Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

John Milner

Medlem
Ringde in idag och bokade om en befintlig bonusresa. Efter att biljetterna blivit klara såg jag att bokningsklass ändrats till Business Pro. Är det något nytt eller blir det påfyllning på poängkontot?
Inget konstigt som jag förstår det. Bokningsklassen är I = 0 poäng men du reser med övriga förmåner som följer med Business Pro.

SK914
| Flygplan

Trafikeras av Scandinavian Airlines

Bokningsklass I

SAS Business Pro
 

Elmer

Ny medlem
Hej! Jag har cirka 300.000 poäng och två stycken 241. Hittar inga businessresor under höstlovet. Vill ha sol o bad. Någon som har tips? Är det värt att bevaka eller bättre att boka något längre fram dvs nästa år?
 

Piffsan

Medlem
Välkommen till forumet!
För hur många söker du? Vilket håll, väster- österut? Längd?
Framför allt, tänker du flyg med strikt SAS eller vill du ”chansa” och boka StarAlliance eller vänta tills 1 sep då SAS går över till SkyTeam? (SAS släpper normalt bara 2 bilj i biz) Nytt med alliansbyte för oss alla och inget finns kommunicerat om nya poängtabeller för resp region/destination. Om du bokar *A så bör det vara en bokning som åtminstone ligger ”fast” för dig, dvs inga tillägg på ben etc. då man inte accepterar ändringar efter 31 aug på *A.

Tips är att läsa igenom gamla trådar här (som denna åtminstone sedan efter pandemin), varit en guldgruva för mig.
Tips 2 - Om du nu kan tänka dig att boka med *A; börja söka för ett ben från CPH, FRA, MUC, VIE, LHR,BRU för de destinationer du är intresserad av. Enklast i början direkt via SAS men finns även andra. United syns inte när man bokar (om du letar flyg till USA).
Tips 3; SAS släpper biljetter ca 330 dagar innan eller 11 mån innan. SAS kan släppa på mer efter det (olika meningar kring när, så bevaka kan du göra och boka så fort något dyker upp.)
 

palmen

Moderator
Hej! Jag har cirka 300.000 poäng och två stycken 241. Hittar inga businessresor under höstlovet. Vill ha sol o bad. Någon som har tips? Är det värt att bevaka eller bättre att boka något längre fram dvs nästa år?
Börja med att läsa denna tråd

Skriv gärna sen i en ny tråd vad du letat och vilka preferenser du har enligt mallen.
 

Ilmu90

Medlem
Hej, en fråga angående USA. Måste man alltid checka in väskan på nytt om man mellanlandar i USA? Jag flyger från Cancun till Houston (med united) och flyger därefter vidare med lufthansa till Frankfurt.
 

palmen

Moderator
Hej, en fråga angående USA. Måste man alltid checka in väskan på nytt om man mellanlandar i USA? Jag flyger från Cancun till Houston (med united) och flyger därefter vidare med lufthansa till Frankfurt.
Ja, om du inte har mellanlandning som är inrikes, tex IAD-EWR-ARN, då behöver du inte hämta ut på EWR. Åt andra hållet hade du behövt göra det.

Sen kanske det finns några pre clearance destinationer där det inte behövs, men det låter jag vara osagt.
 

Ilmu90

Medlem
Ja, om du inte har mellanlandning som är inrikes, tex IAD-EWR-ARN, då behöver du inte hämta ut på EWR. Åt andra hållet hade du behövt göra det.

Sen kanske det finns några pre clearance destinationer där det inte behövs, men det låter jag vara osagt.
Då tänker jag att 8 timmars mellanlandning bör räcka gott och väl till att checka in baggaget på nytt:)
 

Linmet

Medlem
ren SAS-award open jaw med 2-4-1 går inte boka på SAS hemsida?
Går inte boka open jaw sas alls? exempelvis cph-ewr/iaf-cph via hemsidan? Men visst går det om man ringer in? Slipper man då den extra telefonavgiften?
 
Toppen