Senaste nytt

Fredagstråden™

Nähä! Beer o'Clock på tåget uteblev.
SJ har för några månader sedan slutat sälja öl och vin ombord på Kiruna-Luleåtågen. Om man ska tro informationen som konduktören fått, så beror de på att de haft många inbrott i vagnarna. Och detta ska man uthärda två returresor denna vecka... :rolleyes:
De får väl förvara grejerna nån annanstans än i vagnen då, i stället för att montera ned servicen.

De har väl inga restaurangvagnar på den sträckan längre helt enkelt? De går väl alla från Luleå och söder ut?

mry

Nej, men de brukar sälja det i caféluckan i en av vagnarna.
Det var faktiskt trevligt när Tågkompaniet körde sträckan och hade restaurangvagn. Det är ju trots allt drygt 4 timmars resa. Egentligen går det ju fortare att köra bil, men det var inget alternativ nu.

mry

Nej, men de brukar sälja det i caféluckan i en av vagnarna.
Det var faktiskt trevligt när Tågkompaniet körde sträckan och hade restaurangvagn. Det är ju trots allt drygt 4 timmars resa. Egentligen går det ju fortare att köra bil, men det var inget alternativ nu.

Oki. Justja kom på att de har en sådan vagn numera på sträckan.

Du får väl höra av dig nästa gång du är i luleå så kan jag bjuda på en öl om jag är i luleå då...

mry

Nästa sväng blir nu på söndag-tisdag...
Har kvällsjobb på söndag, men måndag kväll tar jag nog ledigt.
Åker 16:25-tåget hem på tisdag.

Haha! Det här var ju kul...
Sitter på Bishops Arms i Luleå och det är en snubbe här jag känner igen. Kan inte placera honom. Känner t o m igen hans röst.
När han och några andra sedan ska betala ser jag att hans kvinnliga kollega (som jag bytt några ord med tidigare vid baren) langar fram ett SAS/EB-mastercard. Då börjar saken klarna. Att det dessutom i övre högra hörnet står "ITA" får mig att fråga om de jobbar på flyget.
Mycket riktigt! Så snubben jag såg är en kabinanställd som jag flugit med ett flertal gånger. :)

Nähä! Beer o'Clock på tåget uteblev.
SJ har för några månader sedan slutat sälja öl och vin ombord på Kiruna-Luleåtågen. Om man ska tro informationen som konduktören fått, så beror de på att de haft många inbrott i vagnarna. Och detta ska man uthärda två returresor denna vecka... :rolleyes:
De får väl förvara grejerna nån annanstans än i vagnen då, i stället för att montera ned servicen.

Jag skulle gärna åka tåg oftare, om det inte vore för SJ.

Jag spenderade en semester med att åka på riktig budgetresa från Beijing till Hong Kong. Efter 7 nätter hit och dit i "hard sleeper" och en 14-timmars försening i Shanghai så har jag mer överseende med SJs tillkortakommanden här på hemmaplan.

Och jag tycker fortfarande om att åka tåg. Men jag tar nog kanske inte billigaste klassen längre, även om det oftast blir mest intressant så.

He he, jo, och så ber personalen så hemskt mycket om ursäkt på sån där (jobbig) superhövlig japanska över högtalarsystemet, i fler minuter än vad förseningen var. Jag tror jag har upplevt max 3 minuters försening, på kanske 15 tågresor i landet, och då var det vanligt expresståg Matsuyama->Okayama. Inte precis nån matarlinje, det.

I Kina verkar det däremot som folk börjar bygga bo av gamla kartonger/tidningar/allmänt skräp i vänthallen så fort det blir tal om försening. I min högst begrsänsade erfarenhet, förstås.

Toppen