Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har en 2-4-1 bonusresa i juli

ARN-WAW-MIA (LOT) och MIA-LIS-ARN (TAP)

För en vecka sedan fick jag ett mail från SAS som säger att returresan är Canceled/Rebooked.

Jag har inte fått någon alternativ bokning eller några poäng tillbaka.

Det är ju speciella tider nu men kan dom verkligen bara boka av resan så där?

Spax skrev:Jag har en 2-4-1 bonusresa i juliARN-WAW-MIA (LOT) och MIA-LIS-ARN (TAP)För en vecka sedan fick jag ett mail från SAS som säger att returresan är Canceled/Rebooked.Jag har inte fått någon alternativ bokning eller några poäng tillbaka.Det är ju speciella tider nu men kan dom verkligen bara boka av resan så där?Klicka för att utvidga...

Ja, ett flyg kan ju alltid ställas in oavsett om det är Covid-19 eller ej. Men vill du boka om är det bara att ringa till kundtjänsten i Tallinn, där har du också möjligheten att boka av om du vill och få tillbaka pengarna och poängen.

Spax skrev:Det är ju speciella tider nu men kan dom verkligen bara boka av resan så där?Klicka för att utvidga...
Ja, men om de gör det godtyckligt med mindre än 14 dagar före avresa så har du rätt till kompensation. Det har du inte nu, både pga att det är så långt fram och covid som räknas som extraordinärt.

Däremot har du rätt till ombokning, men det kan ju vara knepigt givet världsläget och tillgång på awards så pass nära inpå.

Jag skulle behöva er hjälp gällande en USA-bokning till nästa sommar.

Premisser: Familjen gillar roadtrips i USA/Kanada och funderar på att flyga till New York, köra bil till Florida och flyga hem från Miami. Allting på sommarlovet 2021 om världsläget tillåter. Jag har ca 220 000 poäng, Fly Premium Plus (i hela världen) och en 2-4-1 (inom kort). Tanken är att boka Business för mig och frugan och Plus för barnen (13 och 7 år) vilket borde gå på 190 000 poäng (inkl 2-4-1) om jag räknar rätt. Vi flyger normalt från Köpenhamn, men Malmö är ju också ett alternativ. Vi planerar att vara borta i ca 4 veckor.

Utresan till New York ska väl gå att lösa, men jag gissar att det kan bli svårt att hitta bonusbiljett hem från Miami, framför allt i Business. Tanken är att hänga på låset och boka så fort biljetterna till New York släpps, men hur brukar ni göra med hemresan? Utrese-biljetterna släpps ju av naturliga skäl flera veckor innan hemresan.

Ska jag boka en preliminär hemresa (t ex från EWR dagen efter utresan) först som jag sedan bokar om när/om jag hittar hembiljetter från Miami? Går det ens att göra så? Är det kört att hitta bonusresor i business från MIA till CPH under sommarlovet? Är det i så fall bättre att boka hemresan från någon lättare flygplats (Washington, Chicago) och flyga inrikes i USA? Andra tips?

Nightfly skrev:Jag skulle behöva er hjälp gällande en USA-bokning till nästa sommar.Premisser: Familjen gillar roadtrips i USA/Kanada och funderar på att flyga till New York, köra bil till Florida och flyga hem från Miami. Allting på sommarlovet 2021 om världsläget tillåter. Jag har ca 220 000 poäng, Fly Premium Plus (i hela världen) och en 2-4-1 (inom kort). Tanken är att boka Business för mig och frugan och Plus för barnen (13 och 7 år) vilket borde gå på 190 000 poäng (inkl 2-4-1) om jag räknar rätt. Vi flyger normalt från Köpenhamn, men Malmö är ju också ett alternativ. Vi planerar att vara borta i ca 4 veckor.Utresan till New York ska väl gå att lösa, men jag gissar att det kan bli svårt att hitta bonusbiljett hem från Miami, framför allt i Business. Tanken är att hänga på låset och boka så fort biljetterna till New York släpps, men hur brukar ni göra med hemresan? Utrese-biljetterna släpps ju av naturliga skäl flera veckor innan hemresan.Ska jag boka en preliminär hemresa (t ex från EWR dagen efter utresan) först som jag sedan bokar om när/om jag hittar hembiljetter från Miami? Går det ens att göra så? Är det kört att hitta bonusresor i business från MIA till CPH under sommarlovet? Är det i så fall bättre att boka hemresan från någon lättare flygplats (Washington, Chicago) och flyga inrikes i USA? Andra tips?Klicka för att utvidga...
Hej det är inte möjligt att kombinera 2-41 med Fly premium utan ni måste välja ett av alternativen vilket gör resa lite dyrare än du tänkt. Med fly premium kan ni lika väll boka business för alla 4 till samma kostnad 240 000 poäng. lycka till med jakten

LPC123 skrev:Hej det är inte möjligt att kombinera 2-41 med Fly premium utan ni måste välja ett av alternativen vilket gör resa lite dyrare än du tänkt. Med fly premium kan ni lika väll boka business för alla 4 till samma kostnad 240 000 poäng. lycka till med jaktenKlicka för att utvidga...

Tack för feedback. Jag har Fly Premium Plus, så då blir det att flyga Plus vilket är helt ok om vi inte hittar Business-biljetter. Men min tanke var att göra separata bokningar. En för mig själv och frugan i Business med 2-4-1 och en för barnen i Plus med Fly Premium.

När jag letar nu hittar jag dock inga Businessbiljetter alls till New York nästa vår. Och hem från Miami hittar jag enbart ekonomi, så det ser tufft ut i nuläget...

Nightfly skrev:Tack för feedback. Jag har Fly Premium Plus, så då blir det att flyga Plus vilket är helt ok om vi inte hittar Business-biljetter. Men min tanke var att göra separata bokningar. En för mig själv och frugan i Business med 2-4-1 och en för barnen i Plus med Fly Premium.När jag letar nu hittar jag dock inga Businessbiljetter alls till New York nästa vår. Och hem från Miami hittar jag enbart ekonomi, så det ser tufft ut i nuläget...Klicka för att utvidga...
Ja den lösningen kan ni göra absolut men ta med i planering bara om det blir IROPs att ni inte är säkra på att komma vidare på samma flyg som barnen om ni har olika bokningar även om ni är en familj. Bara så ni har det med er. Annars är det ju inget konstigt

Nightfly skrev:Tack för feedback. Jag har Fly Premium Plus, så då blir det att flyga Plus vilket är helt ok om vi inte hittar Business-biljetter. Men min tanke var att göra separata bokningar. En för mig själv och frugan i Business med 2-4-1 och en för barnen i Plus med Fly Premium.När jag letar nu hittar jag dock inga Businessbiljetter alls till New York nästa vår. Och hem från Miami hittar jag enbart ekonomi, så det ser tufft ut i nuläget...Klicka för att utvidga...

Du har ett antal utmaningar här:

1. Sommarlov 2021 ser du inte tillgänglighet nu. 2021-05-05 är så långt fram i tiden SAS har släppt platser

2. Jag skulle vara varsam med att dela upp barnen på olika bokningar. Bättre 1 vuxen + 1 barn på varje (jag vet priset går upp) men om det blir trassel vill du inte ha barnen på egen bokning är min åsikt

3. SAS är överlag notorisk svåra att hitta platser med i Business under sommaren

Ingenting är omöjligt, men du kommer behöva vänta ca 4-6 veckor innan du kan planera om du vill åka sommaren 2021.

Senator skrev:Du har ett antal utmaningar här:1. Sommarlov 2021 ser du inte tillgänglighet nu. 2021-05-05 är så långt fram i tiden SAS har släppt platser2. Jag skulle vara varsam med att dela upp barnen på olika bokningar. Bättre 1 vuxen + 1 barn på varje (jag vet priset går upp) men om det blir trassel vill du inte ha barnen på egen bokning är min åsikt3. SAS är överlag notorisk svåra att hitta platser med i Business under sommarenIngenting är omöjligt, men du kommer behöva vänta ca 4-6 veckor innan du kan planera om du vill åka sommaren 2021.Klicka för att utvidga...

Gällande punkt 3 så är det ju så, C med SAS på sommaren är hopplöst, framförallt 4 platser. Men det går, historiskt har det en del somrar ploppat upp 4 platser till tex ORD och IAD men då är det ofta 30 dar bort (dvs platser i juli släpptes på i juni). Dvs kort framförhållning.

Kimmen00 skrev:Men det går, historiskt har det en del somrar ploppat upp 4 platser till tex ORD och IAD men då är det ofta 30 dar bort (dvs platser i juli släpptes på i juni). Dvs kort framförhållning.Klicka för att utvidga...
Lite längre framförhållning än så har det varit för mig. Har bokat 4 i business till NY och Chicago, då kring 90-120 dagar innan avresa då SAS tidigare hade ett extra släppfönster på de avgångar som var glesare uppbokade. Men nu tror jag inte de släpper några biljetter i detta fönster längre, kanske kommer tillbaka efter "krisen"

Senator skrev:Du har ett antal utmaningar här:1. Sommarlov 2021 ser du inte tillgänglighet nu. 2021-05-05 är så långt fram i tiden SAS har släppt platser2. Jag skulle vara varsam med att dela upp barnen på olika bokningar. Bättre 1 vuxen + 1 barn på varje (jag vet priset går upp) men om det blir trassel vill du inte ha barnen på egen bokning är min åsikt3. SAS är överlag notorisk svåra att hitta platser med i Business under sommarenIngenting är omöjligt, men du kommer behöva vänta ca 4-6 veckor innan du kan planera om du vill åka sommaren 2021.Klicka för att utvidga...

Tack för tipset. Det går ju så klart att boka 1 vuxen och 1 barn i Business och likadant i Plus - sedan kan vi ju flytta runt. Poängpriset blir ungefär lika.

Jag känner till att de släpper awardbiljetterna ca 11 månader i förväg, men då blir det ju givetvis så att utresan släpps några veckor innan jag kan boka hemresan. Kan jag boka en tillfällig hemresa som jag sedan bokar om? Eller är det bättre att boka enkelbiljetter ut och fixa det via telefon när hemresan släpps?

Nightfly skrev:Kan jag boka en tillfällig hemresa som jag sedan bokar om?Klicka för att utvidga...
Så gör proffsen ja, då kan man oftast boka om själv online sedan när senare hemresor släppts. Annars kan man boka bara en enkel också, men då får man ringa in och lägga på returen när den släppts.

Nightfly skrev:Tack för tipset. Det går ju så klart att boka 1 vuxen och 1 barn i Business och likadant i Plus - sedan kan vi ju flytta runt. Poängpriset blir ungefär lika.Jag känner till att de släpper awardbiljetterna ca 11 månader i förväg, men då blir det ju givetvis så att utresan släpps några veckor innan jag kan boka hemresan. Kan jag boka en tillfällig hemresa som jag sedan bokar om? Eller är det bättre att boka enkelbiljetter ut och fixa det via telefon när hemresan släpps?Klicka för att utvidga...
SAS brukar vara väldigt restriktiva med att släppa awards över huvud taget under juli, finns risk att inget släpps alls vid 330-dagars fönstret. Det har dock öppnats upp senare ibland som några rapporterat om redan.

Går det att göra ändringar på existerande Star Alliance-bokningar nu? Ser att några har lyckats... Tur eller är det fritt fram igen?

P-L skrev:Går det att göra ändringar på existerande Star Alliance-bokningar nu? Ser att några har lyckats... Tur eller är det fritt fram igen?Klicka för att utvidga...

Det går fint att ändra en befintlig bokning, det är nya bokningar som är stoppade.

P-L skrev:Går det att göra ändringar på existerande Star Alliance-bokningar nu? Ser att några har lyckats... Tur eller är det fritt fram igen?Klicka för att utvidga...
Det har fungerat hela tiden på befintliga bokningar, det är därför man inte ska avboka om man överväger att kunna boka något annat närmsta tiden.

mackan33 skrev:Det går fint att ändra en befintlig bokning, det är nya bokningar som är stoppade.Klicka för att utvidga...

palmen skrev:Det har fungerat hela tiden på befintliga bokningar, det är därför man inte ska avboka om man överväger att kunna boka något annat närmsta tiden.Klicka för att utvidga...

Jag fick nej när jag skulle lägga till hemresa på en existerande bokning för någon månad sen (Hade alltså bara utresa). HUACA?

P-L skrev:Jag fick nej när jag skulle lägga till hemresa på en existerande bokning för någon månad sen (Hade alltså bara utresa). HUACA?Klicka för att utvidga...
Man får inte ändra sin resa till något annat (tror jag). Har du en enkel så är det just en enkel du har att spela med.

Min bokning är till Asien i sommar och jag kan boka om den till Asien, men inte till Nordamerika som exempel.

palmen skrev:Man får inte ändra sin resa till något annat (tror jag). Har du en enkel så är det just en enkel du har att spela med.Min bokning är till Asien i sommar och jag kan boka om den till Asien, men inte till Nordamerika som exempel.Klicka för att utvidga...
Aj då. Jag har en Nordamerika som jag ev vill ändra till Asien.

Men jag borde väl åtminstone kunna ändra min SAS 2-4-1 till en Star Alliance i Nord/Central Amerika?

Back