Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Måste vara/varit nån ändring/uppdatering på gång, alternativt nån bugg. Ivf häromdagen var även alla revenueplatser på alla flyg till USA ”fullbokade” framåt sommaren 2026 förutom via LAX.
Skumt.. Just LAX jag vill boka till men fortfarande inga släppta biljetter vad jag kan se. Bör väl komma väldigt snart kan man ju tycka.

Hej

Vad trött jag blir.

Första bokningen gjordes CDG - CPT (AF) sen hem CPT - NBO - CDG (Afrikaflygen i KENYAN)- ARN, allt i business.

Fick sen avbokning av Kenyan. Fick olika alternativ hittade en som passade bra. Fortfarande hem till ARN. (någon var ju helt sjuk routing på via Victoria falls, vidare till någon ytterligare avkrok med 48h restid :rolleyes: )

Sen försökt få till feeder flights. Fick då till CPT - NBO - CDG - ARN - OSD där jag bor. Den är biljetterad.

Sen ringer in och vill lägga på OSD - ARN - CDG alla i SK (bussiness). Läggs till men biljetteras ej efter 3 dagar+. Ringer upp idag och får då information att bokningsklasser inte stämmer då Kenyan ändrat till en revenuebiljett? Gick ju utmärkt att lägga till ARN - OSD efter Kenyan genomfört den här förändringen...

Vad gäller i detta läge? Har verkligen blivit en Kafkaprocess av detta..

EDIT: Står i sista biljetten ser jag: INVOL REROUTE SAS SKY AWARD RBKNG RESTRICTIONS

Är det några större nackdelar/skillnader med att boka två enkel eller en T/R med SAS?
Tänker att om jag använder flypremium så blir poängkostnaden densamma för T/R som att boka två enkelresor?
Skiljer det sig mycket i skatter?

Tänker till destinationer där jag inte har råd att vänta 5-10min i kö till SAS kundtjänst så är det väl lika bra att boka två enkelresor? Förutsatt att båda går att boka som enkel, vet att vissa resor kräver en T/R-bokning.

Är det några större nackdelar/skillnader med att boka två enkel eller en T/R med SAS?
Tänker att om jag använder flypremium så blir poängkostnaden densamma för T/R som att boka två enkelresor?
Skiljer det sig mycket i skatter?

Tänker till destinationer där jag inte har råd att vänta 5-10min i kö till SAS kundtjänst så är det väl lika bra att boka två enkelresor? Förutsatt att båda går att boka som enkel, vet att vissa resor kräver en T/R-bokning.

Fördelen med att boka ToR så har du ytterligare skydd vid påbörjad resa. Beror ju mycket på destination/vilken trafik SAS har på linjen. Är det ARN-CPH så är det i praktiken samma lika.

Skatterna kan teoretiskt sätt bli högre på två enkel. Gör en dummy bokning.

Fördelen med att boka ToR så har du ytterligare skydd vid påbörjad resa. Beror ju mycket på destination/vilken trafik SAS har på linjen. Är det ARN-CPH så är det i praktiken samma lika.

Skatterna kan teoretiskt sätt bli högre på två enkel. Gör en dummy bokning.
Exakt. Nackdelen blir också att om man måste boka av eller om så får man dubbla avgifter.

Bokar man dubbel enkelresa till destination utanför EU så kan de ibland vilja se kopia på returbokningen vid checkin/immigration, men det är inga konstigheter.

Jag har en ihoplappad resa där jag hittat lite bättre alternativ än jag tänkt mig från början.

Två separata biljetter,
SAS: ARN-EWR-ARN
Skyteam: EWR-SLC, LAX-JFK

Nu har jag hittat en retur som gör att jag kan skippa EWR-ARN vilket gör att returen LAX-JFK blir överflödig.

Frågan är ju då om det går att boka av endast ett ben antingen på SAS-biljetten eller på Skyteam-biljetten. T ex boka av EWR-ARN och boka om LAX-JFK till LAX-ARN? (eller tvärt om, boka om EWR-ARN och boka av LAX-JFK).

Alternativt antar jag bara göra en no-show på LAX-JFK.

Jag har en ihoplappad resa där jag hittat lite bättre alternativ än jag tänkt mig från början.

Två separata biljetter,
SAS: ARN-EWR-ARN
Skyteam: EWR-SLC, LAX-JFK

Nu har jag hittat en retur som gör att jag kan skippa EWR-ARN vilket gör att returen LAX-JFK blir överflödig.

Frågan är ju då om det går att boka av endast ett ben antingen på SAS-biljetten eller på Skyteam-biljetten. T ex boka av EWR-ARN och boka om LAX-JFK till LAX-ARN? (eller tvärt om, boka om EWR-ARN och boka av LAX-JFK).

Alternativt antar jag bara göra en no-show på LAX-JFK.
Du får inte boka open jaw i två zoner så att boka EWR-SLC och hem LAX-ARN går inte. Dessutom blir det dubbel open jaw och det tillåts inte heller.

Rent teoretiskt kan du boka av ut eller hemresa, gjorde det senast för några dagar sedan.

Du får inte boka open jaw i två zoner så att boka EWR-SLC och hem LAX-ARN går inte. Dessutom blir det dubbel open jaw och det tillåts inte heller.

Rent teoretiskt kan du boka av ut eller hemresa, gjorde det senast för några dagar sedan.

Uppfattat! Så i praktiken givet ombokningsavgiften så är det billigare att vaska LAX-JFK även om det skulle gå att boka av den. Får det några konsekvenser att man helt enkelt inte dyker upp på den?

Hej,

Jag och min fru är sugna på att åka till Tokyo, vad jag förstår är det numera svårt att hitta bonusresor dit. Lättast verkar vara i januari eller med Vietnam och men till dubbla poängpriset.

Vi brukar runt årsskiftet hälsa på min frus familj i Dhaka (Bangladesh) och funderar då på att därifrån ta oss till Tokyo och sen hem. Eurobonus flyger ej till Dhaka så dit blir det Qatar och sen med ytterligare något bolag till Tokyo. Tanken blir då att med Eurobonus boka hemresa (enkelresa) i biz och 2f1 voucher.

Detta bör väl inte vara något problem (har runt 165k poäng och 2f1), eller är det något jag missar?

Toppen