Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har en resa bokad till Chicago med SAS i september som jag inte ska resa på, önskar således avboka resan. Kan jag på något sätt se om poängen har gått ut eller måste jag ringa kundservice för att se det?
Svarar mig själv. Ringde SAS som sa att man inte på något sätt kunde se giltighetstiden på poäng som ligger i en bokning. Jag avbokade i alla fall (resan kostade 120 000 poäng) och 36 000 av poängen går ut sista november, resterande om några år.

En fråga. Jag har en Eurobonusresa till Galapagosöarna bokad i september och en till Thailand i december. Jag skulle gärna vilja använda de 36 000 poängen till någon av dessa resorna. Går det på något sätt? Har för mig att om man gör en ändring på en resa så drar de om poängen ibland? Och då används väl den äldsta poängen först.

Svarar mig själv. Ringde SAS som sa att man inte på något sätt kunde se giltighetstiden på poäng som ligger i en bokning. Jag avbokade i alla fall (resan kostade 120 000 poäng) och 36 000 av poängen går ut sista november, resterande om några år.

En fråga. Jag har en Eurobonusresa till Galapagosöarna bokad i september och en till Thailand i december. Jag skulle gärna vilja använda de 36 000 poängen till någon av dessa resorna. Går det på något sätt? Har för mig att om man gör en ändring på en resa så drar de om poängen ibland? Och då används väl den äldsta poängen först.
En bra agent kan dra om bokningen utan ändringar. Har gjort så när jag ville byta 241 till en som gick ut tidigare.

• Gilla
Reactions: Gus
En bra agent kan dra om bokningen utan ändringar. Har gjort så när jag ville byta 241 till en som gick ut tidigare.
Låter för bra för att vara sant men jag kan prova :). Ska man behöva vara orolig för att något ska strula till sig med bokningen eller rör agenten vid ett sådant här tillfälle inte själva bokningen, utan bara poängen?

Om man ska boka en resa med endast SAS-segment, och applicera 2-f-1, gör man detta till vanliga "Star alliance bonusresa" numret? Eller kan vanliga SAS kundservice applicera 2-f-1? Gäller omvänd Open Jaw...

Låter för bra för att vara sant men jag kan prova :). Ska man behöva vara orolig för att något ska strula till sig med bokningen eller rör agenten vid ett sådant här tillfälle inte själva bokningen, utan bara poängen?
Sist jag gjorde detta var i slutet på förra året, då hade jag fått till ska en 241 som gick ut 31/12-22, ringde då in och fråga agenten om han kunde applicera den på en bifintlig bokning som använt en 241 31/12-23. Han sa inga problem, han drar bara om poängen och väljer ny 241. Så ledes så fick jag poängen tillbaks och 241 och han drog poängen igen och rätt 241.

Det finns alltid en risk att röra en bokning, vissa agenter gör mer skada än nytta. Detta är något man får vara medveten om och ha i åtanke i sin analys om agenten klarar av att göra det man ber om utan att dom skapar problem. Så bara du kan avgöra om risken och ev ta den.

Hela processen i tele bokningen är ju manuell, så att ge tillbaka poäng och 241 utan att avboka biljetterna är möjligt.
Samma sätt som vissa ha "sluppit" betala poäng för en resa pga agenten gjort fel och missat det och ändå fått biljetter och åkt på.

Ja, beskrev liknande samma problem några sidor tillbaka :) Fanns KIX-TPE och TPE-MUC-FRA, båda gick att lägga till var för sig men då försvann platserna på den andra flighten.
Kan meddela att jag ringde upp SAS idag för att fråga om jag kunde flyga cph-fra-hnd istället för cph-ber-vie-fra-hnd som det fick bli när jag bokade i förrgår pga "divorced segments". De sa att det inte skulle vara några problem, så nu blev det en mycket smidigare resa med färre ben.

Kan meddela att jag ringde upp SAS idag för att fråga om jag kunde flyga cph-fra-hnd istället för cph-ber-vie-fra-hnd som det fick bli när jag bokade i förrgår pga "divorced segments". De sa att det inte skulle vara några problem, så nu blev det en mycket smidigare resa med färre ben.
Har du fått ändringen biljetterad och klar?

Och färre minuter i luften :(

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen