Senaste nytt

Flyttar till Sverige - vilka kort att välja?

FFlash

Medlem
Coop-tråden gömmer sig under SAS i forumet, det är lite lurigt men visar att de flesta ser coop bara utifrån eurobonus.

Argh vilken lång tråd, omöjligt att läsa hela kedjan :D

Men även här möjligtvis 10.000 signup.

Det roligaste är väl alltid början på nytt då när man kan dra in alla möjliga signuppar, men sen blir det fort samma gnäll som vanligt ;)

PS. Fick redan svaret från Norge gällande nordic choice: ”we dont do statusmatch. At most we can give Silver”. Ok, syns inte på mitt NC konto så jag måste be om det. Hoppas på kreditkort-guld kampanj senare :)
 

folo

Medlem
Men även här möjligtvis 10.000 signup.
Coop-poäng är värda rätt lite. Vill du växla dem till Eurobonuspoäng så gäller 10 000 Coop-poäng = 1 200 Eurobonuspoäng om du konverterar vid en +20% kampanj. Det är ganska mycket arbete plus en kreditupplysning för rätt lite värde.

Spontan tanke är att du som flyttar till Sverige och kanske ska köpa bostad, signa på kreditkort, en massa abonnemang etc vill hålla nere på onödiga kreditupplysningar då de påverkar din UC-riskprognos.

Om sedan banken/fordringsägare i slutändan bryr sig om riskprognosen är en helt annan diskussion. Om de väger in att du kommer utifrån positivt (normalt att det blir många UC vid ankomst i nytt land) eller negativt (att du inte har så mycket anknytning och lättare kan sticka från skulder) är ytterligare en diskussion. Andra kan nog bidra med erfarenhet här...
 

Jannes

Medlem
Om sedan banken/fordringsägare i slutändan bryr sig om riskprognosen är en helt annan diskussion. Om de väger in att du kommer utifrån positivt (normalt att det blir många UC vid ankomst i nytt land) eller negativt (att du inte har så mycket anknytning och lättare kan sticka från skulder) är ytterligare en diskussion. Andra kan nog bidra med erfarenhet här...
Bankernas attityd beror väldigt långt på varifrån man flyttat. Och även om det låter taskigt på första anblick, så är det mest på grund av att t.ex. nordiska medborgare är lättare att få tag på ifall de försöker "fly skulderna". Medan ifall man är EU-medborgare men från ett icke-nordiskt land så är det redan svårare, för att inte tala om icke-EU.

I ditt fall FFlash tror jag det finns en fördel vad gäller detta, men även så skulle jag inte dra på mig allt för många UC-märkningar innan saker som bankkonto, möjligt bostadslån eller billån är undanstökat. Kreditkortsbolagen uppskattar väl också ifall man med bostadslån och andra tydliga signaler visar att man slagit lite mer permanenta rötter. (Sen finns en inställning i Sverige att finländska invandrare är flitiga och pålitliga, gör sedan vad du vill med den informationen)

Mitt förslag är att inte stressa med att fixa de olika kreditkorten, utan ta några månader och känn efter vad som lönar sig medan du stadgar dig och fixar allt annat: personnummer, hälsocentral, försäkringar, listan är lång...
Gå kanske med i just ICA/Coop/övrigt som inte går på kreditupplysningen.

-En som gått igenom detta ett antal år sedan
 

FFlash

Medlem
Hmmm…googlade lite om UC och kreditupplysning. Sånt system har vi inte i Finland vad jag vet, inte i samma form iaf.

Det är enkelt att få kredit i Finland. Jag har typ 10 olika kreditkort, dock de flesta i skrivbordslådan…fick även ett nytt då när jag var arbetslös och borde absolut inte ha fått det!

Ja man lär sig, nu vet jag…
 
  • Gilla
Reactions: hco

intuition

Medlem
När du fått personnummer och bankid kan du använda appen Kreddy. Den visar vad upplysningsscentralen känner till om dina krediter och du får se ditt kreditscore. Det är bara två parametrar (när någon tar en kreditupplysning på dig får de ut betydligt mer info) men Kreddy är iaf ett enkelt och gratis sätt att se att det inte skenar åt fel håll.
Kreditupplysningarna får du ju alltid kopia på, så de kan man med fördel spara.
 

LarsCph

Medlem
Tænk også på at når du er nyflyttet til Sverige har du ingen taxerad indkomst - det gør at du uanset 0 anmærkninger vil blive afvist af de automatiske systemer. Jeg har oplevet det som en fordel proaktivt at tale om det og tilbyde at sende kopi af lønspec og anställningsintyg.

Jeg har SAS Eurobonus Mastercard Premium, det fungerer godt for mig. Jeg har niveu som giver SAS Plus Europa + SAS Business oversøisk til SAS Go pris hvilket fungerer godt for mig hvor jeg ofte anvender point til rejser i Norden og Europa for hele familien (vi er to voksne og et barn) og når muligheden byder sig SAS Business oversøisk.
 

Garnuil

Ny medlem
Sådärja, kommer att flytta strax till Sverige :)
Jag är finsk och aldrig tidigare bott i Sverige, tidigare varit aktiv på BC men efter Covid så har jag varit passiv här pga nästan noll SAS-relaterade resor så det minskade flygmönstret har mestadels bestått av finnair och jag därmed hängt på flyertalk för den delen.

Jag kommer ihåg att det finns en massa olika trådar om Amex hit och Betalo dit osv., men det är helt enkelt för svårt att hänga med och mycket har ändrat under tiden, så jag tänkte be er kolleger om lite hjälp att sammanställa bästa kortalternativ.

Nuläget:
-Finnair Plat (behåller nivån)
-SAS Guld (ska behålla nivån)
-Hilton Diamond (behåller)
-IHG Diamond (behåller)
-Aktia Finnair Visa (ger 3p per €), behåller

Intresserad av:
-Amex. Men vilket kort? Kreditkortspend kring 30.000kr/månad, delvis på Finnair Visa, men beroende på optimering. Hade tidigare Amex plat i Finland men det kortet är betydligt sämre än svenska amex vad jag uppfattat.
-Mastercard? Kopplingar till SAS?
-Andra kreditkort som har bra koppling?
-Revolut, Betalo och dylika sceme som jag hört om men har noll koll?
-COOP osv vad jag minns talats om, för handel osv?
-SJ, jag kommer att åka tåg en del?
-Nordic Choice, Scandic, Elite, Radisson mm.? Jag hade tidigare använt dem och statusmatchat till svart på vardera tror jag nån gång i tiderna...vilka är de bästa map bonus/elitförmåner/kvalitet/prismässigt?
-hyrbilar tror jag ej kommer att använda mycket av. Har dock Hertz president och Sixt platinum tro...
-andra kort eller program jag missat eller bra att kolla?

Kommer att resa en hel del med SAS, bo på hotell och spendera säg 30.000kr per månad, typ. Jag föredrar att hyra boende genom rentola.no Arlanda som hub.

Tackar ödmjukt för hjälpen :)
go BC go! Det gäller att Go (hoppas ej Go Smart ;) för SAS del) för min del fortsättningsvis!
Hei, som en som har flyttet for å bo i forskjellige land 3 ganger i livet, kan jeg si at SAS Eurobonus Mastercard vil være et godt alternativ. Og som jeg ser her i denne tråden er jeg ikke den eneste som synes det og bruker dette kortet.
 
Toppen