades stort. Fick av alla dessa resor göra tre stycken med Pursern Christina, 2 med den nya brunetten Maja som är en riktig glädjespridare och mestadels ler och sprider glädje ombord SAS.

Toppen