Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

#1. Om jag bokar endast utresa (ren sas award) med flypremium, kan jag då lägga till hemresan på egen hand eller måste jag då ringa in?

Nej, då måste man ringa. Men om du från början bokar in en dummyretur mellan rätt flygplatser så kan du senare byta datum på den hemresan online.

#2. Om jag bokar enligt #1, accepteras det att hemresan är från annan ort? (open jaw)

Ja, om det är hem till samma ort.

#3. Om jag har en bokat award i plus (enligt ovanstående scenario), kan jag då ändra kabinklass till Business om dessa släpps längre fram?

Ja, både online och via telefon

#4. Vilka ändrings- och bokningsavgifter kommer jag bli debiterad?

Här är jag osäker efter de senaste ändringarna men tidigare så var det helt gratis online, via telefon en avgift. Rimligen är det fortfarande gratis online eftersom den nya serviceavgiften på 450 kr inte verkar tas ut på rena SAS Awards.

Allt ovan gäller endast rena SAS flighter. Är Star Alliance inblandat så måste man alltid ringa.

#3. Om jag har en bokat award i plus (enligt ovanstående scenario), kan jag då ändra kabinklass till Business om dessa släpps längre fram?

Jag fick ringa in då min utresa blev ombokade p.g.a. inställd avgång och kunde därför ej ändra något själv. Gick dock utmärkt att byta från Eco till Plus en dag senare när det öppnade sig.

#4. Vilka ändrings- och bokningsavgifter kommer jag bli debiterad?
Kostade ingenting, även fast jag i detta fall gjorde ändringen via telefon. Kanske slapp jag någon avgift p.g.a. den första ombokningen, EBD-status eller att månen och stjärnorna stod rätt just där och då. ;):D

Någon som vet när First-biljetter släpps för SQ?
Har bokat i business från CPH-LHR-SIN i februari. Finns idag 4/6 obokade platser på min flight det datumet.
Mig veterligen är det T-330.
Juni är iaf garanterat släppt.
Jag bokade juli resa 2019 den 10:e sep iår.
6 platser, betyder en A380? Där har väl ingen fått till first i nya kabinen, som väl går på London?

Mig veterligen är det T-330.
Juni är iaf garanterat släppt.
Jag bokade juli resa 2019 den 10:e sep iår.
6 platser, betyder en A380? Där har väl ingen fått till first i nya kabinen, som väl går på London?

Det stämmer, ”nya” A380 som går från London.
Var i samtal med Estonia för någon vecka sedan, vet inte hur pålitligt det är men han jag talade med sa en-två veckor innan på den flighten. Tänkte om någon satt på mer Intel. Kanske vore gott att bli den första att få plats där

Var i samtal med Estonia för någon vecka sedan, vet inte hur pålitligt det är men han jag talade med sa en-två veckor innan på den flighten. Tänkte om någon satt på mer Intel. Kanske vore gott att bli den första att få plats där
När agenten sade han bokat det så tror jag faktiskt han menade han bokat sträckan snarare än just den flighten...

Mig veterligen har ingen lyckats boka nya suite med eurobonus, åtminstone ingen som rapporterat det.

Boka LHR-SIN går bra på de två avgångar som är med B777, men inte med A380.

Till Shanghai kan det dock vara möjligt att boka suite. Där har amerikanarna lyckats boka åtminstone.

Kan så vara, men jag frågade specifikt efter den flighten med A380. Det fanns First-Awards på en tidigare flight (inte med A380) samma dag men det passade inte med min connecting flight från CPH.
Som sagt, att en agent kommer ihåg exakt vilken flight det funnits award på är det låg sannolikhet för när det är 4 avgångar om dagen.
Men om du mot förmodan skulle hitta First tillgänglighet med A380 i nya suites från London med Singapore Airlines får du gärna rapportera om det då du lär vara den första som lyckas boka detta med Eurobonus.

Toppen