Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har en bonusbokning GOT-CPH-ORD i plus, bokat med högsta Fly Premiumnivån. Nu finns det två bonusbiljetter i business CPH-ORD men inte genomgående GOT-CPH-ORD. Efter ett antal samtal till olika agenter så verkade det som att en skulle lyckas ändra CPH-ORD till business och ha kvar GOT-CPH i plus. Dock postod hon att jag även måste lägga till 2x20000 poäng eftersom Fly Premium inte kan appliceras när man ändrar i en bokning utan bara vid nybokning. Stämmer detta eller bör jag tala med annan agent? Jag försökte luska med henne om detta stod i några villkor men där kunde hon inte bidra med något.
Låter märkligt och inget jag stött på i alla fall. ring in igen

Tack för alla svar!

Så en strategi är att boka enkelresa utåt och sen boka egna flygbiljetter hem med sina egna pengar? Man får inte mest valuta för vouchern och sina poäng men det är ett sätt att få mer flexibilitet?

Kan man modifiera awardfares för att få fram tur och retur?

Det var svårt att hitta några vidare resor på awardhacks. Typ 12 dagar tur och retur i Oktober. Men det kanske bara är sånt som man kan få med bonus resor?
Nej men du kanske får tänka dig flyga business ena vägen och plus eller go andra vägen, klicka ur "retur" i söket så hittar du mer resor.

Tack för alla svar!

Så en strategi är att boka enkelresa utåt och sen boka egna flygbiljetter hem med sina egna pengar? Man får inte mest valuta för vouchern och sina poäng men det är ett sätt att få mer flexibilitet?

Kan man modifiera awardfares för att få fram tur och retur?

Det var svårt att hitta några vidare resor på awardhacks. Typ 12 dagar tur och retur i Oktober. Men det kanske bara är sånt som man kan få med bonus resor?
att köpa enkelbiljetter med pengar brukar vara svindyrt, så kanske bättre att kompromissa om att flyga i en lägre klass men att betala med bonuspoäng? Samt då få till hela bokningen på en voucher då du trots allt har fått betala dyrt för den som det är.

Det är också lättast att hitta bonusresor lite längre fram och inte runt skollov. Om ni är två vuxna som flyger utan barn skulle jag rekommendera att försöka hitta flyg i september eller november med SAS där det finns mest platser kvar. Ni skulle ju kunna försöka boka SkyTeam också men blir ju tyvärr dyrare så det mest ekonomiska hade ju varit att boka med SAS, samt att då behöver ni flyga en väg i Economy vilket inte ger samma värde.
SAS har tyvärr som standard att inte släppa några biljetter över sommarlov eller jullov 330 dagar innan men det kan dyka upp närmare inpå. Tyvärr så släpper de i GO i första hand också när de väl släpper biljetter.
Spara den andra vouchern och spara ihop poäng till ny resa istället som du då bokar i slutet av året.
EDIT: sök i första hand från CPH och ring o lägga på anslutningsflyg från din avreseflygplats. Det är inte alltid businessbiljetter dyker upp om du exvis söker direkt från ARN eller GOT...

• Gilla
Reactions: hco
Jag har en bonusbokning GOT-CPH-ORD i plus, bokat med högsta Fly Premiumnivån. Nu finns det två bonusbiljetter i business CPH-ORD men inte genomgående GOT-CPH-ORD. Efter ett antal samtal till olika agenter så verkade det som att en skulle lyckas ändra CPH-ORD till business och ha kvar GOT-CPH i plus. Dock postod hon att jag även måste lägga till 2x20000 poäng eftersom Fly Premium inte kan appliceras när man ändrar i en bokning utan bara vid nybokning. Stämmer detta eller bör jag tala med annan agent? Jag försökte luska med henne om detta stod i några villkor men där kunde hon inte bidra med något.
HUACA.
Jag bokade om en utresa från Plus+Plus till Plus+Business så sent som i tisdags, och kostade bara 2x 150SEK i ändringsavgift. Hela utresan ändrades dock, via OSL istället för CPH men det bör inte ändra på faktum.
Nu hänger jag på låset för att göra samma på hemresan...

EDIT: Alltså med FlyPremium aktiverat då!

Last edited:
Är det säkert att flyga med en fel bokstav i ett efternamn då vi reser med SAS och Saudia (I har blivit O i ett av efternamnen)?

Jag bokstaverade t.o.m. för agenten med fonetiskt alfabet, och när bokningen dök upp i min profil online (innan biljettering) läste jag noga igenom allt. Upptäckte felstavningen och sa till, men då var det redan för sent att ändra något, enligt 2 agenter som även dubbelkollade med sin manager.

Resan är alltså reserverad och jag kan den på min sida hos SAS, men ej biljetterade för jag behövde tänka lite när jag såg felstavningen. Nu funderar jag på om jag ska ringa in imorgon och be dem biljettera eller om jag ska avboka och hoppas att de går tillbaka till inventory. Det FINNS andra biljetter som dock är lite sämre i timing, men jag är inte körd om dessa biljetter inte går tillbaka, varför jag lutar åt att ändå bara boka av dem om jag inte blir övertygad om att det är lugnt...

Tack på förhand

Går det på något sätt att använda två vouchers via bokning på webben för bonusresa (Amex 2-4-1)? Resan gäller två vuxna plus ett barn. Eller är det ringa in som gäller?

Går det på något sätt att använda två vouchers via bokning på webben för bonusresa (Amex 2-4-1)? Resan gäller två vuxna plus ett barn. Eller är det ringa in som gäller?
Det går inte att använda 2 vouchers på en bokning, och det går inte heller längre att vara mer än 2 pers per bokning. Du kan boka vuxen1+barn online i en bokning och sedan boka vuxen2 i den andra bokningen.

Tack för svar. Det riskerar inte att göra att den tredje platsen försvinner då?
Det kan den göra. Men du kan ju boka av kostnadsfritt inom 24h om du inte längre vill ha bokning 1.

Kanske någon annan kan svara på om det hjälper att ringa in, men jag gissar att samma risk finns där. Prova att söka för 3 pers för att säkerställa att det i alla fall finns 3 platser från början.

Toppen