Senaste nytt

Fredagstråden™

Har inte märkt någon större skillnad faktiskt, bara när jag översätter lönen till kronor :(
Åt på Jim Thompson (Thai) i Ginza igår, 4200 yen per person (sex rätter) + dricka + 10% bordsavgift. Men då är det Ginza också...

Idag besökte jag en Izakaya (japansk bar) där kostade ett glas öl (nama bi-ru) 199 JPY medans kallt Oolongté kostade 280 JPY per glas. Jag skulle ha valt drinkbuffé (980 JPY per timme) för mitt tédrickande...

Tar hellre 1h på CPH statuslös og ikke 3,5t på Flesland :(

Dagens taper: Olsson som försöker vara vaken hela natten og somnar når han ska ta flybussen. Resultat, gratis nya biljetter men 3,5h på Flesland og 6h på CPH. Å hem 7-8h senare än planerat. Lördagen kommer spenderas på flygplatser, jaja. Finns väl värre saker.

Hur går det da? ;) Sitter på flytoget hemåt mot Skøyen, fikk tilogmed litt sårt trengt turbulensøvning mellom CPH-OSL, for en service av SAS! ;)

Hur är priserna i Japan nuförtiden, då valutan har gått ned något. Vad får man räkna för en anständig måltid i tex Tokyoområdet?

Enligt Kakiyasu' webbsida, menyn ovan på bilderna kostade 12.600 JPY (ca 830 JPY) utan drycker.
Icke roterande sushi i Ginza område kostar nog minst 30.000 JPY (ca 2.000 SEK; det brukar inte stå några priser på menyn på dessa sushi restauranger) per pers.

Däremot om man nöjer sig med enkel mat klarar man sig med 750 JPY (ca 50 SEK) gott och väl.

@Dr. Miles Hur är det på sushi ställen i .jp för oss som inte äter fisk? Kräftor hummer räkor funkar fint, men fisk eller krabba klarar jag inte äta längre. Har dom alternativ utan fisk?

Det finns i princip alltid alternativ som inte är fisk. Till och med alternativ som inte är djur över huvud taget. Prova till exempel en natto maki för en kulinarisk sensation du inte förväntar dig ;)

Sen är det väl olika hur svårt det är att kommunicera fram att du vill ha just dom varianterna. Rullbandssushi kan vara din vän här, det är ju bara att plocka det som ser ätbart ut. Fast många har nog en vettig menu du kan peka i också, dom enda ställena jag skulle förutse några större problem med är just dom där supertraditionella som inte har några priser utsatta ens. Dom skulle faktiskt också kunna vara helt utan alternativ som faller dig på smaken, så kanske inte ditt bästa val.

Kan absolut inget om Japan eller Kina. Läser allt om dessa länder och alla inlägg ifrån Dr. Miles och A380*G med stort intresse. Självklart alla andras inlägg om samma område är lika uppskattade.

Trodde "natto maki" var finlandssvenska för nattmacka!? :rolleyes:
Jag önskar att jag hade kunnat stå till tjänst med en, vid tiden du skrev det där. Så hade du kunnat prova din teori, under rätta förutsättningar till och med ;)

(Risken är att resultatet hade blivit mycket spott och fräs. Men vissa människor tycker om den delikata smaken av batterisyra, så man vet aldrig...)

Toppen