Senaste nytt

Flytta till USA för studier

Det går ganska snabbt att slå upp vad lagen säger :) citerar §20 och 27 folkbokföringslagen nedan, finns även information på Skatteverkets hemsida (första träffen om man googlar utlandsflytt).

20 § Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av fjärde stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet.

En person anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan där minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

27 § Den som är folkbokförd och avser att flytta till utlandet ska anmäla detta till Skatteverket. Anmälan ska göras senast en vecka före utresan och ska innehålla uppgift om utresedagen. Om utresan ställs in eller skjuts upp ska detta anmälas senast den tidigare uppgivna utresedagen.

@Flipper den rådgivning du fått är inte korrekt. Med den information du gett, bör du uppfylla kriterierna för att anses utflyttad - att du har svensk AB och privat ISK är i lagens mening inte relevant (däremot så klart ett skäl för att begå folkbokföringsbrott, vilket kanske din kontakt hade i åtanke ;) ). Fel folkbokföring kan utgöra folkbokföringsbrott och kan även vara ett välfärdsbrott (t ex om du får vård i Sverige som täcks av svensk socialförsäkring när du besöker Sverige). Det kan också utgöra skattebrott att få skattefördelar för ISK som du inte är berättigad till pga utlandsflytten. Inte värt risken i min mening… Om du gör rätt för dig och skriver ut dig, se till att hantera din ISK innan dess (som GOT-XXX råder dig till).
Hej,

Tack för det utförliga svaret!

Intressant... Jag har kikat med Avanza och de har ganska tydlig information gällande just flytt till USA. Hela ISK't får överföras till gammalt hederligt sparkonto eller KF tänker jag. Det kommer även att bli en vända till Skatteverkets kundtjänst. (Off-topic) :) Utdelningen som sker om cirka en månad kan väl i sig inte påverkas av ändring av folkbokföringsadress / flytt till USA som sker till hösten?

CSN och SKV samkör sina register ibland - så kommer du få CSN för studier utomlands finns det en risk att Skatteverket får reda på det och då skriver ut dig från Sverige.

Några av mina kursare blev drabbade av just detta. En av dem bröt armen i samband med en brännbollsmatch och flög hem till Sverige för att få vård (hon förstod inte konsekvenserna av att ha blivit utskriven). Blev en dyr historia, 150.000kr ville Västra Götalandsregionen ha för operation av överarm, etc (nej det gick inte att betala med amex).
Okej, bra att veta. Jag vill såklart göra rätt för mig!

Tack,

Tack för svaret! :)

Ja, det ger mig såklart en funderare. Jag har tänkt att köra SAS på grund av bra flygtider samt möjligt till business via bonuspoäng. Jag ska se över andra alternativ också.

Bonusresor verkar vara extremt svårt att hitta. Framför allt till Los Angeles. Hittade bara en enda business-bonusresa på över 2 månaders tid. Att leta bonusresor verkar bli ett heltidsprojekt i sig. Tack för påminnelsen gällande valutapåslaget.

Allt gott,
Min son har pluggat 4 år i USA (examen förra året). Hittade alltid businessbiljetter till honom. Dock var det på östra sidan och oftast via Chicago eller Washington. Kanske inte jämförbart eftersom det var Star Aliance då men det blev oftast SAS och Fly Premium. Fick även vaska några biljetter när han gjort utresan och kalendern ändrades. Inga problem att hitta nya då heller. Var inte jätteflexibel med datumen men ibland blev det någon dag före eller efter det mest optimala alternativet. Nackdelen var ju att man skämde bort honom med finkabin och bra lounger (Polaris) :)

Min son har pluggat 4 år i USA (examen förra året). Hittade alltid businessbiljetter till honom. Dock var det på östra sidan och oftast via Chicago eller Washington. Kanske inte jämförbart eftersom det var Star Aliance då men det blev oftast SAS och Fly Premium. Fick även vaska några biljetter när han gjort utresan och kalendern ändrades. Inga problem att hitta nya då heller. Var inte jätteflexibel med datumen men ibland blev det någon dag före eller efter det mest optimala alternativet. Nackdelen var ju att man skämde bort honom med finkabin och bra lounger (Polaris) :)
Hej, vad roligt! Där befinner jag mig förhoppningsvis också om 4 år.

Jag tror att om man lägger lite extra tid och kikar i god tid innan så löser man alltid någon bonusresa. Vilken otur med lyxlounge och längst fram i kabinen. ;)

Hej jag har en dotter som pluggar i Usa och flyger hem två gånger per år. Till sommaren och till jul. När jag bokat resor åt henne så har alltid oneworld varit mest prisvärda. Med råge. Antingen via London eller via Helsingfors. Hon flyger då från Atlanta eller Dallas. Men till saken hör att hon måste ta inrikesflyg först och det drar upp priset en hel del. Jag antar att din spend inkluderar collegeavgiften i USD. Frågan är om om du skall fundera på annat lokalt kort som kan ge bra fördelar även om det inte är SAS. Där är jag ingen expert. Valutapåslaget för köp i USD med Elite kan vara värt att titta på. Och frågan är naturligtvis också hur viktiga dina vouchers är. Och vilket resmönster du vill ha för dina intjänade poäng. Det kan vara svårt att hitta poängresor till sommaren och julen om du tänker dig det. Lycka till med flytten.
If she flies to Dallas or Atlanta to start her international ticket flights, it may be cheaper to buy American, Alaska or British Airways points to buy an award ticket to/via DFW but American refuses to check luggage across separate tickets.
Några saker att tänka på. Om du är student nu och i framtiden kan det vara svårt att få ett Amex kort överhuvudtaget och ännu svårare att få ett kort med 30000 sek i kredit utrymme som lär behövas för en spend på 300.000 per år.

Jag tror inte ett universitet i USA kommer att godta betalning med kreditkort men kanske PayPal. Men det var många år sedan jag bodde och pluggade där. Kollar även i förväg avgifter med att betala med PayPal via ett kreditkort. Det plus valuta avgiften kan kosta rätt mycket jämfört med vad poängen kan vara värda.

Titta på Wise kortet. Smidigt sätt att betala i USA med väldigt låg valuta påslag om dina inkomster blir i svenska kronor. Även Northmill har ett bra kort Både är debitkort, du måste ha pengar på kontot. Wize har även hyfsad bra ränta på saldot.

Om du kommer att bli tvungen att deklarera i USA blir av med alla fonder du äger i Sverige innan du flyttar. Fonder hos en svensk bank, även indexfonder på S&P 500 beskattas som PFIC av Skatteverket i USA. Svin höga skattar och komplicerade deklarationer. Sparkonto eller enskilda aktier är enda valet som innehav om du måste deklarera i USA.

När du är etablerad där kolla upp lokala kort. Finns flera som kan ge flera % cashback för vanliga utgifter som mat och bensin.
Lots of universities do accept payment with credit card but used to be not Amex as often. But many times when they accept credit card payment they do so with a surcharge of something between 2.5% (for USD cards) and close to 4.5% (for non USD cards). The schools don’t always advertise it but the tuition receivables offices do more often than not have a way to accept credit cards directly or indirectly for payment.

Last edited:
If she flies to Dallas or Atlanta to start her international ticket flights, it may be cheaper to buy American, Alaska or British Airways points to buy an award ticket to/via DFW but American refuses to check luggage across separate tickets.

Lots of universities do accept payment with credit card but used to be not Amex as often. But many times when they accept credit card payment they do so with a surcharge of something between 2.5% (for USD cards) and close to 4.5% (for non USD cards). The schools don’t always advertise it but the tuition receivables offices do more often than not have a way to accept credit cards directly or indirectly for payment.
Alright, good to know. Maybe Amex through PayPal is a better/easier alternative…despite their fees?

Toppen