Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ska snart boka min första partner resa och läste på Reddit där ett antal människor avråder från partner resor och säger att det är väldigt opålitligt. De säger att det inte är alls ovanligt att resor avbokas tätt inpå avresa och att man ofta står strandad.

Då jag aldrig bokat via partner resor så skulle jag vilja höra era tankar, är det verkligen så opålitligt som det påstås?
Visa gärna - För har nog inte sett det alls på Reddit. Det som dykt upp mycket på sistone är Mumbai-flygen som ställts in, men har inget med partner award att göra

Ska snart boka min första partner resa och läste på Reddit där ett antal människor avråder från partner resor och säger att det är väldigt opålitligt. De säger att det inte är alls ovanligt att resor avbokas tätt inpå avresa och att man ofta står strandad.

Då jag aldrig bokat via partner resor så skulle jag vilja höra era tankar, är det verkligen så opålitligt som det påstås?
Det händer absolut att flyg ställs in eller får ny avgångstid. Du kan undvika mycket problem genom att ha generös mängd tid för byten mellan olika flygbolag (jag tar gärna en gratis dag i en ny stad och flyger vidare nästa dag, men hellre 3 timmar än 55 minuter åtminstone) samt undvika de mest problematiska flygbolagen som t.ex. Kenya Airways.

Du kan också välja rutter där bolagen flyger dagligen, eller ännu hellre flera gånger per dag. Om du flyger ARN-CDG och CDG-HND med Air France på båda flygen skulle jag säga att det är nära 0% risk för problem.

Jag gissar att en poängbokning inte är mer opålitlig än en bokning med pengar när den väl är genomförd och biljetterad. En inställd flygning drabbar alla som bokats in.

Däremot kan det vara knepigt att FÅ rätt om det händer, då får man ofta kämpa lite. Det kan skilja en del mellan olika flygbolag hur det hanteras. Finns mycket info i denna tråd.

Här på forumet har väl vi topp 50 postare säkert flera hundra partner resor utförda. Även om jag har läst en del om småstrul och diverse sena inställningar så har de flesta riktigt allvarliga situationerna skett på Turkish och Air India under *A tiden.

Att välja bort en resa pga att något kanske kan gå fel är en överreaktion.

Jag tycker att det ser ut som att SAS återigen har gjort små textförändringar i vad som står om partnerbokningar.
Nu står det följande om anslutningsflyg/"feeder":
Lägg till anslutningsflyg från nordiska länder till större hubbar (t.ex. Köpenhamn, Stockholm, Oslo, Amsterdam, Paris, London) för 15 EUR (eller motsvarande) per resenär. Exempel: Umeå–Stockholm–Köpenhamn i samband med en Köpenhamn–New York‑resa.
Jag är rätt säker på att Madrid (alltså syftande på Air Europa) var med där ett tag, om än inte i början. Å andra sidan står det nu "t.ex.", vilket det inte gjorde tidigare, och vilket rimligen innebär att inga andra "större hubbar" är uteslutna. Så Madrid borde vara med, även om det inte nämns. Så i princip även Bukarest, även om TAROM inte har några long haul-rutter? Frågan är vad som gäller för Lissabon? Går det att lägga till SAS-, eller kombinerat SAS- och TAP-anslutningsflyg på en TAP-partnerbokning? Tyvärr är det väl svårt att hävda att t.ex. FRA, MUC, MXP, FCO ska räknas som hubbar eftersom de inte är det för något av de Skyteam-bolag som har rutter dit.
Jag utgår också från att "större hubbar" underförstått gäller Europa, även om det inte står så. :)

Toppen