Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

patteng

Medlem
Givet att priset för en star alliance är 99k enkel men 80 om du bokta T/R får jag då tillbaka poängen om jag lägger till ditresan via ktj? eller måste jag betala mer poäng för att jag bokar dom som enkelresor? Vad gäller?
De kommer dra 99k när du bara bokar ena vägen. Det justeras sen när du lägger till det andra benet och gör om det till en T/R. Då kommer blir priset rätt.
 
De kommer dra 99k när du bara bokar ena vägen. Det justeras sen när du lägger till det andra benet och gör om det till en T/R. Då kommer blir priset rätt.
Okej! Grymt, Så då kan jag boka hemresan via weben med 2-4-1 för mig och sambon för att sen lägga till ditresan via telefonen för att totalt landa på 160k poäng för oss två?
 

Rickard_O

Medlem
Okej! Grymt, Så då kan jag boka hemresan via weben med 2-4-1 för mig och sambon för att sen lägga till ditresan via telefonen för att totalt landa på 160k poäng för oss två?
Finns ditresan ledig redan nu kan du ju bara ringa in direkt och säga att de inte går att boka online så slipper du ombokningsavgiften och får allt på ett bräde direkt.
Viktigt att påpeka att de inte går att boka online så du inte åker på telefonbokningsavgift.
 

Gerstel

Ny medlem
Kan de inte bara byta ut CPH mot GOT nu i efterhand?

Jag hade ett liknande problem. Bokade BKK->MUC->VIE pga married segment. Bara BKK->MUC gick ej att boka. Efter att bokningen var biljetterad ringde jag in och boka om, kunde då ta bort MUC->VIE och boka MUC->GOT istället. Jag bad de ta bort VIE-benet och ersätta det med MUC->GOT
En bra idé, har tyvärr testat det. Hkg-Fra verkar blocka de flesta möjligheterna.
Landar just nu 06.50 och åker vidare till Cph 12.10. Agenterna får enbart upp alternativ under sen eftermiddag/kväll och ingen av de flighter som går under förmiddagen
 
Finns ditresan ledig redan nu kan du ju bara ringa in direkt och säga att de inte går att boka online så slipper du ombokningsavgiften och får allt på ett bräde direkt.
Viktigt att påpeka att de inte går att boka online så du inte åker på telefonbokningsavgift.
Ja alla resor finns lediga men kan inte lägga den själv online.
Dock suttit i kö i 1h nu utan att nå fram. Därav lite orolig att hemresan ska försvinna...
 

gneken

Medlem
Håller på att titta på en resa tillsammans med några kompisar där vi behöver mycket bagage på hemvägen.

Den rutt hem jag har pysslat ihop är ICN-MNL-IST-ARN

ICN-MNL är ekonomi
MNL-IST är i Business
IST-ARN är i ekonomi

Har sökt runt en del gällande bagageregler och det verkar väldigt oklart. Vi skulle ju såklart vilja ha maximalt med bagage när vi checkar in i ICN, men vad är det som gäller? Har läst en del och det verkar rätt oklart. Jag tycker TK som flyger MNL-IST borde vara most significant carrier då de korsar IATA area 3 -> 2 om nu IST räknas till IATA Area 2.

I worst case scenario så verkar det som att man kommer åka på free baggage allowance enligt det flygbolag som checkar in (Asiana), och det är inget jag vill riskera vid incheckningen.

Hur ska man tolka alla regler osv och hur upplever ni att det hanteras när ni rest med olika flygbolag i olika klasser?

Tack på förhand!
 
Håller på att titta på en resa tillsammans med några kompisar där vi behöver mycket bagage på hemvägen.

Den rutt hem jag har pysslat ihop är ICN-MNL-IST-ARN

ICN-MNL är ekonomi
MNL-IST är i Business
IST-ARN är i ekonomi

Har sökt runt en del gällande bagageregler och det verkar väldigt oklart. Vi skulle ju såklart vilja ha maximalt med bagage när vi checkar in i ICN, men vad är det som gäller? Har läst en del och det verkar rätt oklart. Jag tycker TK som flyger MNL-IST borde vara most significant carrier då de korsar IATA area 3 -> 2 om nu IST räknas till IATA Area 2.

I worst case scenario så verkar det som att man kommer åka på free baggage allowance enligt det flygbolag som checkar in (Asiana), och det är inget jag vill riskera vid incheckningen.

Hur ska man tolka alla regler osv och hur upplever ni att det hanteras när ni rest med olika flygbolag i olika klasser?

Tack på förhand!
För award gäller det väl 2 baggage oavsett klasser? Enda skillnaden är väl flygbolagens viktgränser?

Rent logiskt borde det ändå vara TK iom korsar Tariffzoner + är mer än 3x distans än övriga flyg. Någon mer kunnig kanske kan rätta mig (Så får jag lära mig något nytt!)
 

Attachments

  • 1706617604069.png
    1706617604069.png
    9,4 KB · Visningar: 34

gneken

Medlem
För award gäller det väl 2 baggage oavsett klasser? Enda skillnaden är väl flygbolagens viktgränser?

Rent logiskt borde det ändå vara TK iom korsar Tariffzoner + är mer än 3x distans än övriga flyg. Någon mer kunnig kanske kan rätta mig (Så får jag lära mig något nytt!)
Nej, flyger du t.ex. med Singapore Airlines så är det 40kg på Business som gäller.
Kanske får får boka för ett av sällskapen och sen logga in på Asianas hemsida för att se vad det står där.
 

patteng

Medlem
En bra idé, har tyvärr testat det. Hkg-Fra verkar blocka de flesta möjligheterna.
Landar just nu 06.50 och åker vidare till Cph 12.10. Agenterna får enbart upp alternativ under sen eftermiddag/kväll och ingen av de flighter som går under förmiddagen
Nu vet jag inte vilket datum du åker men i mitt fall så fanns det inte tillräckligt många awardbiljetter i business på de tidiga flygen mellan FRA-GOT. på kvällen/em fanns det massvis. Är det ok att åka ECO sista biten så be agenten kolla det?
 

Fredde_G

Medlem
Tjenare,

Skulle behöva hitta en *A award resa till IAH eller DFW från ARN 4, 5 eller 6 april 2024 i C. Nån som har tips på rutt, kan inte hitta någon tillgänglighet för stunden.
 
Toppen