Senaste nytt

Från 14e Mars 2024 höjs avgiften för Amex Elite & Premium

Jag har både betal- och kreditvarianten av Elite, men tvingas nu till slut säga upp den förstnämnda. 7500 kr per år är helt enkelt för dyrt. Det har varit skönt att få 2x2 Amexkuponger och 2x20.000 baspoäng men nu är det över. Man undrar om de verkligen kommer att kunna räkna hem denna prishöjning med tanke på hur många kort som sägs upp samt hur många färre nya medlemmar de får.
En gissning från mig är att AMEX vill navigera kunderna bort från elite och till platinum som troligtvis har större vinstmarginal per kund. Känner en hel del som skaffar amex platinum för ”coolhetsfaktorn” och inte bryr sig om att maximera bonus utan nöjer sig med lounge osv.

Jag tror att det är en renodling av sina utbud för AMEX. De vill ha ett kort som samlar poäng och ett kort som ger förmåner i lifestyle. Frågan är om de kommer röra sig mot vad Flying Blue har med ett FB AMEX gold & Platinum.

Jag tror att de som har betalkort och vill ha just det och kommer ha kvar det länge - de håller också hårt i sitt kort.

Jag har både betal- och kreditvarianten av Elite, men tvingas nu till slut säga upp den förstnämnda. 7500 kr per år är helt enkelt för dyrt. Det har varit skönt att få 2x2 Amexkuponger och 2x20.000 baspoäng men nu är det över. Man undrar om de verkligen kommer att kunna räkna hem denna prishöjning med tanke på hur många kort som sägs upp samt hur många färre nya medlemmar de får.
Amex taktik senaste åren verkar ju ha varit att göra allt för att de med betalkort ska säga upp kortet. Så inget konstigt med denna ökning på betalkortet.
Att kreditkortet också höjer är ju en annan femma, men 2 vouchers är fortfarande värt betydligt mer än årsavgiften om de nyttjas rätt.

Jag tycker att det borde vara bättre för oss kunder att de slog ihop Amex Platinum och Amex Elite, det skulle (allt annat lika) vara ett superkort, som skulle motivera en kortavgift på mer än 1.000:-/månad i mina ögon.

Man kunde ge status/baspoäng som på Amex Elite idag, MR (som på Platinum idag är fördelaktigt genom sin flexibilitet att föra över poäng till en mängd program) och sedan sätta en extra förmånlig växelkurs visavi SAS EB.

Voucher kunde triggas, Pontus är med, reseförsäkring är mkt god för både resa och hyrbil, PP Lounge, restaurangbesök och övrig lifestyle mm.

Smidigt och, för oss kunder, extremt skönt att slippa det ständiga väljandet och cherry-pickingen när man vill ha både utmärkt reseförsäkring och poäng (som är värda ngt i motsats till som Platinum idag) som ger oss det vi vill ha.

För detta skulle de kunna ta bra betalt.

(Och de som är tilltalade av att ”flasha” med ett Platinum skulle ställas inför ett reellt val: ”Värt, eller inte” typ.)

Last edited:
Orka flasha, och betalar dessutom oavsett med Apple watch mest hela tiden.

Tråkigt att resekortmarknaden försämras så snabbt i Sverige. Vi hade ett riktigt bra utbud internationellt sett bortsett från USA.

Vad tänker de egentligen med kan jag undra? Hårdare tider och de allra flesta känner av inflation och räntor. Bankerna går dessutom extremt bra med stora vinster! Inte direkt smart då att jaga bort kunderna. SAS MC är inte bättre heller, jag ser de drog den höjda årsavgiften en månad tidigare för mig nu dessutom. Vad hände med månad 12?

Jag gav upp Elite för flera höjningar sedan, med bara extremt korta inhopp för voucher, flyger in min EBD hittills ;-) Nu med alliansbyte dessutom känns det dock kallt göra stressjobb.

Last edited:
Undrar också om någon vet hur det blir för oss som har årsavgift som klumpsumma, i mitt fall nu i januari. Får jag inte höjningen förens nästa period dvs jan 2025?
Hur gör man för att få års-debitering av avgiften? Är det bara att chatta/ringa kundtjänst och be om?
Tänker att det finns en intressant lucka just nu att nyteckna Elit och låsa in priset på ett år, speciellt om man inte bryr sig om designen eller metallkortet.

Hur gör man för att få års-debitering av avgiften? Är det bara att chatta/ringa kundtjänst och be om?
Tänker att det finns en intressant lucka just nu att nyteckna Elit och låsa in priset på ett år, speciellt om man inte bryr sig om designen eller metallkortet.
Betalkorten har årsdebitering, och åtminstone tidigare gick det att få månadsdebitering men jag har inte hört någon som gjort tvärtom....

Toppen