Senaste nytt

Flytta tillbaks till Sverige

trekker

Medlem
Tack for alla bra svar. Det som oroar mig mest ar just den svenska skolan, hur illa ar det verkligen stallt? Har i UK ar den ju faktist valdigt bra. Det finns sa manga for och nackdelar med att bade stanna och flytta, det ar ju ganska svart att lagga upp ett case for frugan nar jag inte ar helt hundra sjalv.

Jag forstar att man nog maste ta hela, eller iallafall det mesta av svenskheten for att komma in i det hela. Mina barn kommer inte ha nagot problem med svenskan,de forstar redan allt jag sager och kan prata nar de behover prata. Varre blir det nog for frugan aven om hon snappat upp en hel del.

Arbetsmassigt tror jag inte blir nagra problem, jag har haft manga kunder i Sverige de senaste aren och satter nog upp ett AB och forstatter arbeta mot dom. Har ar jag dock lite radd for den svenska byrakratin och att det ar annu varre att vara smaforetagare i Sverige and vad det ar i UK.
 

nota bene

Medlem
Tack for alla bra svar. Det som oroar mig mest ar just den svenska skolan, hur illa ar det verkligen stallt? Har i UK ar den ju faktist valdigt bra. Det finns sa manga for och nackdelar med att bade stanna och flytta, det ar ju ganska svart att lagga upp ett case for frugan nar jag inte ar helt hundra sjalv.
Inte för att jag är särskilt uppdaterad, men gick själv ut grundskolan 2004 (och följdaktligen gymnasiet 2007). Det är kraftigt varierande kvalitet beroende på område/skola, och mentaliteten i svensk skola är att "alla måste klara sig" - det åsidosätts helt att elever faktiskt är olika och jobbar i olika takt etc. Skulle säga att det är viktigt med aktivt skolval baserat på bosättning och de valmöjligheter som finns.

Personligen valde jag att omedelbart ta en internationell utbildning på gymnasiet, och sedan flyttade jag till UK efter två gap years med arbete och lite sporadiska kompletterande studier. Den svenska friheten i studier uppskattar jag, men slappheten i att ställa krav på elevers prestationer och uppförande är inte bra för utvecklingen.
 

Jaws

Medlem
Inte för att jag är särskilt uppdaterad, men gick själv ut grundskolan 2004 (och följdaktligen gymnasiet 2007). Det är kraftigt varierande kvalitet beroende på område/skola, och mentaliteten i svensk skola är att "alla måste klara sig" - det åsidosätts helt att elever faktiskt är olika och jobbar i olika takt etc. Skulle säga att det är viktigt med aktivt skolval baserat på bosättning och de valmöjligheter som finns.

Personligen valde jag att omedelbart ta en internationell utbildning på gymnasiet, och sedan flyttade jag till UK efter två gap years med arbete och lite sporadiska kompletterande studier. Den svenska friheten i studier uppskattar jag, men slappheten i att ställa krav på elevers prestationer och uppförande är inte bra för utvecklingen.

Ovanstående bra skrivet! Min erfarenhet är att ni bör planera era barns skolgång med tanke på vilka skolor som kan komma ifråga för barnen och därefter se var ni kan/bör bosätta er.
  • Vilka stats har skolorna ni funderar på, vilka upptagningsområden har de? (lägg in er kravspec för skolan här)
  • Därefter kan man fundera på var man ska bo. Mycket av det sociala livet är kopplat till barnen!
När man har bestämt skola/skolor kan man utreda de lämpligaste vägarna till skolan för att hitta det ideala boendet;
  • nära till skolan
  • enkel gång/cykelväg
  • inga eller få farliga övergångar av farliga trafikleder
Detta är min korta och krassa erfarenhet av att ha barn;):)
Lycka till/Jaws
 

Palazzi

Medlem
Hej!

Flyttat tillbaka från Italien två ggr under mitt liv, och det är blandade känslor. Främst den sociala biten jag saknar, men då var jag vid hemflytt utan barn o sambo/fru.

För att ta ett case som ligger närmre ditt. Min flickvän var under uppväxten i dina barns sits. Hennes mamma (svensk) o hennes engelska far flyttade till Sverige efter att mamman bott i London under flera års tid.
Barnen sattes i "engelska skolan" o fick därmed fortsätta i den årskurs de redan gick i England. De fick svenska vänner, men hade alltid en konkurrensfördel med sin goda engelska - o nu säkerställdes att den inte försämrades.

Den engelska pappan har inte haft några konstigheter att komma in i samhället, och visst är det underlättade att ha just engelska som modersmål. Jag tror att fruns svenska familj var en viktig del för honom i början, men senare skapade han såklart nya vänskapsband.
Jag skulle säga att han fortfarande pratar sämre svenska än många, men likväl har han ett mycket bra jobb o ett rikt socialt liv.

Barnen pratar numera båda språken med sin far. Inget de verkar tycka är konstigt, även om jag själv är ovan.

Lycka till! :)
 

Svenska73

Medlem
Vet inte om det är Stockholm du flyttar till men om så är fallet så välj ett område med många expats. Det kommer göra det enklare. British Primary School i Djursholm är bra samt Stockholm International School i stan, du kan applicera skolpengen på tuition. Det tar tid, de första två åren är tuffa, gjorde samma resa efter 16 år utomlands. Dock är jag, trots nuvarande regering, mycket glad för att vara hemma igen. Jag jobbar med att hjälpa expats hitta boende i Sverige så om jag kan hjälpa dig på något sätt så är det bara att skicka ett PM. Välkommen hem!
 

trekker

Medlem
Tack sa otroligt mycket for alla inlagg. Det ar Stockholm eller malardalen som galler, jag har som sagt inte overtalat min fru annu sa om det blir va beror ju mycket pa henne. Jag misstanker att det ar lattare att salja in Stockholm an en lite mindre ort ett par timmar utanfor. Det jag ar orolig for I Stockholm ar att vi kommer vara sent ute for skolor och andra aktiviteter for barnen att anmala oss till. Hur enkelt ar det att fa in barn i en skola bara nagra manader innan skolstart (eller kanske mitt i en termin), simskolor, fotbollslag etc?
 

Johannes

Medlem
Simskolan är det svåraste i min erfarenhet, Svenska skolorna verkar då inte generellt vara sämre än de Engelska (jag jobbar för ett Oxford baserat företag) att sälja in är väl att livskvaliteten generellt är högre än i UK.
 
F

FCT

Guest
Simskolan är det svåraste i min erfarenhet, Svenska skolorna verkar då inte generellt vara sämre än de Engelska (jag jobbar för ett Oxford baserat företag) att sälja in är väl att livskvaliteten generellt är högre än i UK.
Livskvalitén generellt är högre i UK? Hur menar du nu? Det är väl väldigt individuellt om man föredrar klinker eller heltäckningsmatta i badrummet. ;)
 

SNIFF

Medlem
@trekker spännande att du går i hemvändartankar.

Jag är mycket engagerad i Föreningen Svenskar i Världen, där just sådana här frågor är mycket vanliga och är av yttersta vikt. (Jag rekommenderar alla utlandssvenskar att ta en titt på sidan.)

Kolla gärna vår hemsida för en hel del information om vad man kan tänkas stöta på som hemvändare, det finns också ett forum där en del kan ha skrivit några tips utöver de ovanstående tipsen.

Svenskar i Världen - Utlandssvenskarnas främsta intresseorganisation

Du kan alltid höra av dig till vår hemvändargrupp om något problem skulle uppstå.

Lycka till!
 
Toppen