Här skulle jag påstå att SAS både har rätt och fel.Hade mer eller mindre liknade situation för ca 2 veckor sedan och då stod i rutan när jag begärde återbetalning att hela beloppet inkl serviceavgift återbetalas endast om ändringen är mer än en timme. Min ändring var på 10 min och jag fick inte serviceavgiften återbetald. Poäng och voucher kom direkt och skatterna återbetalades först efter ca 12-13 dagar.
De har rätt i att det bör räknas som en frivillig ombokning eftersom de i regel informerar om vilken typ av ändring som krävs för att man ska få avboka fritt.
De har dock fel i hanteringen av boknings- och avbokningsavgifter.
Rätt hanterat vore att:
1. Kostnaden för avbokning 750SEK per passagerare tas ut vid avbokningen.
2. Samtliga bokningsavgifter återbetalas (exkl avbokningsavgift såklart) tillsammans med skatter, poäng och ev. vouchers (förutsatt att de fortsatt är giltiga).
Utifrån vad @larced rapporterar låter det snarare som att de är fast i tänket kring de gamla reglerna där serviceavgiften var 450 SEK och inte återbetalades vid avbokning. Men i samma veva som de höjde bokningsavgift gjorde de den återbetalningsbar och införde istället avbokningsavgift. Likt SAS awards.