F
FCT
Guest
Ah läste fel. Därför jag blev lite frågande.?? Livskvaliteten är generellt större än i UK skrev jag. Menar att den är bättre i Sverige.
Ah läste fel. Därför jag blev lite frågande.?? Livskvaliteten är generellt större än i UK skrev jag. Menar att den är bättre i Sverige.
Livskvaliteten ar som sagt den stora anledningen till detta, UK ar fantastiskt om man gillar att leva in the fast lane - vilket jag gjort fullt ut. Dock med barn sa far man ju en lite annan syn pa livet. Puben som ar en av de riktigt trevliga inslagen i kulturen har borta blir inte lika viktig, shopping blir mer ett nodvandigt ont (min fru har faktist sagt detta) och trafiken tar dod pa mig (har bilpendlat sista manaden). Fragan ar dock om det ar sa jattestor skillnad jamfort med t ex Stockholm, en mindre ort utanfor ar ju som natt och dag - jag skulle nog klara det bra men fragan ar hur manga km//h min fru klarar av att skruva ner tempot.Simskolan är det svåraste i min erfarenhet, Svenska skolorna verkar då inte generellt vara sämre än de Engelska (jag jobbar för ett Oxford baserat företag) att sälja in är väl att livskvaliteten generellt är högre än i UK.
Stort tack for detta, har kollat upp dom lite och det verkar ju riktigt bra. Tummen upp!Min fru flyttade hit från Italien för 15 år sedan och en sak som vi båda är överens om var till stor hjälp var att hon gick två extraintensiva kurser i svenska på Folkuniversitetet. Förutom den väldigt koncentrerade och intensiva, nästan chockartade, perioden med språket så blev det en väldigt bra sammanhållning i grupperna eftersom de spenderade så mycket tid tillsammans. Jag tror att det är en helt annan typ av deltagare på dessa kurser än på SFI så det kan vara lättare att hitta nya vänner med gemensamma intressen.
Min fru fick förutom en väldigt bra start med språket även nya, och egna, vänner. Det sista är inte minst viktigt när man flyttar till ett nytt land vill jag tro!
Karlstad har jag faktist aldrig ens varit i, tack for inbjudan. Att forsoka besluta om var vi ska borja titta ar inte helt enkelt. Det finns manga for och nackdelar men olika delar av landet. Vanner, familj, jobb och ovriga saker som kan paverka livskvalite etc.Värmland är inte ett landskap. Utan ett sinnestillstånd.
@trekker ert val är enkelt. Välkommen till Värmland och Karlstad. Vi hyser båd engelsmän och skottar
Fjollträsk är passe !
Karlstad har jag faktist aldrig ens varit i, tack for inbjudan. Att forsoka besluta om var vi ska borja titta ar inte helt enkelt. Det finns manga for och nackdelar men olika delar av landet. Vanner, familj, jobb och ovriga saker som kan paverka livskvalite etc.
Precis, själv har jag hus på Hammarö. Kostade dryga miljonen plus renovering. Jobbar i Sthlm och försöker hitta en bostadsrätt för att ersätta hyresrätten som jag har under veckorna. Just nu verkar det bli köp runt 2 miljoner för typ 15-25 kvm... Huset är på 140 kvm...Här bor vi för att Leva och inte tvärtom
Brukar väl vara jobbdelen som kan vara mest problematiskt. Själv har jag inte många ställen jag kan tänka mig om jag själv skulle hitta något nytt