Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Som jag uppfattat flera inlägg inleds bokningsprocessen i vissa fall numera med ett vägval beroende på om voucher ska användas eller ej. Ska voucher användas kan vägens bredd minska. :eek:

korrekt. Första frågan är ”ska du använda voucher?”. Om svaret är ja vägrar de söka leg för leg. Om svaret är nej säger de ”du kan inte ringa in och applicera vouchern sen om du söker leg för leg”. Jag har ifrågasätt detta flera gånger nu och fått svaret att det är för att spara tid för agenterna.

korrekt. Första frågan är ”ska du använda voucher?”. Om svaret är ja vägrar de söka leg för leg. Om svaret är nej säger de ”du kan inte ringa in och applicera vouchern sen om du söker leg för leg”. Jag har ifrågasätt detta flera gånger nu och fått svaret att det är för att spara tid för agenterna.
Borde man inte bara kunna HUACA efter att man bokat det leg för leg, och därefter applicera vouchern? Då finns ju liksom uppenbarligen resan, även om de måste avboka och sen boka den igen?

Snälla, sluta ifrågasätta. Måste du boka just nu? Kan du vänta en vecka eller två tills vågen har planat ut? Saker löser sig. Sitt lugnt i båten.

Håller med om att det förmodligen går fortare för personen som ska boka 2-3 leg då den är påläst och gjort allt förarbete.
Men min gissning är att när dom ska effektivisera så tas inte något sådant i beräkningarna utan för dom är allt svart eller vitt: en bokning utan mellanlandning går fortfare att lägga in än en som har 2 stop på
Vägen.

Snälla, sluta ifrågasätta. Måste du boka just nu? Kan du vänta en vecka eller två tills vågen har planat ut? Saker löser sig. Sitt lugnt i båten.

Kanske borde förtydliga att jag med "ifrågasätta" menar att helt enkelt fråga (med vänlig ton) "hur kommer det sig?" när SAS-agenterna säger att man inte får söka sträcka för sträcka på mitt dagliga samtal, så det är inte så dramatiskt :) Om alla börjar fråga så kommer samtalen snart ta så mycket tid av SAS att de skulle spara tid på att återgå till de gamla reglerna ;)

Jag vet inte vad ni övriga tycker, men jag tycker att BC är ett helt fantastiskt forum just för att folk ifrågasätter och driver på. Jag har fått så mycket hjälp av att höra hur andra strider och kämpar här, och även fått lite mod att stå på mig mot stora, stygga bolag - inte sällan framgångsrikt. Vår roll som konsumenter är ju att stå på oss när företagen försöker lura oss :)

Men ja, jag sitter hyfsat lugnt i båten och hoppas på bättring. Som du säger löser ju sig det mesta (men det är också ofta fruktansvärt svårt att få bra awardbiljetter i C till USAs västkust i högsäsong, så det är allt lite nervigt och det är riskabelt att avvakta) :)

Kanske borde förtydliga att jag med "ifrågasätta" menar att helt enkelt fråga (med vänlig ton) "hur kommer det sig?" när SAS-agenterna säger att man inte får söka sträcka för sträcka på mitt dagliga samtal, så det är inte så dramatiskt :) Om alla börjar fråga så kommer samtalen snart ta så mycket tid av SAS att de skulle spara tid på att återgå till de gamla reglerna ;)

Nja, ännu mer tid skulle de ju spara på att behålla de nya reglerna och publicera dem klart och tydligt, med vissa förklaringar, på nätet. Då slipper ju du och andra att fråga och slösa tid. :p

Gjorde min 2-4-1 bokning åt min dotter och hennes pojkvän igår eftermiddag. Jag hade då kollat upp tillgänglighet att resa med Eva Air via London till Taipei för önskat datum. Killen som hjälpte mig med bokningen hittade en plats via Wien, vilket United inte alls visade dagen innan när jag kollade. Jag bad honom kolla London och då hittade han platserna som jag tänkte mig. Dock nämnde han att det inte kom upp när han sökte mellan CPH och TPE och han fick lägga in bokningen leg för leg.

Ponera att jag skulle låta honom söka vidare, när han bara hittade en plats via Wien, utan att påtala London, är det sannolikt att han hitta rutter som inte visat på United och är bättre än jag hade planerat?

Gjorde min 2-4-1 bokning åt min dotter och hennes pojkvän igår eftermiddag. Jag hade då kollat upp tillgänglighet att resa med Eva Air via London till Taipei för önskat datum. Killen som hjälpte mig med bokningen hittade en plats via Wien, vilket United inte alls visade dagen innan när jag kollade. Jag bad honom kolla London och då hittade han platserna som jag tänkte mig. Dock nämnde han att det inte kom upp när han sökte mellan CPH och TPE och han fick lägga in bokningen leg för leg.

Ponera att jag skulle låta honom söka vidare, när han bara hittade en plats via Wien, utan att påtala London, är det sannolikt att han hitta rutter som inte visat på United och är bättre än jag hade planerat?
Det som står på United är 90% rätt, resterande 10% kan diffa åt bägge hållen. Så, mycket möjligt att det kunde ha funnits platser via Wien.

Toppen