Senaste nytt

Fråga Tina på Air France & KLM

Pho

Medlem
Det er først til Juli - så der er noget tid til. Men som det ser ud lige nu er det med den gamle kabine AMS-SIN-DPS den dag vi flyver - seatmap i bookingen ser ud som herunder. Til gengæld forventer jeg jo at tage et gin-hus med i land på Bali :) Jeg har aldrig prøvet KLM business men den gamle ser ret old-school ud med vinklede sæder og tight kabine. Den nye AF derimod med 1-2-1 i bredden i 777ER må altså være ganske godt.
Jo KLMs gamla business är verkligen "old school". AFs nya har jag inte haft nöjet att få prova ännu. Personligen så är jag dock inte så förtjust i den varianten när man reser tillsammans med någon, eftersom det är sämre möjlighet till att föra ett samtal under resan.
 

hagaen

Ny medlem
Hei, Jeg er gold medlem hos flying blue,
nylig bestilt tur retur stavanger til bangkok i slutten av november, hvor på flyvningen (ams-bkk) står at nye businessclass kommer snart. så jeg lurer på om denne kommer før jeg reiser i slutten av november? B 777-300

ps: ja har bestilt business...

tusen takk!
 

LarsCph

Medlem
AFs nya har jag inte haft nöjet att få prova ännu. Personligen så är jag dock inte så förtjust i den varianten när man reser tillsammans med någon, eftersom det är sämre möjlighet till att föra ett samtal under resan.

Det er jeg egentlig enig med dig i. Dog har vi været på tur med Qatar Airways som har samme seating variant og det fungerede bedre som familie end jeg havde troet det ville. Min datter nød livet ved vinduet, og fruen og jeg kunne fint tale sammen på midtersæderne. Men det kunne også sagtens lade sig gøre at tale "over gangen" og fint med plads til at rejse sig op hvis min datter skulle have hjælp med noget. Så ja - det fungerede egentlig ret godt.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Erik M

Medlem
Hej @Air France/KLM och Tina!

Min sambo ska åka ARN - CDG - LIS på onsdag (och samma väg hem på söndag).

Hon skulle vilja ha loungetillgång på CDG båda vägarna.

Hon har bokat en billig economy-biljett utan bagage. Bokningsklass V på vägen ut och bokningsklass R på vägen hem.
Hon är medlem i Flying Blue men blev det precis så hon har inga poäng.

Allra helst skulle hon vilja uppgradera sin biljett till Business på CDG - LIS och sedan på CDG - ARN för att på så vis ha loungetillgång på CDG båda vägarna. Det verkar gå att uppgradera med pengar, men jag har inte hittat detaljer om den typen av uppgradering. När och hur skulle hon kunna ansöka om detta?

Det verkar annars gå att betala sig in i lounger på CDG så länge man är medlem. Vilka är loungerna och priserna?

Tacksam för svar!
Det gäller även svar från andra forummedlemmar!
 

Erik M

Medlem
Det verkar vara krångligt att få till en uppgradering. Såg nånstans att man bara kan få det vid incheckning och då bara för den första flighten, och då inte heller med något extra bagage och inga extra poäng. Med andra ord, man flyttar helt enkelt fram sig några rader i planet. Kanske kul ibland men det är irriterande att de verkar vara avsiktligt otydliga med vad som gäller. Detta har diskuterats på Flyertalk också.

Ja, för min sambo blir det nog att betala in sig.
 

rvarttinen

Medlem
Vad gäller uppgradering hos flygbolag, generellt, så gäller det att ha uppgraderingsbara biljetter. För Air France så är det följande bokningsklasser:

Economy: Y, B, M och U
Premium Economy: S och W
Business: J, C och D

Denna info står sedan tidigare på fler ställen på sajten, men det tål att upprepas även här. Det är tveksamt om det är lönt att betala mellanskillnaden för att nå till nästa nivå av bokningsklass - om biljettreglerna tillåter det. Du kan ju alltid kolla, och få ett pris. Tipset är att ringa Flying Blue och kolla med dem om det går och hur mycket det skulle kosta. Annars är det nog kanske mer värt att betala för access till loungerna. Se tidigare inlägg för länk till webbsidan för detta ...

Lycka till och återrapportera gärna här om hur det gick. Det är bra info för alla som läser forumet ...
 

Erik M

Medlem
Flying Blue har imponerande öppettider på telefonsupport (24/7). De kunde emellertid bara svara på frågor om uppgradering mot poäng.

I just mitt (min sambos) specifika fall har vi en bokningsklass som inte kan uppgraderas, och kommer inte kämpa vidare. Men alltid intressant med andras rapporter!

Tack @rvarttinen
 

Homer

Medlem
Vad gäller uppgradering hos flygbolag, generellt, så gäller det att ha uppgraderingsbara biljetter. För Air France så är det följande bokningsklasser:

Economy: Y, B, M och U
Premium Economy: S och W
Business: J, C och D

Denna info står sedan tidigare på fler ställen på sajten, men det tål att upprepas även här. Det är tveksamt om det är lönt att betala mellanskillnaden för att nå till nästa nivå av bokningsklass - om biljettreglerna tillåter det. Du kan ju alltid kolla, och få ett pris. Tipset är att ringa Flying Blue och kolla med dem om det går och hur mycket det skulle kosta. Annars är det nog kanske mer värt att betala för access till loungerna. Se tidigare inlägg för länk till webbsidan för detta ...

Lycka till och återrapportera gärna här om hur det gick. Det är bra info för alla som läser forumet ...


Om man uppgraderar med miles går alla klasser att uppgradera

AIR FRANCE flights within Europé
Economy (Y, B, M, U, K, H, L, Q, T, E, N, R, V, X) → Business

KLM flights within Europe
Economy (Y, B, M, U, K, H, L, Q, T, E, N, R, V, G, X) → Business


Från 1:a juli går alla biljetter (förutom award) att uppgradera med miles | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Fö har KLM uppgraderingsauktioner
Login
 
Toppen