Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jasså? Trodde de hade avtal ändå.
Jag åkte revenue för ett halvår sen HND-KIX, köpte på sas hemsida, sista biten utfördes av ANA.
Edit: söker man biljetter nu till KIX så dyker det också upp med ANA som utförare sista biten såatteh.
Nä, jag behöver ingen award.
Frågan va om jag kan betala och lägga till det till min befintliga award resa. Om det är smidigt och kostnadseffektivt.
Eller om jag bör boka det vid sidan av och hämta ut/checka in bagaget på nytt i Tokyo.
Att SAS har codeshare med ANA på revenuebiljetter är ju en helt annan sak. Att lägga till revenuebiljetter på en eurobonus award går aldrig, oavsett bolag.

Är lite rostig på 24 timmars-regeln vid mellanlandning, har för mig att det är under 24 timmar och att följande inte tillåts, men kanske någon här kan bekräfta?

AF814 CDG-NBO ankommer 21:35 Dag 1
KQ274 NBO-MRU avgår 21:35 Dag 2

Är det under 24 timmar som tillåts eller max 24 timmar?

Bokat award CPH-HND. Men om jag vill till KIX. Vad är smidigast/billigast?

Kan jag ringa till SAS och lägga till HND-KIX med ana? Kostnad?
Eller ska jag bara hämta bagaget själv och checka in på ana flyg jag själv bokat separat? Eller är det krångligt? Nån som har koll på HND?

Ni kan ju också ta Shinkansen ner till Osaka. Alltid en lugn och trevlig upplevelse, och dessutom så landar ni mitt i stan i Osaka istället för KIX som ligger långt borta.

En fråga - jag förstår att det inte finns ett tydligt "rätt svar" - så det är mer en fråga om hur man kan tänka.

Jag har en award LHR-ICN på virgin. Det finns nu platser på SK ARN-LHR, båda håll. Jag behöver ju komma till LHR men är lite tveksam över risken att något händer vid utställningen av en ny ARN-LHR-ICN biljett.
Från början var det en nöjesresa som nu har blivit en viktig resa och därför är jag mer försiktigt än normalt. Jag har dessutom separata anslutningar bokade ICN-Asien-ICN.

Alterntiven jag väger mellan:

Alt. a) ringa SAS och lägga till feeder ARN-LHR, kostnad 15€. Klart billigaste sättet.

Nackdelar:
• Jag utgår inte från ARN, så jag måste lösa anslutning dit ändå. ARN är enda ort med award-platser på tider som klarar MCT.
• Risken att LHR-ICN-bokningen "försvinner" - vet att den är liten, men känner inte för att sitta och bevaka att biljett verkligen ställs ut och ev jaga på

Alt. b) boka revenue på SAS i separat biljett. Finns billigt (900kr/väg i ekon eller 2500 i business) och från fler orter. Jag tjänar nivåpoäng dessutom.

Nackdelar:
• Bedömer risken för att SAS ställer in/ändrar tiden drastiskt på LHR som väldigt låg, men den finns såklart.
• Inget skydd vid försening på utresans feeder, men marginalen är ca 4 timmar. På hemresan är det kortare men jag kan leva med att missa bokad anslutning från LHR.

På kostnadssidan är det oklart för mig vad som händer med skatterna när man lägger till feeder. Det är ca 1000kr i skatter på en separat ARN-LHR-biljett men ingår det i de 15€? Minskar skatterna på LHR-ICN om biljetten inte längre utgår från LHR? ca 4000kr i skatt är redan betald för LHR-ICN. Om totala skatter går ner markant stärker det a)-alternativet.

b)-alternativet är såklart dyrare hur man än vänder på det, men för mig går det att motivera eftersom jag ligger lågt på nivåpoäng

En fråga - jag förstår att det inte finns ett tydligt "rätt svar" - så det är mer en fråga om hur man kan tänka.

Jag har en award LHR-ICN på virgin. Det finns nu platser på SK ARN-LHR, båda håll. Jag behöver ju komma till LHR men är lite tveksam över risken att något händer vid utställningen av en ny ARN-LHR-ICN biljett.
Från början var det en nöjesresa som nu har blivit en viktig resa och därför är jag mer försiktigt än normalt. Jag har dessutom separata anslutningar bokade ICN-Asien-ICN.

Alt. a) ringa SAS och lägga till feeder ARN-LHR, kostnad 15€. Klart billigaste sättet.

Nackdelar:
• Jag utgår inte från ARN, så jag måste lösa anslutning dit ändå. ARN är enda ort med award-platser på tider som klarar MCT.
• Risken att LHR-ICN-bokningen "försvinner" - vet att den är liten, men känner inte för att sitta och bevaka att biljett verkligen ställs ut och ev jaga på

Alt. b) boka revenue på SAS i separat biljett. Finns billigt (900kr/väg i ekon eller 2500 i business) och från fler orter. Jag tjänar nivåpoäng dessutom.

Nackdelar:
• Bedömer risken för att SAS ställer in/ändrar tiden drastiskt på LHR som väldigt låg, men den finns såklart.
• Inget skydd vid försening på utresans feeder, men marginalen är ca 4 timmar. På hemresan är det kortare men jag kan leva med att missa bokad anslutning från LHR.

På kostnadssidan är det oklart för mig vad som händer med skatterna när man lägger till feeder. Det är ca 1000kr i skatter på en separat ARN-LHR-biljett men ingår det i de 15€? Minskar skatterna på LHR-ICN om biljetten inte längre utgår från LHR? ca 4000kr i skatt är redan betald för LHR-ICN. Om totala skatter går ner markant stärker det a)-alternativet.

b)-alternativet är såklart dyrare hur man än vänder på det, men för mig går det att motivera eftersom jag ligger lågt på nivåpoäng
Alt A) skulle jag köra på, men be kundtjänst kolla hur lång tid det tar innan ombokning annulleras, och lägg på att dom får det igenom. Vet inte hur lång tid Virgin har men är olika per flygbolag. Om jag minns rätt så hade t ex Thai väldigt kort (behövde ställas ut samma dag/24h). Om kundtjänst inte helt ställer till det, så borde LHR-ICN vara kvar oavsett, måste vara inkompetent för att den ska försvinna

Nackdelar:

Nackdelar:

Skatten justeras, du får tillbaka en "enorm" summa av LHR skatterna du betalt.
Till alt A vill jag även nämna, av egen erfarenhet, under de 7-8mån vi hade en bokning hos Virigin sköt de flighten fram och tillbaka 4-5ggr, iom. genomgående biljett så löste det sig, utan genomgående biljett, ja...

Bokat award CPH-HND. Men om jag vill till KIX. Vad är smidigast/billigast?

...
Vill du verkligen just till KIX?
Även japaner tycker att den ligger långt bort och är dyr att ta sig till/från. ITM (Osaka Itami) är bättre, även om den har diverse restriktioner på tider. En bubblare är UKB (Kobe) som trots närheten till Osaka byggde en egen ö-flygplats i havet och jobbar nu för att bli en hubb för medium-haul.

Jag hade bokat revenue med ANA.

Skatten justeras, du får tillbaka en "enorm" summa av LHR skatterna du betalt.
Till alt A vill jag även nämna, av egen erfarenhet, under de 7-8mån vi hade en bokning hos Virigin sköt de flighten fram och tillbaka 4-5ggr, iom. genomgående biljett så löste det sig, utan genomgående biljett, ja...
Jag skulle hävda att pengarna du inte lägger på separat bokning + skatterna du får tillbaka, de köper dig lika många eller mer nivåpoäng än du får från den separata bokningen. Så den motivationen skulle jag nog stryka.

Toppen