Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

poly11

Medlem
So I booked a mixed ticket with Eurobonus points using my 2-4-1 voucher. Departure is with SAS Business Bonus and return is SAS Go Smart. I thought I could change my return ticket to a bonus one when the dates open up but was told by customer service that it's a non-refundable ticket and regular tickets cannot be changed to bonus ones. I can't cancel my ticket and book each as one-way either as the return ticket is non-refundable, my points will not be refunded.
I thought all eurobonus points ticket can be cancelled or rebooked with refund.
My mistake.. but it's a costly one. Is there any other options? Is it a HUACA situation or just suck it up?
 
Last edited:

mha321

Medlem
So I booked a mixed ticket with Eurobonus points using my 2-4-1 voucher. Departure is with SAS Business Bonus and return is SAS Go Smart. I thought I could change my return ticket to a bonus one when the dates open up but was told by customer service that it's a non-refundable ticket and regular tickets cannot be changed to bonus ones. I can't cancel my ticket and book each as one-way either as the return ticket is non-refundable, my points will not be refunded.
I thought all eurobonus points ticket can be cancelled or rebooked with refund.
My mistake.. but it's a costly one. Is there any other options? Is it a HUACA situation or just suck it up?

Sadly they are correct. The "regular tickets paid for with points" follow the booking rules of paid tickets, not that of bonus tickets. And mixing them on the same hooking makes for.. Confusion.

The advantage is you earn points on the regular ticket, including status points.
 

poly11

Medlem
I wonder if it's possible to rebook to a higher class (plus), pay the difference, then cancel the booking and get my points back. That was 120,000 points lost there :(. Assuming it cost to upgrade isn't too high.

So it's also not possible to rebook from "regular ticket paid with points" to a SAS bonus ticket?
Additionally, if I cancel my booking and ask them to rebook again, will they be able to book back the SAS business bonus ticket I just cancelled?
 

Mr Basic

Medlem
I wonder if it's possible to rebook to a higher class (plus), pay the difference, then cancel the booking and get my points back.
No, the original ticket rules (SAS Go Smart) applies.

So it's also not possible to rebook from "regular ticket paid with points" to a SAS bonus ticket?
I don’t think so but perhaps You Can upgrade to an ”regular business ticket paid with points”? :rolleyes:

Additionally, if I cancel my booking and ask them to rebook again, will they be able to book back the SAS business bonus ticket I just cancelled?
No, not sure at all. Could be picked up by someone else or return to SAS inventory (as non-reward).
 

Tomas E

Medlem
So it's also not possible to rebook from "regular ticket paid with points" to a SAS bonus ticket?
It depends on the booking class, just as for regular tickets paid with cash. And some booking classes are rebookable (with a fare difference) but not refundable. Notice the difference below between the booking page for a SAS Go Smart paid with points and a SAS Plus Pro paid with points on the same flight. (In this case: for a single flight ARN-LHR in May.) I know this will not make you happier or solve your current problem, with the different conditions are clearly stated.
SAS Go Smart with points.png

SAS Plus Pro with points.png

It's just that all SAS Bonus classes, not just Plus Bonus or Business Bonus but also SAS Go Bonus, are rebookable and refundable. See SAS Go Bonus below (again a single ARN-LHR, but the day after those above when there is bonus availability):
SAS Go Bonus.png

So it is easy to understand how you got the impression that all tickets paid for by points are rebookable & refundable. But unfortunately this is not true for some regular tickets booked with points.
 

HEK56

Ny medlem
Hej,
Jag blir så trött. Har letat efter det perfekta flyget för en resa till sydamerika över jul med Star Alliance bonusbiljetter genom att söka leg för leg. När jag väl hittat en resa jag är nöjd med ringer jag in till kundtjänsten för att boka. Visar sig att personen jag pratar med lyckas stava fel (byta plats på två bokstäver) i min medresenärs namn.

När jag ringer tillbaka menar kundtjänst att de inte kan göra någon namnändring, om vi gör de kommer Lufthansa och Avianca inte släppa på oss. Det finns inte heller en ytterligare uppsättning biljetter som det hade kunnat boka i rätt namn och sedan avboka den felaktiga. Sista alternativet är ju att avboka först, men då menar kundtjänsten att de inte kan lova att de avbokade biljetterna kommer släppas som bonsubiljetter från Lufthansa och Aviancas sida.

Någon som råkat ut för detta tidigare? Hur löste ni det? Tar emot all hjälp jag kan få!

Kundtjänst menade att det enda vi kan göra är att prova att åka ändå. Ett så litet fel "brukar" inte vara några problem. Någon som rest med felstavat namn? Vad är era erfarenheter?
 

011430121

Medlem
Hej,
Jag blir så trött. Har letat efter det perfekta flyget för en resa till sydamerika över jul med Star Alliance bonusbiljetter genom att söka leg för leg. När jag väl hittat en resa jag är nöjd med ringer jag in till kundtjänsten för att boka. Visar sig att personen jag pratar med lyckas stava fel (byta plats på två bokstäver) i min medresenärs namn.

När jag ringer tillbaka menar kundtjänst att de inte kan göra någon namnändring, om vi gör de kommer Lufthansa och Avianca inte släppa på oss. Det finns inte heller en ytterligare uppsättning biljetter som det hade kunnat boka i rätt namn och sedan avboka den felaktiga. Sista alternativet är ju att avboka först, men då menar kundtjänsten att de inte kan lova att de avbokade biljetterna kommer släppas som bonsubiljetter från Lufthansa och Aviancas sida.

Någon som råkat ut för detta tidigare? Hur löste ni det? Tar emot all hjälp jag kan få!

Kundtjänst menade att det enda vi kan göra är att prova att åka ändå. Ett så litet fel "brukar" inte vara några problem. Någon som rest med felstavat namn? Vad är era erfarenheter?



Skall inte vara något problem, är bokstäverna in i namnet?
Det sägs att det kan var till upp 3 bokstäver i namnet som kan vara fel.
 

Mr Basic

Medlem
Välkommen @HEK56
Tror inte det kommer vara ngt problem, har dock ingen egen erfarenhet.
Nu skrev du inte hur ni flyger men kommer ni ”beröra” USA i ngn riktning (ESTA)?
Att tänka på till nästa gång. Avkräv alltid SAS att maila resplanen innan allt bokas/betalas. Då kan du kontrollera namn, datum, tider, flightnummer mm så att allt blir rätt.
 

HEK56

Ny medlem
Skall inte vara något problem, är bokstäverna in i namnet?
Det sägs att det kan var till upp 3 bokstäver i namnet som kan vara fel.

Ja, säg att personen heter Adam. Då står det Adma på biljetten.

Max 3 bokstäver fel är OK att byta namn på biljetten? Eller menar du att det är Ok att flyga/boarda planet osv med felstavad biljett upp till 3 bokstäver?

Välkommen @HEK56
Tror inte det kommer vara ngt problem, har dock ingen egen erfarenhet.
Nu skrev du inte hur ni flyger men kommer ni ”beröra” USA i ngn riktning (ESTA)?
Att tänka på till nästa gång. Avkräv alltid SAS att maila resplanen innan allt bokas/betalas. Då kan du kontrollera namn, datum, tider, flightnummer mm så att allt blir rätt.

Tack!
Nej vi flyger ARN-MUC-LHR-BOG dit och BOG-MAD-FRA-ARN hem.

Känns bara läskigt att planera en resa med vetskapen att vi kan bli stoppade någonstans längs vägen. Hade varit intressant att höra om någon har erfarenhet av samma situation...

Väldigt bra tips, kommer absolut tänka på det i framtiden.
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Ja, säg att personen heter Adam. Då står det Adma på biljetten.

Max 3 bokstäver fel är OK att byta namn på biljetten? Eller menar du att det är Ok att flyga/boarda planet osv med felstavad biljett upp till 3 bokstäver?
Byta namn går ej på *A-resor. Ok att flyga med viss felstavning. Vet att ngn skrev om det i en annan tråd.
 
Toppen