Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Sir Lemon

Medlem
Jag funderar om ändra min hemresa från LAS, idag är det:
LAS-LAX (övernattning) LAX-IAD-ZRH-GOT, med dagsflygning LAX-IAD i UA eco och sen Swiss business därifrån. Har ca. 5-6 timmar på IAD att njuta Polaris. Hemma på eftermiddagen.

Hittade tillgänglighet EWR-ARN-GOT med SAS, landar Göteborg innan lunch, SAS produkt är mer lockande är en urgammal Swiss business och att komma hem tidigare är också en plus, men att komma till EWR verkar vara lite kruxigt. Kan flyga LAS-CLE-EWR med redeye från LAS, UA eco just idag, kanske dyker upp business/first närmare i tiden.

Vad har forumet att säga? Ska jag börja omställningen redan i LAS, ta redeye och försöka vara vaken, duscha på Polaris eller annan lounge på EWR och ha en kort dag med promenad i NYC och sen njuta SAS och däcka på hemvägen.
Eller sova gott på ett hotell vid LAX och ägna hela dagen åt resa sen?
Jag skulle försöka hitta en business/United first/annat US-bolag och njuta av en intra-USA resa före hemfärd från New York. Revenue kanske? Eller boka ECO och sen köpa till uppgradering på LAX för intra-USA-delen.
 

Volatyle

Medlem
Undrar en sak kring en bokad star allliance award trip (bokad med 2F1). Är helt med på att en avbokning och ny bokning innebär att jag tappar 450+450kr - dvs serviceavgiften för de två biljetterna.

Däremot blir jag inte riktigt klok på vad som gäller vid ändring, eller vad definitionen av "ändring" ens är? I min värld har en ändring alltid betytt att man avbokar ursprungsresan, får tillbaka poängen samt avgifter (förutom 450kr per biljett) och sen lägger en ny bokning. Men jag kan alltså "ändra" och undvika den här serviceavgiftskostnaden? Har jag fattat det rätt?

Vad är isåfall en ändring och vad får jag göra som räknas inom ramen av en "ändring"? Byta datum eller rentav resmål givet poängkostnaden är densamma?

Vol
 

palmen

Moderator
Undrar en sak kring en bokad star allliance award trip (bokad med 2F1). Är helt med på att en avbokning och ny bokning innebär att jag tappar 450+450kr - dvs serviceavgiften för de två biljetterna.

Däremot blir jag inte riktigt klok på vad som gäller vid ändring, eller vad definitionen av "ändring" ens är? I min värld har en ändring alltid betytt att man avbokar ursprungsresan, får tillbaka poängen samt avgifter (förutom 450kr per biljett) och sen lägger en ny bokning. Men jag kan alltså "ändra" och undvika den här serviceavgiftskostnaden? Har jag fattat det rätt?

Vad är isåfall en ändring och vad får jag göra som räknas inom ramen av en "ändring"? Byta datum eller rentav resmål givet poängkostnaden är densamma?

Vol
En ändring är att något ändras i befintlig bokning, tex byter ut en flight.
En ändring är inte att man avbokar en bokning. Det går som "avbokning", dvs biljetten finns inte kvar efteråt.

Allt som ändras, oavsett vad det är klassas som en ändring. Sen är det inte säkert att du kan ha en biljett A till B och ändra den till en resa C till D. Det kan krävas en avbokning för att få göra det.
Man kan med andra ord inte ändra precis vad som helst, som vanligt är det SAS agenten som är avgörande för vad du kan ändra.
 

Volatyle

Medlem
En ändring är att något ändras i befintlig bokning, tex byter ut en flight.
En ändring är inte att man avbokar en bokning. Det går som "avbokning", dvs biljetten finns inte kvar efteråt.

Allt som ändras, oavsett vad det är klassas som en ändring. Sen är det inte säkert att du kan ha en biljett A till B och ändra den till en resa C till D. Det kan krävas en avbokning för att få göra det.
Man kan med andra ord inte ändra precis vad som helst, som vanligt är det SAS agenten som är avgörande för vad du kan ändra.
Tack för svar! Då är jag med
 

Axxo

Medlem
Fanns det något bra sätt at gå runt en bokning som endast har "VIE" som slutdestination när man bokar business med LH?

Exempelvis: HND-ZHR-VIE?

Vill exempelvis hellre boka: HND-ZHR-GOT.
 

ELOS

Medlem
Det beror på så kallad married segments dvs. man har bestämt att tillgången på interkontinentala awardplatser ska finnas från just Wien. Du kan däremot lägga till en hemresa från VIE. Eftersom det är GOT som är din slutdestination är det möjligt att lägga till direktflyget VIE-GOT med Austrian. Det är dock inte säkert att det går att få i business class utan i ekonomi klass där det brukar finnas tillgång.
 

Minibiff

Medlem
Har en boka resan med 2F1 för 2 personer.
Behöver nu avboka min biljett (men andra biljetten ska vara giltig).
Det är min voucher och mina poäng (allt fortsatt giltigt). Finns det någon risk att båda avbokas? Eller blir det bara att en av biljetterna avbokas och den andra biljetten är orörd?
 

Davvelavve

Medlem
Har en boka resan med 2F1 för 2 personer.
Behöver nu avboka min biljett (men andra biljetten ska vara giltig).
Det är min voucher och mina poäng (allt fortsatt giltigt). Finns det någon risk att båda avbokas? Eller blir det bara att en av biljetterna avbokas och den andra biljetten är orörd?
Om du bokar av kommer båda biljetterna avbokad. Man kan inte boka av en och behålla en.
 
Toppen