Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Linmet

Medlem
Hej!

Hur funkar det med Turkish airlines stopover? Finns det risk att man kan bli nekad ett hotellrum utifrån deras så kallade stopover opprotunity? Funderade på att sova över natten i Istanbul exempelvis och ta nästa flyg dagen efter.

Uppfyller du kraven så lär du få ett rum. Räkna dock med att det tar 2-4 timmar (gå igenom passkontroll, stå i kö till registreringen, vänta på buss, åka buss in till centrala Istanbul bland trafik och stoppljus, vänta på att bli tilldelad ett rum tillsammans med resten av busslasten) tills du får rumsnyckeln. Sedan blir du hämtad 4-5 timmar innan avgång så räkna inte med så många timmars sömn.

Ser en major issue:

"
  • Passengers can take advantage of free accommodation using their ticket number only if issued by Turkish Airlines stock number starting 235."
Får man en sådan med award? Får väl bara ett "117"-nummer av SAS?

Sen verkar man behöva flyga med turkish airlines både in och ut ur turkiet.


Någon som lyckats med detta på en awardbiljett? Berätta gärna under vilka förutsättningar.

 
Last edited:

011430121

Medlem
Jag sökte på BKK med STAR ALLIANCE september och november fanns varje dag med TG gick att boka hos SAS men sedan blev det stopp när man skulle betala
När jag sökte på AwardFares dök KLM och AF upp har aldrig sett dem förut när jag sök på Eurobonus

IMG_0121.png
IMG_0120.png

 

ARN01

Medlem
Ser en major issue:

"
  • Passengers can take advantage of free accommodation using their ticket number only if issued by Turkish Airlines stock number starting 235."
Får man en sådan med award? Får väl bara ett "117"-nummer av SAS?

Sen verkar man behöva flyga med turkish airlines både in och ut ur turkiet.


Någon som lyckats med detta på en awardbiljett? Berätta gärna under vilka förutsättningar.

Var ett tag sedan men då var det inga konstigheter. Hotell både ut och in (Buenos Aires), var business award. Har för mig att då var det just klass som berättigade. Kan hända att det ändrats nu och att det måste vara revenue på Turkish(?).
 

Linmet

Medlem
Var ett tag sedan men då var det inga konstigheter. Hotell både ut och in (Buenos Aires), var business award. Har för mig att då var det just klass som berättigade. Kan hända att det ändrats nu och att det måste vara revenue på Turkish(?).
Tack

Flög du turkish airlines in och ut? Fick du fram någon turkish airlines ticket nummer eller använde du sas?

Allmän fråga. Finns det likt pnr två tickets numbers när man har flera bolag? Pnr har ju sas ett och turkish ett
 

Davvelavve

Medlem
Tack

Flög du turkish airlines in och ut? Fick du fram någon turkish airlines ticket nummer eller använde du sas?

Allmän fråga. Finns det likt pnr två tickets numbers när man har flera bolag? Pnr har ju sas ett och turkish ett
Biljettnummret är från validating carrier, och så länge det är SAS som bokat resan och ställt ut biljetterna så kommer biljetten börja på 117. Det finns bara ett biljettnummer.
 

Linmet

Medlem
Biljettnummret är från validating carrier, och så länge det är SAS som bokat resan och ställt ut biljetterna så kommer biljetten börja på 117. Det finns bara ett biljettnummer.
Tack. Och då bryts ett av villkoren så frågan är om det varit så hela tiden och de missat/sett förbi det eller om det är nytt vilkor. Svårt att sia i.

Valet är svårt för mig för kan omboka (till ombokningskostnad) och anlända med turkish och i rätt tid. Men kan ju bli helt mebingslöst ändå….

Lär ju inte hjälpa ringa o fråga turkish heller….
Japp, Turkish hela vägen.
 
Ser en major issue:

"
  • Passengers can take advantage of free accommodation using their ticket number only if issued by Turkish Airlines stock number starting 235."
Får man en sådan med award? Får väl bara ett "117"-nummer av SAS?

Sen verkar man behöva flyga med turkish airlines både in och ut ur turkiet.


Någon som lyckats med detta på en awardbiljett? Berätta gärna under vilka förutsättningar.

Deras stop-over erbjudande är något annat, det inkluderar även att man turistar i Istanbul. Vill man bara ha gratisövernattningen är det dessa villkor som gäller: https://www.turkishairlines.com/en-int/flights/hotel-service/index.html
Det finns förresten en dedikerad tråd om detta: https://www.businessclass.com/forum/threads/turkish-airlines-bjuder-gratis-sightseeing-övernattning-dayroom-vid-lång-layover.1272/page-6
 
Problemet är väl att TK har 2-3 avgångar per dag från tex ARN så det är sällan man kommer över 9h connection time på IST. Man kan inte välja ett tidigare flyg bara för att få längre bytestid och därmed hotell. Därför som nästan ingen r har färsk erfarenhet av gratis hotell-grejen med TK längre. För 5-10 år sedan var det dock generösare, minns jag.

Men nu när metron går från IST in till stan är det ju inga större problem att åka och sova nånstans på egen hand. Hotell i Istanbul är oftast ganska billigt om man väljer Ibis/Hampton.
 
Last edited:
Toppen