Senaste nytt

Frantzen Bangkok

Besökte nyligen Bangkok med en vän och lyckades lösa ett bord på Villa Frantzén på lördagen 6e aug. När jag väl var där så snacka vi till oss en plats kvällen efter då vi ville köra genom hela menyn. Vi körde med andra ord back to back två kvällar i rad.

Matens kvalité är bra och smakerna är bra komponerade. Servicemässigt är det en del hit and miss där en miss andra kvällen var oacceptabelt i mitt tycke. Den missen var att man serverade rätt nr 2 och sedan fick vi vänta säkert 5 min innan vårt vin till rätten kom in (alltså wine pairing), det var även så att de då tog fel vin vilket vi fick uppmärksamma henne om. Många lär säkert tycka det är löjligt men när man pröjsar 2000-2500 SEK för en middag med vin på en restaurang, framförallt i Bangkok där det är extremt mycket pengar så vill man få rätt service.

Utöver det är fastigheten riktigt trevlig, man har totalrenoverat villan från grunden och cocktailbaren som ligger bredvid är tydligen ett gammalt stall.

Det finns 3 st separata dining rooms varav två tar upp till 8 pers och ett mindre för 6 pers. Ingen minimum spend finns på dessa rum utan man går efter att skapa en trevlig upplevelse för större sällskap. Ena rummet för 8 pers har även tillgång till terassen uppe på taket med utemöbler för socialt häng. Rummet för 6 pers har tillgång till den lilla balkongen.

Bifogar lite bilder från första kvällen.
20220806_191133.jpg
 

Attachments

  • 20220806_211307.jpg
    20220806_211307.jpg
    58,2 KB · Visningar: 211
  • 20220806_211314.jpg
    20220806_211314.jpg
    47,4 KB · Visningar: 209
  • 20220806_213526.jpg
    20220806_213526.jpg
    63,6 KB · Visningar: 206
  • 20220806_213531.jpg
    20220806_213531.jpg
    62,7 KB · Visningar: 218
  • 20220806_214850.jpg
    20220806_214850.jpg
    64,9 KB · Visningar: 208
  • 20220806_191128.jpg
    20220806_191128.jpg
    110,9 KB · Visningar: 215
  • 20220806_192930.jpg
    20220806_192930.jpg
    78 KB · Visningar: 216
  • 20220806_204717.jpg
    20220806_204717.jpg
    122,1 KB · Visningar: 216
  • 20220806_205517.jpg
    20220806_205517.jpg
    68,7 KB · Visningar: 213
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Michelinstjärnor för Thailand delas ut i mitten av December, utifrån de 3 recensioner vi har här så länge så verkar det som restaurangen behöver lösa lite aber i serveringen innan dess för att ha en chans.
 

Sebbeh

Medlem
Michelinstjärnor för Thailand delas ut i mitten av December, utifrån de 3 recensioner vi har här så länge så verkar det som restaurangen behöver lösa lite aber i serveringen innan dess för att ha en chans.

Jag har för mig att stjärnor delas ut efter kvaliteten på mat. Inte på service.
 

squeezen

Medlem
Jag har för mig att stjärnor delas ut efter kvaliteten på mat. Inte på service.
Nej det är helheten som ska analyseras för stjärnstatusen…
Maten kan vara perfekt men om drickan inte ens är framme (smakupplevelsen kan ju skiljas markant med eller utan dryck dessutom) så blir det knappast några stjärnor.

ska dit själv 23/9 så kan uppdatera här och se om de värsta baby-sjukdomarna är borta tills dess
 

Sebbeh

Medlem
Nej det är helheten som ska analyseras för stjärnstatusen…
Maten kan vara perfekt men om drickan inte ens är framme (smakupplevelsen kan ju skiljas markant med eller utan dryck dessutom) så blir det knappast några stjärnor.

ska dit själv 23/9 så kan uppdatera här och se om de värsta baby-sjukdomarna är borta tills dess

What The MICHELIN Guide's Symbols Mean

Restaurant inspectors do not look at the interior decor, table setting, or service quality when awarding stars - these are instead indicated by the number of 'covers' it receives, represented by the fork and spoon symbol.
 
Som vanligt alltså, utmaningar med servicen. Behöver antagligen ta in duktig servicepersonal från andra delar av världen med erfarenhet av stjärnkrog. Tufft att hitta i Bangkok nu efter pandemin.

Sen tycker jag också att det är rimligt att det tar upp till ett år att få en ny krog att bli riktigt bra. Många saker där man prövar sig fram och justerar hela tiden.
 

Tomas E

Medlem
What The MICHELIN Guide's Symbols Mean

Restaurant inspectors do not look at the interior decor, table setting, or service quality when awarding stars - these are instead indicated by the number of 'covers' it receives, represented by the fork and spoon symbol.
Jag ser vad de skriver men det är nog en feltolkning av vad de menar med ”service quality” att det skulle passera obemärkt för Michelin på stjärnnivå att inte klara av att servera vin och mat samtidigt, eller t.ex. att servera alla runt bordet någorlunda samtidigt. Förmodligen vill de friskriver ömma sig från gamla uppfattningar om personaltäthet på stjärnrestauranger och t.ex. blixtsnabb hantering av tappade servetter.
 

011430121

Medlem
@fcx frågade om vi skulle äta på Frantzen när vi är i Bangkok jag sa givetvis ok, han bokade ca två månader innan vi skulle komma, den dag vi hade planerat att gå var det stängt så det fick bli ett par dagar senare.
Igår torsdag var den dag besöket skulle bli av, hade kollat menyn innan besöket och jag hade när jag läst den bestämt vilka rätter jag skulle välja.

När vi kom till Villa Frantzen möttes vi av en dam som förstod att vi var svenskar, hon tog oss direkt till kökschefen Nilas som presenterade sig och restaurangen, även VD Sarah fram och hälsade.

Inredningen är väldigt Nordisk med mycket ljusa trädetaljer.
Placerades vid ett bord som hade utsikt över köket, ett önskebord för oss där kan se hur de arbetar i köket.

Sarah tog upp beställningen och lotsade oss genom meny.

Barmästaren Gabriel kom och fråga om vi var nöjda med fördrinkarna

Vid serveringen av brödet som var kavring med franskt smör kom servitören Tokyo och presenterade sig, min nyfikenhet gjorde att jag frågade om det var hans riktiga namn och det var det, hans pappa är japan. Han är svensk med det fantastiska namnet.

Vi serverades även av vad jag förstår av inhemsk personal.

Vid varje servering gjordes en presentation av rätten in i minsta detalj av Tokyo.

En summering värt varje peng för besöket, goda rätter som @fcx kommer att presentera i ett inlägg, samt den mycket trevliga och kunniga personalen.
Lägg en peng på besöket hos Frantzen Bangkok, avstå något annat.

När vi tackade och var på väg ut kom det mycket pinsamma, Tokyo kom med notan!
I all upprymdhet av glädje överbesöket och de goda vinerna hade vi helt glömt bort den ” lilla” detaljen!

Vi tog en bild av den svenska personalen, fick tillåtelse att lägga upp den på BC av samtliga.


18190C0F-A0CB-48DB-9B8F-C75E4779BF17.jpeg


Gabriel barmästare Nilas Kökschef Sarah VD Tokyo vår värd
 

fcx

Medlem
Lite blandade bilder från kvällen. Principen är att det är sex serveringar, och för varje servering har man två rätter att välja på. Man beställer alla sex rätter vid samma tillfälle. Vinparningen tar hänsyn till detta, och till vissa av serveringarna är det då olika viner till olika rätter.

DSC_3779.JPG
Drinkar fixas, även om man beställer något utanför den rejäla menyn.

DSC_3791.JPG
Full insyn i köket

IMG_20221124_182854.jpg
Första serveringen (av sex) sätter tonen. Lax och krabba med egna grönsaker i olika inläggningar. Utsökta smaker som hittar varandra väl.

DSC_3783.JPG
IMG_20221124_183909.jpg
Jordärtskocka respektive blomkål (servering 2), de två rätterna som vi hade lägst förväntningar på men som vi bägge två (tror jag) tyckte var det bästa på menyn.

DSC_3787.JPG
Kammussla. Lite "form framför funktion" på serveringen, men smaken var precis som den ska.

Torsken fastnade inte på någon bra bild, vilket är talande i sig. Lite av en mellanrätt som visserligen smakade OK, men inte lyfte. Kantarellerna är nog ett bättre val.

DSC_3790.JPG
Till femte rätt valde jag kyckling och 011 valde anka. Sevitören uppskattade kanske inte humorn i ordväxlingen som följde:
- Till ankan så får ni in en äkta Morakniv att använda.
- Varför det? Lever ankan fortfarande?

DSC_3792.JPG
IMG_20221124_183917.jpg
Kyckling respektive anka. Kraftiga smaker. Man jobbar mycket med grill- och röksmak (inte bara på denna servering).

IMG_20221124_183919.jpg
Till dessert, rökt glass med värmd sås. Komplexa smaker, måste provas.

Dukningen är traditionell Thailändsk, med gaffel och sked (ej kniv). Vinparningen var inte alltid sån att den tillät både mat och vin att blomma ut till fullo. Servicen var ypperlig och miljön kändes inspirerande. Laid-back, men ändå 100% seriöst.

Villan ligger långt från tillförlitlig kollektivtrafik, så det är taxi som gäller, och då med Bangkoks oförutsägbara trafik. Taxin dit tog 50 minuter, och hem 10 minuter.

En trevlig upplevelse. Kommer gärna tillbaka.
 

Attachments

  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    18,4 KB · Visningar: 97
  • DSC_3792.JPG
    DSC_3792.JPG
    52,9 KB · Visningar: 99
  • DSC_3796.JPG
    DSC_3796.JPG
    63,3 KB · Visningar: 97
Last edited:
Toppen