Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Telefonavgiften är ju inget man ska betala om resan inte går att boka online, så att säga att det går att ”förhandla bort” känns lite missvisande. Man ska inte betala den helt enkelt och har du blivit debiterat detta så går det att få tillbaka via claim till SAS.

Skrev tidigare om att hitta award för 6 personer till Asien och jag har nu en bokning vilket känns riktigt kul. Nu vill jag optimera då vi är 4 personer som åker på ett flyg på hemresan och 2 personer som åker ett annat. Och jag skulle helst vilja att vi åker alla 6 tillsammans. Kan ni hjälpa mig med vilket alternativ som är mest förmånligt?

Såhär ser vår rutt ut:

Bokningsreferens #1 för 2 personer (1 voucher, 165K EBpoäng)

1687874528056.png

Bokningsreferens #2 för 2 personer (1 voucher, 165k EBpoäng)
1687874600840.png

Bokningsreferens #3 för 2 personer (1 voucher, 165k EBpoäng)
1687874800178.png

Som ni ser så är hemresan för det tredje paret som skiljer sig. Det är egentligen en bättre rutt då vi hellre åker från Thailand till Stockholm men det finns inga ytterligare platser.

Jag har nu hittat en hemresa för 5 personer från Thailand till Stockholm någon dag senare och funderar på att köpa hemresan (24 000 SEK för enkelresa från BKK till VIE och ytterligare någon tusenlapp för VIE hem till ARN) för den 6e personen.

Frågor:
1. Kan man på en och samma bokningsreferens ha en utresa för 2 personer och hemresa för 1 person? Hur räknas poängkostnaden då? (82 500 för person 1 och 49 500 (60% av det för enkelresan) för person 2? Dvs totalt 132k EB poäng?
2. Är det inte mer förmånligt att jag bokar av den 6e personen helt även på utresan och köper tur och retur på samma flighter? Har för mig att det blir några tusenlappar dyrare när jag kollade lite snabbt. Men då slipper jag lägga ut poäng för den 6e personen.

Utresan är bra då vi åker alla 6 på samma flyg. Men hemresan har jag antingen nuvarande bokning där 4 åker tillsammans och 2 åker på ett annat flyg. Alternativt att 5 åker på award tillsammans på hemresan och den 6e personen köper antingen enkelresa hem eller tur och retur för pengar. Känns som att hjärnan slocknar när jag försöker tänka på vad som är mest förmånligt.

Attachments

• 1687874794623.png
    1687874794623.png
    22,6 KB · Visningar: 82
Det verkar inte finnas några bonusplatser med SAS till BKK eller är det någon som har bokat det?
För övrigt, är det någon som vet om Thai First släpps 90 dagar innan avgång för EB?

Skrev tidigare om att hitta award för 6 personer till Asien och jag har nu en bokning vilket känns riktigt kul. Nu vill jag optimera då vi är 4 personer som åker på ett flyg på hemresan och 2 personer som åker ett annat. Och jag skulle helst vilja att vi åker alla 6 tillsammans. Kan ni hjälpa mig med vilket alternativ som är mest förmånligt?

Såhär ser vår rutt ut:

Bokningsreferens #1 för 2 personer (1 voucher, 165K EBpoäng)

Visa bifogad bild 143376

Bokningsreferens #2 för 2 personer (1 voucher, 165k EBpoäng)
Visa bifogad bild 143377

Bokningsreferens #3 för 2 personer (1 voucher, 165k EBpoäng)
Visa bifogad bild 143379

Som ni ser så är hemresan för det tredje paret som skiljer sig. Det är egentligen en bättre rutt då vi hellre åker från Thailand till Stockholm men det finns inga ytterligare platser.

Jag har nu hittat en hemresa för 5 personer från Thailand till Stockholm någon dag senare och funderar på att köpa hemresan (24 000 SEK för enkelresa från BKK till VIE och ytterligare någon tusenlapp för VIE hem till ARN) för den 6e personen.

Frågor:
1. Kan man på en och samma bokningsreferens ha en utresa för 2 personer och hemresa för 1 person? Hur räknas poängkostnaden då? (82 500 för person 1 och 49 500 (60% av det för enkelresan) för person 2? Dvs totalt 132k EB poäng?
2. Är det inte mer förmånligt att jag bokar av den 6e personen helt även på utresan och köper tur och retur på samma flighter? Har för mig att det blir några tusenlappar dyrare när jag kollade lite snabbt. Men då slipper jag lägga ut poäng för den 6e personen.

Utresan är bra då vi åker alla 6 på samma flyg. Men hemresan har jag antingen nuvarande bokning där 4 åker tillsammans och 2 åker på ett annat flyg. Alternativt att 5 åker på award tillsammans på hemresan och den 6e personen köper antingen enkelresa hem eller tur och retur för pengar. Känns som att hjärnan slocknar när jag försöker tänka på vad som är mest förmånligt.
På första frågan är svaret nej, alla måste åka samma flighter i bokningen.
Fråga 2h blir irrelevant då du inte kan göra nummer ett.

Om du ska boka om, tänk på att det finns risk att platser försvinner om du bokar 2,då kan resterande försvinna tex. Jag skulle personligen inte våga mig på den manöver med flera bokningar. Om du lyckas lösa allt i en bokning är det ju en annan sak.

Det verkar inte finnas några bonusplatser med SAS till BKK eller är det någon som har bokat det?
För övrigt, är det någon som vet om Thai First släpps 90 dagar innan avgång för EB?
Verkar inte som sas släppt några platser ännu. Om de tänker göra det så är det lite konstigt att de håller dom så här länge.

På första frågan är svaret nej, alla måste åka samma flighter i bokningen.
Fråga 2h blir irrelevant då du inte kan göra nummer ett.

Om du ska boka om, tänk på att det finns risk att platser försvinner om du bokar 2,då kan resterande försvinna tex. Jag skulle personligen inte våga mig på den manöver med flera bokningar. Om du lyckas lösa allt i en bokning är det ju en annan sak.
Jag var tyvärr "tvungen" att göra 3 bokningar då bokade på hemsidan på kvällen när telefonsupporten hade stängt (det hade ändå inte gått på en och samma bokning då det är olika hemresor).
Det här med att platser försvinner. Det är oberoende av om det är ändringar på nuvarande bokningar eller nybokningar som görs eller hur? Jag antar att man genomför en ändring på en bokningsreferens först och inte kan prel.ändra flera bokningar samtidigt. Så att om en ändring failar så failar alla andra.

Jag har siktet inställt på Phuket i q1 2024. Men jag kan inte hitta awards som går att boka ända till Phuket. Jag förstår att jag kanske är lite sent ute för dom flesta bolag. Men till exempel thai hade inte en enda awardplats mellan bangkok och phuket under hösten trots att dom om jag förstått det rätt släpper dom 180 dagar innan. Jag har sett i lyckade bokningar tråden att man kunde flyga med singapore men den dörren är ju stängd just nu.
Så min fråga är egentligen om det inte går att hitta dit eller om det är jag som inte söker rätt. Om någon vet en väg så kan ni peka mig åt rätt håll så kan jag sedan söka själv.

Min andra fråga är om det är exakt 180 dagar innan som Thai släpper platser. För jag behöver eventuellt 3 platser (kan vara ekonomi) från bangkok till någon annan asiatisk hub. Men det måste vara direktflyg.

Toppen