Senaste nytt

Frågor om poäng/poängbokning på Hilton?

char

Medlem
Blev HHG genom Amex Platinum förra året men är lite osäker på det här med poäng och poängbokningar. Ser att man kan köpa 320k poäng för $1600 vilket ger $0.005 per poäng.

Vi ska till Florida i höst och kollar jag t ex första bästa Hilton i Fort Lauderdale så kostar 5 nätter inkl resort fee och skatter $2742 för 5 nätter. Samma rum skulle kosta 80k poäng per natt och vad jag förstår så är femte natten gratis vilket skulle ge en kostnad på 4*80k*0.005 = $1600 (+$246 för poängen jag skulle fått för betalt rum) ca $900 i skillnad

Finns det nån hake? Hur kan Hilton ha det så här generöst? Kollar jag i Key West blir det ännu mer generöst då rummen är snordyra ( > $800/natt). Varför köper inte alla poäng och betalar med istället?

I mitt exempel ovan har jag inte räknat med resort fee och skatter för poängbokningen då jag läst att man sliper dessa. Stämmer det?

Då jag inte har tillräckligt med poäng så kan jag inte gå vidare och se att jag verkligen kan boka 5 nätter för 320k poäng. Går alltid alla rum att boka med poäng eller är det ett visst antal? (tänker på svårigheten med flyg awards)

Är det nån skillnad med gratis frukost och ev uppgradering om man bokar med poäng kontra pengar?
 

TP12

Medlem
Ovan stämmer i stort, inga resort fees på poängbokningar. Fri frukost för HHG/HHD ingår inte i USA, du kommer få ett belopp per dag som hotellkredit som du kan använda för att köpa tex. frukost (räcker inte långt dock).

Betydligt bättre tillgänglighet än bonusbiljetter för flyg men de billiga poöngrummen kan ta slut. Finns även blackout-dagsar.
 

Glenn E

Medlem
Det varierar stort om det är bättre att boka med poäng eller pengar. Jag värderar 1000 Hilton poäng till 5 usd och om det är billigare då bokar jag med poäng.
 

char

Medlem
Jag har kollat runt på ett flertal hotell i Key West, Miami, Fort Lauderdale etc och alla blir betydligt billigare att boka med köpta poäng.
Kan förstå om man måste göra något (bo) för att skaffa poängen men när vem som helst kan köpa på Hilton så förstår jag inte hur det går ihop. Har det alltid varit så här fördelaktigt eller nåt som blivit i och med Covid?

Nån annan nackdel att boka med poäng som jag inte tänker på? Hur är avbokningsreglerna?
 

Kimmen00

Medlem
Ovan stämmer i stort, inga resort fees på poängbokningar. Fri frukost för HHG/HHD ingår inte i USA, du kommer få ett belopp per dag som hotellkredit som du kan använda för att köpa tex. frukost (räcker inte långt dock).

Betydligt bättre tillgänglighet än bonusbiljetter för flyg men de billiga poöngrummen kan ta slut. Finns även blackout-dagsar.

På Hilton Santa Monica fick jag 18 dollar per dag. Räckte inte långt när Frullen kostade 30(!!) dollar. Så jag köpte yoghurt macka etc på mataffären och använde dollarersarna till öl i restaurangbaren..
 

sembl

Medlem
Det har inte alltid varit fördelaktigt, men sedan COVID har priserna skenat här i USA. Att använda poäng är ett bra sätt att kunna spara pengar. Problemet är gillar du att resa så kan du bara köpa ett visst antal poäng per år så det räcker nog mest bara till bara 5 dagar beroende på hotell. Köp 4 få 5 med status

Vissa hotell har standard list pris och inte kompis pris och då kan det bli rejält dyrt att använda poäng så det gäller att kolla extra noga.

Mitt tips är att inte resa till USA om du vill bli rånad på mat, hotell och bilhyra denna sommar.
 

char

Medlem
Det har inte alltid varit fördelaktigt, men sedan COVID har priserna skenat här i USA. Att använda poäng är ett bra sätt att kunna spara pengar. Problemet är gillar du att resa så kan du bara köpa ett visst antal poäng per år så det räcker nog mest bara till bara 5 dagar beroende på hotell. Köp 4 få 5 med status

Vissa hotell har standard list pris och inte kompis pris och då kan det bli rejält dyrt att använda poäng så det gäller att kolla extra noga.

Mitt tips är att inte resa till USA om du vill bli rånad på mat, hotell och bilhyra denna sommar.

Jag skulle ha kollat detta tidigare och köpt poäng innan årsskiftet.

Jag vet att det är dyrt. Har dessutom två resor bokade, en i sommar och en i höst. Får köra betald Hilton på första och poäng på andra resan.

Hur är avbokningsreglerna på poängbokningar, kanske varierar från hotell till hotell?
 

Kimmen00

Medlem
Det har inte alltid varit fördelaktigt, men sedan COVID har priserna skenat här i USA. Att använda poäng är ett bra sätt att kunna spara pengar. Problemet är gillar du att resa så kan du bara köpa ett visst antal poäng per år så det räcker nog mest bara till bara 5 dagar beroende på hotell. Köp 4 få 5 med status

Vissa hotell har standard list pris och inte kompis pris och då kan det bli rejält dyrt att använda poäng så det gäller att kolla extra noga.

Mitt tips är att inte resa till USA om du vill bli rånad på mat, hotell och bilhyra denna sommar.

Jo..så kan det vara men asien är mer eller mindre stängt/meckigt/mkt restriktioner så det får bli USA i sommar (samt påsk).
Hyrbil i Florida i påsk var ändå billigt och vi bor mest på poäng runt om i Orlando/Tampa. Därmot blir man ju rånad på Universal Studios.. 155 dollar per person! Uff.

I sommar blir det roadtrip från Chicago - Boston via Great Lakes o Niagara. Har hittat bra hotell för poäng som var tredubbelt dyra för pengar..
 

TP12

Medlem
Jag skulle ha kollat detta tidigare och köpt poäng innan årsskiftet.

Jag vet att det är dyrt. Har dessutom två resor bokade, en i sommar och en i höst. Får köra betald Hilton på första och poäng på andra resan.

Hur är avbokningsreglerna på poängbokningar, kanske varierar från hotell till hotell?

Går ju att ha poängpool samt föra över poäng mellan konton så din respektive, syskon, föräldrar kan föra över poäng till dig. Nya konton kan dock inte köpa poäng direkt om vederbörande inte haft någon stay. Vill minnas att kontot måste vara minst sex månader.
 
Toppen