Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

filip23

Medlem
Gäller det här även generellt för Star Alliance-bokningar? Och för att komplicerade det, ingår sittplatsval på SAS-flyg när de är en del av en Star Alliance-bokning?
Star alliance går bra att boka plats på vid bokning i C, det är däremot sas som nu inte låter dig boka plats i Plus/Business sålänge du inte har status eller betalar för det
 

patteng

Medlem
Beroende på hur nära inpå så kan det vara att VIE-biten inte går att lösa. Det brukar väl vara ett par månader innan avgång som det brukar släppa. Men värt ett försök.
Update: Fick en bra agent som försökte få bort MUC->VIE, men tyvärr utan resultat. Hon satt och försökte i 10min och nämnde såklart att det var married segment. Hon kunde inte undkomma det. Men säger du att ett par månader innan avgång kan de släppa på detta?
 

Jannes

Medlem
Ja, jag har inte själv testat men tror någon hör lätt borde kunna bekräfta. Normalt sett så har LH business award-tillgång (dvs utan VIE) varit strypt för EB fram till ungefär samma tidsgräns, så tror det är nåt som hänger ihop.
 

RhinoG

Medlem
Känns som att det där är väldigt ologiskt. Vet att Chatflights uttalat sig om att det inte har med married segments att göra, men effekten verkar ju ändå vara ungefär densamma. Jag har en bokning ett år framåt i tiden, men agenten lyckades ändå trolla bort VIE-benet. Däremot gick det inte att boka anslutningen som hade tagit mig GOT-MUC samma dag som långflyget. Däremot GOT-MUC dagen innan långflyget, istället för GOT-BRU-VIE dagen innnan, och sen VIE-MUC på ”långflygningsdagen”.
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Är mycket som inte är logiskt här, tyvärr.
Jag fick på inget sätt bort ett VIE-ben 6 mån innan avfärd, men heller inte ett matarben till VIE, för dagen innan.
 

Tamas

Medlem
Jag bokade igår en GOT-FRA-YVR där FRA-YVR kom aldrig upp på SAS sidan bara VIE-FRA-YVR. Agenten löste det, det ståg bägge VIE-FRA och GOT-FRA på bokningen som segment samt FRA-YVR och efter biljettering blev det GOT-FRA-YVR.

Kan inte uttala mig vad lösningen var men kan det vara att han kunde bara lägga till ex-GOT om VIE-FRA fanns och sen vid biljettering löser det sig? Bara spekulation...
 

RhinoG

Medlem
Jag bokade igår en GOT-FRA-YVR där FRA-YVR kom aldrig upp på SAS sidan bara VIE-FRA-YVR. Agenten löste det, det ståg bägge VIE-FRA och GOT-FRA på bokningen som segment samt FRA-YVR och efter biljettering blev det GOT-FRA-YVR.

Kan inte uttala mig vad lösningen var men kan det vara att han kunde bara lägga till ex-GOT om VIE-FRA fanns och sen vid biljettering löser det sig? Bara spekulation...
Jag tror att det stämmer bra, dvs att det kan göras först efter att man gjort en första bokning via Wien, gällde även min (om)bokning. Men det verkar ändå inte som att det alltid går, eftersom GOT-MUC dag t inte gick (MCT uppfyllt), medan GOT-MUC t-1 gick bra.
 

patteng

Medlem
Jag tror att det stämmer bra, dvs att det kan göras först efter att man gjort en första bokning via Wien, gällde även min (om)bokning. Men det verkar ändå inte som att det alltid går, eftersom GOT-MUC dag t inte gick (MCT uppfyllt), medan GOT-MUC t-1 gick bra.
Okej, tack för återkopplingar. Nu är BKK-MUC-VIE biljetterad. Vill ej ha VIE-MUC-GOT efter det. Kanske ska testa att ringa imorgon redan för att se om de kan få bort VIE och boka MUC-GOT direkt...
 
Toppen