Senaste nytt

Från 14e Mars 2024 höjs avgiften för Amex Elite & Premium

gneken

Medlem
Hur gör man för att få års-debitering av avgiften? Är det bara att chatta/ringa kundtjänst och be om?
Tänker att det finns en intressant lucka just nu att nyteckna Elit och låsa in priset på ett år, speciellt om man inte bryr sig om designen eller metallkortet.

Gick att skriva till kundservice. Först sa de att det skulle bli 4800kr enligt det gamla priset. Men sen sa de att jag från och med juli, som tydligen är månaden då det blir "förnyelse", kommer att behöva betala 6000kr om året. Hur det skulle gå till vet jag inte riktigt.

Slutade med att jag behöll månadsvis betalning så får jag se om jag behåller kortet efter juli.
 
Gick att skriva till kundservice. Först sa de att det skulle bli 4800kr enligt det gamla priset. Men sen sa de att jag från och med juli, som tydligen är månaden då det blir "förnyelse", kommer att behöva betala 6000kr om året. Hur det skulle gå till vet jag inte riktigt.

Slutade med att jag behöll månadsvis betalning så får jag se om jag behåller kortet efter juli.
Det behöver du ju dock inte göra. Även om du betalar årsvis så får du tillbaka den del av avgiften som inte utnyttjats när du säger upp kortet.
 

intuition

Medlem
Gick att skriva till kundservice. Först sa de att det skulle bli 4800kr enligt det gamla priset. Men sen sa de att jag från och med juli, som tydligen är månaden då det blir "förnyelse", kommer att behöva betala 6000kr om året. Hur det skulle gå till vet jag inte riktigt.

Slutade med att jag behöll månadsvis betalning så får jag se om jag behåller kortet efter juli.
Jag förstår det som att du redan har ett kort och att du har årsförnyelse i juli. Ja, då är det väl naturligt att du får det nya årspriset från och med då. Dvs att om du nu byter till årsdebitering debiteras du kanske 5/12 av 4800 nu och sedan 6 000 i juli.

Hur som helst, min poäng var att ett nytt kort uttaget före prishöjningen kan fördröja prishöjningen maximalt länge genom att ta årsdebitering.
 

Sir Lemon

Medlem
Är det ngn som vet vad detta är? Det är alltså saxat från min senaste faktura på Amex Elite (inte på Platinumkortet):

Viktig information
Från och med 1 mars 2024 kommer det inte längre vara möjligt att erhålla extra poängbonus på ditt konto. Detta avser utdelning av extra Amex-poäng efter uppnådd spendering om 1,5 Mkr per kalenderår samt en andra poängbonus vid spendering om ytterligare 2,5 Mkr under samma kalenderår.
 

Tomas E

Medlem
Är det ngn som vet vad detta är? Det är alltså saxat från min senaste faktura på Amex Elite (inte på Platinumkortet):

Viktig information
Från och med 1 mars 2024 kommer det inte längre vara möjligt att erhålla extra poängbonus på ditt konto. Detta avser utdelning av extra Amex-poäng efter uppnådd spendering om 1,5 Mkr per kalenderår samt en andra poängbonus vid spendering om ytterligare 2,5 Mkr under samma kalenderår.
Låter som något som gäller Centurion snarare än Elite? Kolla så att du inte blivit debiterad 35000 kr i årsavgift! ;)
 

Sir Lemon

Medlem
Låter som något som gäller Centurion snarare än Elite? Kolla så att du inte blivit debiterad 35000 kr i årsavgift! ;)
Har dubbelkollat, för säkerhets skull. Men isf borde ju varningstexten dykt upp på mitt Platinum. Annars får jag väl ringa Lumify och kolla om de vill göra snabb affär med mig. ;)
 

infosky

Medlem
Nya kort-designen är här!

Sas_Elite_Revolve.png


Sas_Premium_Revolve.png


Sas_Classic_Revolve.png
 

Jannes

Medlem
Var det så att Elite skulle vara i metall nu?
Och går det att beställa nytt kort utan att utgångsperiod, CVC etc ändras? Mitt nuvarande är ganska slitet men har ett antal år kvar ännu innan det organiskt skulle bytas.
 
Toppen