Senaste nytt

Fråga - ExpertFlyer och SK943

Hej

Är bokad på SK943 CPH - ORD nu i veckan. både SK943 och 944 har ställts in två gånger nyligen och jag funderar på om det är pga låg beläggning? Jag har ingen erfarenhet av ExpertFlyer, så min fråga är .. kan jag tolka nedan som att det är väldigt glesbelagt ?

1674478365558.png
 

Taggen

Medlem
Har check-in öppnat? Tänk på att alla säten måste betalas för om du inte har status eller köpt en högre bokningsklass så har inte check-in öppnat så är Expertflyer ganska trubbigt för att göra den bedömningen.
 

Hachans

Medlem
Har check-in öppnat? Tänk på att alla säten måste betalas för om du inte har status eller köpt en högre bokningsklass så har inte check-in öppnat så är Expertflyer ganska trubbigt för att göra den bedömningen.

Ja, det är ett trubbigt verktyg. Men med tanke på mängden guldkortsresenärer och uppåt det finns, och att det ändå brukar vara hyfsat med platser förbokade om flyget är fullt - framförallt de som är mest åtråvärda - så kan man ganska säkert dra slutsatsen här att det är långt ifrån fullt.

Väg sen även reserapporterna från dessa flyg på andra ställen på forumet där det rapporterats om typ 40-50 pax per flyg så kan man nog våga sig på att dra slutsatsen att det är tämligen tomt. ''

Om detta spelar in på flygets avgång är väl den viktiga frågan och det är väl tveksamt. Dessa linjer drivs av frakt så nog går flyget ändå.
 

Haväng

Medlem
Gårdagens inställda 943 var en trasig kärra. Piloten pratade om att det antingen var en gatebridge som trasat planet eller catering-vagn eller liknande som gett den en smäll. Airbus hade lagat, men ville sen röntga för att se att allt var 100% och det fanns det inte tid till. Crew satt i gaten när jag skulle gå ombord. Så det var bara att snällt vända och åka hem igen. Aningen störigt att det inte finns nån service desk för SAS på E-gatesen i CPH för övrigt.
Blev automatiskt ombokad på samma flight dagen efter (idag), vilket inte funkar för mig. Tråkigt att de inte kunde sätta mig på en annan sas-kärra till staterna igår (jag skulle till dfw). Antar att det beror på att Plus var fullt överallt och de inte ville putta ner mig till coach.

//Alexander
 
Gårdagens inställda 943 var en trasig kärra. Piloten pratade om att det antingen var en gatebridge som trasat planet eller catering-vagn eller liknande som gett den en smäll. Airbus hade lagat, men ville sen röntga för att se att allt var 100% och det fanns det inte tid till. Crew satt i gaten när jag skulle gå ombord. Så det var bara att snällt vända och åka hem igen. Aningen störigt att det inte finns nån service desk för SAS på E-gatesen i CPH för övrigt.
Blev automatiskt ombokad på samma flight dagen efter (idag), vilket inte funkar för mig. Tråkigt att de inte kunde sätta mig på en annan sas-kärra till staterna igår (jag skulle till dfw). Antar att det beror på att Plus var fullt överallt och de inte ville putta ner mig till coach.

//Alexander
Tack för input

I Fredags skrev @andreas

"Nu ska man väl alltid ta infon med en nypa salt men personalen i servicecentret i Köpenhamn sa att SE-RSD inte kom iväg pga att en catering truck kolliderat med den."


Igår ställdes SE-RSE in.

Så både RSD och RSE skall ha krockat med en catering-vagn eller liknande. Låter otroligt i mina öron...
 

palmen

Moderator
Hej

Är bokad på SK943 CPH - ORD nu i veckan. både SK943 och 944 har ställts in två gånger nyligen och jag funderar på om det är pga låg beläggning? Jag har ingen erfarenhet av ExpertFlyer, så min fråga är .. kan jag tolka nedan som att det är väldigt glesbelagt ?

Visa bifogad bild 138299
Nej det är inte pga låg beläggning, åtminstone inte i fredags, då hade någon bil kört in i planet enligt info. Man ställer inte in flighter från outstations pga låg beläggning.

SAS har bra med frakt på dessa linjer, anledningen till att de kan flyga med låg beläggning på vintern.

Det enda du kan tolka av den bilden är att det är väldigt få som valt platser just när du tittade. Många kan ju inte välja platser gratis.
Men det stämmer att det är väldigt glest ombord i economy just nu till Chicago.
 
Nej det är inte pga låg beläggning, åtminstone inte i fredags, då hade någon bil kört in i planet enligt info. Man ställer inte in flighter från outstations pga låg beläggning.

SAS har bra med frakt på dessa linjer, anledningen till att de kan flyga med låg beläggning på vintern.

Det enda du kan tolka av den bilden är att det är väldigt få som valt platser just när du tittade. Många kan ju inte välja platser gratis.
Men det stämmer att det är väldigt glest ombord i economy just nu till Chicago.
Ok. Ändå märkligt att två olika SAS-plan blivit påkörda och ställts in inom 3 dygn :)
 

palmen

Moderator
Ok. Ändå märkligt att två olika SAS-plan blivit påkörda och ställts in inom 3 dygn :)
Sånt som kan hända. SE-RSD som var fredagens inställda avgång har varit ute och flygit sedan den 20e så den är fit for fight efter att ha stått still 1 dygn.

Att det händer 2 ggr på 3 dagar är extrem otur.
 
Toppen