Jag lärde mig lite nytt under veckan efter en i alla fall delvis liknande situation.
Allt började under den helgen då tillgängligheten plötsligt fanns. Hittade de långa benen i sökmotorn men bara som enkelresor.
Ringde in och agenten (engelsktalande utanför vanlig öppettid) ser inte ens utresan. Jag frågar om jag ska boka den och att vi sedan bygger vidare från det. Hon väntar med stort tålamod medans jag fixar. En fördel blir att namn och annat som läggs in blir helt rätt då det kommer från min profil.
Returens långa ben kopplas på utan problem. Därefter feeder (SAS till Virgin) på utvägen utan problem.
Returens feeder (från Air France) är knepigare, bästa avgången med Air France går inte utan får bli lite längre stopp och sedan SAS i Go. Agenten menade att Air France ofta hade spärrar kring detta.
Allt ser bra ut och får mailet med resplanen men inte biljetteringsbekräftelsen den skulle ta någon dag då skatter och poäng behöver räknas om.
Dagarna går, ser att bokningen ligger i appen men med notering att den behöver betalas. Biljettnummer finns men det kommer sannolikt från det enkla benet jag bokade själv.
Ringer in efter 4-5 dagar. Allt ser rätt ut, bara att vänta.
Efter 12 dagar känner jag att det är dags för nytt samtal. Kommer till en norska som jag känner har koll. Hon konstaterar att det är problem i systemet med den här typen av bokning där poängen ska dras om från enkel till ToR och samtidigt hantera feeder i annan klass. Det går helt enkelt inte.
Det som måste göras är att först bokas den om till ToR, endast långa benen, poängen justeras, därefter lägger SAS till feeders utan att något dras om. I mitt fall behöver nu feeders först bokas av. Det som ställer till det är att tillgänglighet saknas så om inte platserna kommer tillbaka uppstår problem.
Agenten föreslår att hon pratar med chefen. Hon kommer tillbaka och har fått ok att, om det behövs låsa upp två platser. Det visar sig behövas.
Hon nämner också att det var tur jag tog kontakt. Det varierar mellan bolagen hur många dagar en biljett ligger kvar obetald, i mitt fall var det 14 dagar som hade varit gränsen.
Till slut är allt på plats, poängen rasslar tillbaka innan samtalet avslutas. Tre timmar senare kommer kvittot på ombokningsavgiften och strax därefter återbetalningen av skatterna från UK då resan nu börjar i Skandinavien.
Mycket strul men löst till slut. Hade första agenten gjort det i rätt ordning hade mycket tid sparats. Kunskapsnivån är helt klart varierande men med klara guldkorn!