Senaste nytt

Fredagstråden™

Så äntligen under mitt 12:e besök i Hong Kong lyckades jag ta mig ut till Lamma Island. Familjens besök i påskveckan har inneburit att jag har nog har sett mera av HK under en vecka än vad jag har gjort totalt under mina tidigare besök. Lamma är ytterligare en sådan där plats som troligen inte stämmer överens med gemene mans bild av Hong Kong som ett ghetto av skyskrapor. Trots att färjebolaget tidivis under förmiddagen pumpade ut drygt 1000 pers i timmen var stranden som vi besökte tämligen glest befolkad. Den här veckan har stärkt min uppfattning ytterligare att Hong Kong måste vara ett av de mest underskattade resmålen hos invånarena i den kalla nord. Det är egentligen bara två fel, man kör på fel sida och det finns ingen bra skidåkning. Men man kan inte få allt:D

Så äntligen under mitt 12:e besök i Hong Kong lyckades jag ta mig ut till Lamma Island. Familjens besök i påskveckan har inneburit att jag har nog har sett mera av HK under en vecka än vad jag har gjort totalt under mina tidigare besök. Lamma är ytterligare en sådan där plats som troligen inte stämmer överens med gemene mans bild av Hong Kong som ett ghetto av skyskrapor. Trots att färjebolaget tidivis under förmiddagen pumpade ut drygt 1000 pers i timmen var stranden som vi besökte tämligen glest befolkad. Den här veckan har stärkt min uppfattning ytterligare att Hong Kong måste vara ett av de mest underskattade resmålen hos invånarena i den kalla nord. Det är egentligen bara två fel, man kör på fel sida och det finns ingen bra skidåkning. Men man kan inte få allt:D

Jag var på Lamma Island några år sedan och besökte min väns bostad på ön.
Jag tyckte att klimatet var annorlunda än på Hong Kong ön eller Kowloon. Det var mer fuktigt och tropiskt.

Glad Påsk, allesamman!
Eftersom min kollega gick och blev pappa häromdagen, så jobbar jag extra sedan i torsdags. Idag är dock inte så mycket att göra, så vi hade tänkt åka upp till stugan i Abisko.
Det slutade dock med att vi inte ids utan blir kvar i stan.
Måste hursomhelst upp dit imorgon på jobb, men då blir det att åka fram och tillbaka pga jobb i stan på kvällen.

Glad påsk på er!

Jag har spenderat veckan på Gotland med frökenFlyingFire och hennes familj, veckan innan dess var jag i Skara med nämnda person. Mycket trevliga veckor. Nu är jag hemma över helgen och packar om väskan innan jag på måndag drar till Luleå 10 dagar och skriver lite med exjobb och närvarar på årets spexpremiär. Och ljuger med kompisar, så slutar det alltid.

På skärtorsdagen hade Clarion Hotel Post en äggjakt här i Göteborg där de hade placerat ut 100 påskägg runt om i stan. I äggen fanns en nummerlapp och lite godis. För de som hittade ett ägg väntade prisutdelning idag där högsta vinsten var en övernattning för 2 i hotellets svit. Mer info här: På Skärtorsdagen går startskottet för Clarion Hotel Posts stora... - Clarion Hotel Post, Göteborg

Jag var en av de lyckliga som hittade ett ägg i en park. Idag blev det alltså en tur till Posthotellet där jag först bjöds på ett glas mousserande. Därefter väntade prisutdelning på trappan ut mot Drottningtorget. Mitt nummer ropades upp snabbt och jag vann 10000 poäng att använda på Clarion Hotels plus ett medlemskap! Det räcker till en natt för två personer på valfritt hotell :D Efter det blev det en gratis drink i baren. Perfekt fredag för en poängnörd som jag!

Trevlig helg!

Skall för övrigt till Danmark över dagen imorgon med fartyg

Håller med om att Lamma Island är ett häftigt ställe. Du kan även stanna på Lantau, ta dig ut mot flygplatsen ta dig upp till den stora buddan. Den är för visso cool i sig men du behöver inte gå långt från den för att vara ute i "ödemarken". Vi gick en bit upp på berget och efter kanske 15 minuters promenad kunde du inte längre se ett endaste hus. Visst fanns det lite båtar ute på havet som avslöjade civilisation (samt gångvägen) men i övrigt var det helt öde och tyst! Detta i ett av världens mest tättbebyggda områden.

Hong Kong är absolut ett underskattat turistmål.

Har njutit av en tre timmar lång, härlig lunch i solen med en kurskamrat.
Firade att pluggandet är över, vi har båda hunnit ta fyra cert vardera och är nöjda.
Njöt av solen på ytterligare en uteservering innan det blev slapparkväll hemma.
I morrn tvättas det och packas det inför Barcelona på söndag. Julkalender-resa som genererar trippla poäng.

Känns konstigt att inte sitta med 1100-sidors böcker från morgon till kväll... Men jag vänjer mig nog snart. ;-)

Du kan även stanna på Lantau, ta dig ut mot flygplatsen ta dig upp till den stora buddan..

Hong Kong är absolut ett underskattat turistmål.

Vi var där, mitt andra besök:), sedan till Tai'O. Tai'O var också häftigt. Hittade ett av de caféer som har serving på "baksidan", d v s ut mot kanalen. Kändes som att man var på en odefinerad plats i Indokina när man satt där i korgstolen. Helt klart värt ett besök. Ska man sedan tillbaka med bussen reckommenderar jag att ta bussen till Mui Wo och sedan färja till HK-Island, eftersom det kan vara ganska mycket folk i kön till bussen till Tung Chung.

Känns som Fredag idag med långhelg i sikte. Tillbringar onsdag-torsdag på hotell i Stockholm City. Trots 100+ hotellnätter/år har jag aldrig bott på hotell i Stockholm. Nästan spännande. :)

Toppen