Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Kommer inte vidare.

Agenterna ser ingen tillgänglighet på mitt datum ifall dom tittar tillsammans med min bokningsreferens. Dagen efter ser dom tillgänglighet.

Tycker ändå är konstigt, min bokning gick det lägga till långa och korta benet på, men inte på min frus bokning.

Håller på och kolla på andra dagar nu, men det kan bli svårt att få till 4 business platser på samma flyg från Bangkok till Europa.


Nu efter många samtal så blev det löst.

Ringde in och ville boka om hemresan på frugans bokning till en annan dag och via ARN istället. Gick inte att få bussines ARN-GOT, men det var vi ok med.
Hoppades att det skulle dyka upp fler platser på ARN-BKK när hon gjorde reservationen. Såg ut som det inte gjorde det när jag tittade tillgängligheten online.

Såg dock att min gamla resa, BKK-FRA, gick tillbaka i tillgänglighet. Så som ett sista försök, så bad jag agenten, att titta på ifall det gick att boka BKK-FRA-GOT igen. Idag gick det. Så nu har hela familjen en genomgående resa på samma flyg hela vägen i business från BKK-FRA-GOT. Dock 2 bokningar.
 

LinuxSam

Medlem
Hej!
Bokade i november en bonusresa ARN(Arlanda)-YYZ(Toronto) med SAS i bussinessclass 6-19:e oktober. Redan innan nyår bokades den om till via CPH(Köpenhamn) då direktflygen till/från Arlanda hade dragits in. Nu har jag fått meddelande om att hemresan är inställd och att de inte hittar några lämpliga resor nära mitt datum. När jag själv söker resor så finns det inga flighter Toronto - CPH eller ARN efter 11:e oktober. Jag antar att de dragit in rutterna helt. Vad har jag för alternativ? kan jag begära att få bli routad via USA (måste förstås skaffa ESTA då) Vad har ni för erfarenheter?

/LinuxSam -- som aldrig har varit i Kanada och tänkte det kunde vara trevligt.
 
Fråga för erfarna

Thai brukar ju oftast släppa 2 biz och 4 eco biljetter samtidigt. Har någon sett att Thai släpper på ytterligare eco biljetter så fort de första 4st har bokats?

Vet att Turkish oftast gör så även för biz.


Nästan svar på din fråga, vet att Thai ibland gör så på business biljetterna.

Men tänkte, kan du inte ringa in, be agenten prova att reservera dina eco biljetter, och direkt kolla ifall fler eco platser fylls på?
 
  • Gilla
Reactions: Arv

Jannes

Medlem
Hej!
Bokade i november en bonusresa ARN(Arlanda)-YYZ(Toronto) med SAS i bussinessclass 6-19:e oktober. Redan innan nyår bokades den om till via CPH(Köpenhamn) då direktflygen till/från Arlanda hade dragits in. Nu har jag fått meddelande om att hemresan är inställd och att de inte hittar några lämpliga resor nära mitt datum. När jag själv söker resor så finns det inga flighter Toronto - CPH eller ARN efter 11:e oktober. Jag antar att de dragit in rutterna helt. Vad har jag för alternativ? kan jag begära att få bli routad via USA (måste förstås skaffa ESTA då) Vad har ni för erfarenheter?

/LinuxSam -- som aldrig har varit i Kanada och tänkte det kunde vara trevligt.
Jag hittar massor med tillgänglighet YYZ-ARN via Zürich och Warzawa kring 15-21 oktober, de bör de väl kunna fixa åt dig?
Sökte på Awardhacks men dessa bör ju hittas även på SAS hemsida.

Sen är ju detta Star Awards och inte SAS, men pga av deras ändringar ska du väl inte behöva betala mera (rätta mig någon ifall jag har fel).
 

LinuxSam

Medlem
Ja, jag får ju ringa dem och diskutera, men tänkte jag ville ha lite mer på fötterna innan jag gör det.
Tack för förslagen. Kan ju hoppas på att få testa Swiss via Zürich. :)

/Samuel
 

Maxxan

Medlem
Siktar på att boka en sista Star Alliance resa till april 2025 (bokar om 2-3 månader) och räknar kallt med att möjligheten till ombokning försvinner långt innan resan blir av (i och med alliansbytet).

En av de mest intressanta flygbolagen jag tittat på för rutten är Turkish. Jag får dock intrycket att de är mer benägna än andra ställa in en flygning, och att man då blir tvungen att hitta alternativa resvägar. Vanligtvis hanterbart, men kan ju bli en rejäl huvudvärk efter ett alliansbyte. Stämmer min observation eller är Turkish säkert att boka?
 

RhinoG

Medlem
Siktar på att boka en sista Star Alliance resa till april 2025 (bokar om 2-3 månader) och räknar kallt med att möjligheten till ombokning försvinner långt innan resan blir av (i och med alliansbytet).

En av de mest intressanta flygbolagen jag tittat på för rutten är Turkish. Jag får dock intrycket att de är mer benägna än andra ställa in en flygning, och att man då blir tvungen att hitta alternativa resvägar. Vanligtvis hanterbart, men kan ju bli en rejäl huvudvärk efter ett alliansbyte. Stämmer min observation eller är Turkish säkert att boka?

Sitter i samma sits och tänker exakt samma sak. Tyvärr har jag upplevt att TK strulat mer än andra, men de har väldigt bra tillgänglighet och utbud jämfört med andra så det är bara att hoppas. Kanske kan vara värt att boka anslutningsflyg till och från Istanbul med andra bolag, och se till att ha hyfsat långa layovers.
 

Maxxan

Medlem
Sitter i samma sits och tänker exakt samma sak. Tyvärr har jag upplevt att TK strulat mer än andra, men de har väldigt bra tillgänglighet och utbud jämfört med andra så det är bara att hoppas. Kanske kan vara värt att boka anslutningsflyg till och från Istanbul med andra bolag, och se till att ha hyfsat långa layovers.
Menar du att anslutningsflygen med Turkish från Stockholm är mer riskabla, eller bara att man halverar risken om man endast bokar long-haul med dem?
 

RhinoG

Medlem
Menar du att anslutningsflygen med Turkish från Stockholm är mer riskabla, eller bara att man halverar risken om man endast bokar long-haul med dem?

Vet inte hur det är från ARN, men från GOT har det varit cirka 2h bytestid när jag bokat med dem de senaste gångerna. Detta är bara baserat på min känsla, men jag tycker att de själva strular mer än andra så mer åt "halverad risk"-hållet. Vill man ha hängsle och livrem på riktigt bokar man anslutningsflyg dagen innan och tar en natt i Istanbul för att vara immun mot deras tidtabellsändringar.
 
Toppen