Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Det är detta jag stångats med de senaste veckorna… förvisso (eller bara) feeders men de har bokas in men aldrig gått till biljettering.
Sura var (är) att platserna försvann och gick inte att boka igen så behövt boka andra feederflyg. Sedan samma visa igen, bokat men inte biljetterat…
Tråkigt!! Fattar inte svårt det ska vara…Turen att vi redan har en fejder CGK - DPS som är kvar, i vårt fall bara en flytt till en senare avgång, men ändå enerverande att de bara försvinner…
 
Nu har jag sJälv råkat ut för en mystisk sak...
Jag har en delsträcka i min Baliresa i höst, CGK - DPS, för att få loss mer tid i Jakarta ringde jag och bokade om till en senare flight, fortfarande inom ramen för 24h layover.

Platser hittades på SAS online och jag ringde in för att ändra den aktuella sträckan. Agenten bokade in platserna och skulle skicka in dessa till biljettering,

Platserna syntes också i bokningen tills idag. Sedan i förmiddags är den nya bokningen ”försvunna”…. Platser ser att finnas fortfarande. Är det bara ringa in igen och låtsas om det regnar?

Någon med erfarenhet av liknande, att bokat segment bara försvunnit??
Ett stort problem hos SAS agenter just nu. Skickas på biljettering men dessa biljetteras aldrig. Tydligen ska det vara en dator som nekar och platserna går tillbaka (datorn ska inte vara helt komplett fungerande, enligt en engelsk agent).
 
Ett stort problem hos SAS agenter just nu. Skickas på biljettering men dessa biljetteras aldrig. Tydligen ska det vara en dator som nekar och platserna går tillbaka (datorn ska inte vara helt komplett fungerande, enligt en engelsk agent).
Dvs en bugg hos SKIT…för vilken gång i ordningen..
 
Jag lärde mig lite nytt under veckan efter en i alla fall delvis liknande situation.

Allt började under den helgen då tillgängligheten plötsligt fanns. Hittade de långa benen i sökmotorn men bara som enkelresor.

Ringde in och agenten (engelsktalande utanför vanlig öppettid) ser inte ens utresan. Jag frågar om jag ska boka den och att vi sedan bygger vidare från det. Hon väntar med stort tålamod medans jag fixar. En fördel blir att namn och annat som läggs in blir helt rätt då det kommer från min profil.
Returens långa ben kopplas på utan problem. Därefter feeder (SAS till Virgin) på utvägen utan problem.
Returens feeder (från Air France) är knepigare, bästa avgången med Air France går inte utan får bli lite längre stopp och sedan SAS i Go. Agenten menade att Air France ofta hade spärrar kring detta.

Allt ser bra ut och får mailet med resplanen men inte biljetteringsbekräftelsen den skulle ta någon dag då skatter och poäng behöver räknas om.

Dagarna går, ser att bokningen ligger i appen men med notering att den behöver betalas. Biljettnummer finns men det kommer sannolikt från det enkla benet jag bokade själv.

Ringer in efter 4-5 dagar. Allt ser rätt ut, bara att vänta.

Efter 12 dagar känner jag att det är dags för nytt samtal. Kommer till en norska som jag känner har koll. Hon konstaterar att det är problem i systemet med den här typen av bokning där poängen ska dras om från enkel till ToR och samtidigt hantera feeder i annan klass. Det går helt enkelt inte.

Det som måste göras är att först bokas den om till ToR, endast långa benen, poängen justeras, därefter lägger SAS till feeders utan att något dras om. I mitt fall behöver nu feeders först bokas av. Det som ställer till det är att tillgänglighet saknas så om inte platserna kommer tillbaka uppstår problem.
Agenten föreslår att hon pratar med chefen. Hon kommer tillbaka och har fått ok att, om det behövs låsa upp två platser. Det visar sig behövas.

Hon nämner också att det var tur jag tog kontakt. Det varierar mellan bolagen hur många dagar en biljett ligger kvar obetald, i mitt fall var det 14 dagar som hade varit gränsen.

Till slut är allt på plats, poängen rasslar tillbaka innan samtalet avslutas. Tre timmar senare kommer kvittot på ombokningsavgiften och strax därefter återbetalningen av skatterna från UK då resan nu börjar i Skandinavien.

Mycket strul men löst till slut. Hade första agenten gjort det i rätt ordning hade mycket tid sparats. Kunskapsnivån är helt klart varierande men med klara guldkorn!
Väntade du 8 dagar mellan samtalen?! Jag brukar ringa varannan timme om biljetteringen inte är klar.
 
Det vet jag… (jobbat med IT inom sådant förut) . Men när AF släppet skede bokade jag in 2st Garuda sträckor, också det per telefon. Då tog det 5 dagar innan biljettering skedd… Men jag antar att sanningen finns i PNR historiken… Får ringa in i morgon bitti.
Då borde du även veta att hur länge en plats kan vara obokad utan biljettering kan skilja.

Att i detta läge som är just nu med en kundtjänst som inte fungerar och agenter som inte kan boka och biljettera så gör man bäst i att inte röra sina bokningar. Det är ju som man brukar säga, leker du med elden kommer du förr eller senare bränna dig.

Dina kobrainstinkter kanske borde läggas på is ett tag, då det trots allt finns tillfällen där man bör tänka först och göra sen, det gäller definitivt för icke nödvändiga ombokningar.

Boka först, fråga sen gäller för nybokningar för att säkra platser. Detsamma gäller inte för optimering av flyg när man ska göra ändringar.
 
Precis som många andra väntar jag på biljettering eftet tillagda feederflyg. Bokningen skedde i måndags.

Ändringen är gjord på en 2-4-1 som går ut om en vecka. Måste biljetteringen vara gjord innan vouchern går ut?
 
Precis som många andra väntar jag på biljettering eftet tillagda feederflyg. Bokningen skedde i måndags.

Ändringen är gjord på en 2-4-1 som går ut om en vecka. Måste biljetteringen vara gjord innan vouchern går ut?
Förvänta dig inte ens att biljetteringen kommer gå igenom för dina feederflights, tyvärr.
 
Toppen