Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Någon som lyckats få in LH/TK status på en TK award utställd på 117 stock (av SAS)? Jag får bara felmeddelanden är TK appen. Legs med LH är inga problem via LH appen men både TK och ET krånglar. Tänkte att jag får lösa det på flygplatsen men är ju alltid bra om det ligger inne från början.
 
Behöver lite råd för att boka nästa års resa med EuroBonus-poäng och Amex Voucher.
Slutdestinationerna är ARN - ICN (Seoul) - HKT (Phuket) - ARN.
1. Hur beräknas poängen för denna resa givet att jag hittar biljetter? Räknas det som en roundtrip och då 47,500 + 25,000 + 47,500 (Economy)?
2. Hur fungerar det med feeder flights och poäng? Jag har hittat ett direktflyg AMS - ICN med Korean Air. Om jag hittar en feeder ARN - AMS, blir det samma poäng även med feedern inkluderad, alltså 47,500 (om roundtrip) i Economy? Finns det begränsningar om feedern går dagen innan, etc.?
3. Eftersom returbiljetterna ännu inte går att boka, kan jag boka en enkelresa nu till ICN och senare boka om resan till en roundtrip när biljetterna blir tillgängliga? Va bör jag tänka på för att begränsa avgifter, hörde att en avbokning bränner 450 SEK pp i Skyteam-avgift, och en ombokning tar de 150 SEK pp för?
Tack på förhand!
 
Behöver lite råd för att boka nästa års resa med EuroBonus-poäng och Amex Voucher.
Slutdestinationerna är ARN - ICN (Seoul) - HKT (Phuket) - ARN.
1. Hur beräknas poängen för denna resa givet att jag hittar biljetter? Räknas det som en roundtrip och då 47,500 + 25,000 + 47,500 (Economy)?
2. Hur fungerar det med feeder flights och poäng? Jag har hittat ett direktflyg AMS - ICN med Korean Air. Om jag hittar en feeder ARN - AMS, blir det samma poäng även med feedern inkluderad, alltså 47,500 (om roundtrip) i Economy? Finns det begränsningar om feedern går dagen innan, etc.?
3. Eftersom returbiljetterna ännu inte går att boka, kan jag boka en enkelresa nu till ICN och senare boka om resan till en roundtrip när biljetterna blir tillgängliga? Va bör jag tänka på för att begränsa avgifter, hörde att en avbokning bränner 450 SEK pp i Skyteam-avgift, och en ombokning tar de 150 SEK pp för?
Tack på förhand!
1: vart har du tänkt stanna mer än 24h, i ICN,HKT eller båda?
2: ja poängkostnaden blir densamma, skatter kan ändras. Alla flighter måste hållas inom 24h till nästa avgång
3: ja, du kan boka om senare. varje ombokning 150kr/person så minimera antalet ädnringar. vissa rutter har högre skatt/avgift än andra.
 
Behöver lite råd för att boka nästa års resa med EuroBonus-poäng och Amex Voucher.
Slutdestinationerna är ARN - ICN (Seoul) - HKT (Phuket) - ARN.
1. Hur beräknas poängen för denna resa givet att jag hittar biljetter? Räknas det som en roundtrip och då 47,500 + 25,000 + 47,500 (Economy)?
2. Hur fungerar det med feeder flights och poäng? Jag har hittat ett direktflyg AMS - ICN med Korean Air. Om jag hittar en feeder ARN - AMS, blir det samma poäng även med feedern inkluderad, alltså 47,500 (om roundtrip) i Economy? Finns det begränsningar om feedern går dagen innan, etc.?
3. Eftersom returbiljetterna ännu inte går att boka, kan jag boka en enkelresa nu till ICN och senare boka om resan till en roundtrip när biljetterna blir tillgängliga? Va bör jag tänka på för att begränsa avgifter, hörde att en avbokning bränner 450 SEK pp i Skyteam-avgift, och en ombokning tar de 150 SEK pp för?
Tack på förhand!
Open jaw i olika zoner funkar dock inte. Så måste få tur med en agent som inte har koll på läget. Tidigare räknades det som T/R där vardera sida räknas för sin zon.
 
1: vart har du tänkt stanna mer än 24h, i ICN,HKT eller båda?
2: ja poängkostnaden blir densamma, skatter kan ändras. Alla flighter måste hållas inom 24h till nästa avgång
3: ja, du kan boka om senare. varje ombokning 150kr/person så minimera antalet ädnringar. vissa rutter har högre skatt/avgift än andra.
Tack för svar!
Tanken är att stanna 5 nätter ICN och 2 veckor HKT. Går det att få ihop? Eller åtminstone som en open jaw med hemresa från HKK?
 
Tack för svar!
Tanken är att stanna 5 nätter ICN och 2 veckor HKT. Går det att få ihop? Eller åtminstone som en open jaw med hemresa från HKK?

Enligt gällande regler behöver det bli 3 enkelresor eftersom du behöver ta hänsyn till reglerna för open jaw (olika zoner), samt max 24h transit.

Exempelvis
1. Europa-ICN
2. ICN-HKT
3. HKT-Europa

- Inga uppehåll som varar längre än 24 timmar är tillåtna.
- Representanter kan dessutom boka öppna resplaner (på avreseplats eller destination) med våra SkyTeam-partner, förutsatt att båda flygplatserna ligger i samma geografiska zon.

Källa: https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/
 
Enligt gällande regler behöver det bli 3 enkelresor eftersom du behöver ta hänsyn till reglerna för open jaw (olika zoner), samt max 24h transit.

Exempelvis
1. Europa-ICN
2. ICN-HKT
3. HKT-Europa

- Inga uppehåll som varar längre än 24 timmar är tillåtna.
- Representanter kan dessutom boka öppna resplaner (på avreseplats eller destination) med våra SkyTeam-partner, förutsatt att båda flygplatserna ligger i samma geografiska zon.

Källa: https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/
Stort tack! Är en geografisk zon då exempelvis ”Europa” eller ”Sydostasien”? Om ICN och HKT hypotetiskt var i samma zon, skulle jag då kunna boka ARN-ICN och HKT-ARN som en T/R resa? Och sedan lägga till en enkelresa ICN-HKT?
 
Stort tack! Är en geografisk zon då exempelvis ”Europa” eller ”Sydostasien”? Om ICN och HKT hypotetiskt var i samma zon, skulle jag då kunna boka ARN-ICN och HKT-ARN som en T/R resa? Och sedan lägga till en enkelresa ICN-HKT?

Om dom låg i samma zon skulle du kunna boka en Open Jaw ARN-ICN, HKT-ARN. Du skulle inte kunna boka in ICN-HKT som du vill eftersom din transit får vara max 24h. Utan istället boka ICN-HKT som en helt egen resa.

Här kan du se zonerna.
 
Stort tack! Är en geografisk zon då exempelvis ”Europa” eller ”Sydostasien”? Om ICN och HKT hypotetiskt var i samma zon, skulle jag då kunna boka ARN-ICN och HKT-ARN som en T/R resa? Och sedan lägga till en enkelresa ICN-HKT?
Toppen, tack, då börjar poletten falla på plats! Hur stor är en zon, är det enligt SAS poängproder
Om dom låg i samma zon skulle du kunna boka en Open Jaw ARN-ICN, HKT-ARN. Du skulle inte kunna boka in ICN-HKT som du vill eftersom din transit får vara max 24h. Utan istället boka ICN-HKT som en helt egen resa.

Här kan du se zonerna.
Toppen, tack! Då börjar polletten trilla ner. Är en zon enligt SAS poängpriser, alltså ex ”Sydostasien”?
 
Toppen