Flipper
Medlem
Hej,Det går ganska snabbt att slå upp vad lagen sägerciterar §20 och 27 folkbokföringslagen nedan, finns även information på Skatteverkets hemsida (första träffen om man googlar utlandsflytt).
20 § Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av fjärde stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet.
En person anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan där minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.
27 § Den som är folkbokförd och avser att flytta till utlandet ska anmäla detta till Skatteverket. Anmälan ska göras senast en vecka före utresan och ska innehålla uppgift om utresedagen. Om utresan ställs in eller skjuts upp ska detta anmälas senast den tidigare uppgivna utresedagen.
@Flipper den rådgivning du fått är inte korrekt. Med den information du gett, bör du uppfylla kriterierna för att anses utflyttad - att du har svensk AB och privat ISK är i lagens mening inte relevant (däremot så klart ett skäl för att begå folkbokföringsbrott, vilket kanske din kontakt hade i åtanke). Fel folkbokföring kan utgöra folkbokföringsbrott och kan även vara ett välfärdsbrott (t ex om du får vård i Sverige som täcks av svensk socialförsäkring när du besöker Sverige). Det kan också utgöra skattebrott att få skattefördelar för ISK som du inte är berättigad till pga utlandsflytten. Inte värt risken i min mening… Om du gör rätt för dig och skriver ut dig, se till att hantera din ISK innan dess (som GOT-XXX råder dig till).
Tack för det utförliga svaret!
Intressant... Jag har kikat med Avanza och de har ganska tydlig information gällande just flytt till USA. Hela ISK't får överföras till gammalt hederligt sparkonto eller KF tänker jag. Det kommer även att bli en vända till Skatteverkets kundtjänst. (Off-topic)