Senaste nytt

Flytta till USA för studier

Tack!

Ja, jag läste om de nya villkoren gällande statuspoängen. Mycket tråkigt. Det som oroar mig lite är att min statusperiod förnyas 1 maj. Förlorar jag mina 20.000 poäng direkt isåfall? Dålig timing?

Vad bra att poängen vid värvning av vänner syns inom såpass kort tid. Jag såg att välkomstbonusen tog oerhört lång tid dock.

Ah, ja, det är ju inte perfekt timing med ett statusår som börjar 1 maj. Dina statuspoäng kommer mycket riktigt att nollställas igen 1 maj, så om du inte hinner tjäna in 25000 statuspoäng på annat sätt innan dess (5000 poäng är "enkelt" via concious traveller) så hjälper inte dessa 20k till så mycket (förutom att bli EB Silver då förstås).

Hej jag har en dotter som pluggar i Usa och flyger hem två gånger per år. Till sommaren och till jul. När jag bokat resor åt henne så har alltid oneworld varit mest prisvärda. Med råge. Antingen via London eller via Helsingfors. Hon flyger då från Atlanta eller Dallas. Men till saken hör att hon måste ta inrikesflyg först och det drar upp priset en hel del. Jag antar att din spend inkluderar collegeavgiften i USD. Frågan är om om du skall fundera på annat lokalt kort som kan ge bra fördelar även om det inte är SAS. Där är jag ingen expert. Valutapåslaget för köp i USD med Elite kan vara värt att titta på. Och frågan är naturligtvis också hur viktiga dina vouchers är. Och vilket resmönster du vill ha för dina intjänade poäng. Det kan vara svårt att hitta poängresor till sommaren och julen om du tänker dig det. Lycka till med flytten.

Tack för svaret! :)

Ja, det ger mig såklart en funderare. Jag har tänkt att köra SAS på grund av bra flygtider samt möjligt till business via bonuspoäng. Jag ska se över andra alternativ också.

Bonusresor verkar vara extremt svårt att hitta. Framför allt till Los Angeles. Hittade bara en enda business-bonusresa på över 2 månaders tid. Att leta bonusresor verkar bli ett heltidsprojekt i sig. Tack för påminnelsen gällande valutapåslaget.

Allt gott,

Ah, ja, det är ju inte perfekt timing med ett statusår som börjar 1 maj. Dina statuspoäng kommer mycket riktigt att nollställas igen 1 maj, så om du inte hinner tjäna in 25000 statuspoäng på annat sätt innan dess (5000 poäng är "enkelt" via concious traveller) så hjälper inte dessa 20k till så mycket (förutom att bli EB Silver då förstås)
Alright, nästan mer värt att öppna ett helt nytt konto för att få en ny startperiod? Är det möjligt eller lite ”overkill”?

Alright, nästan mer värt att öppna ett helt nytt konto för att få en ny startperiod? Är det möjligt eller lite ”overkill”?

Overkill eller inte, det är ju definitivt mot villkoren för Eurobonus och du blir ju av med existerande poäng som du samlat in sedan tidigare.
Troligtvis är det väl inget som någon kommer upptäcka, men ändå inget som vi kan rekommendera.

Overkill eller inte, det är ju definitivt mot villkoren för Eurobonus och du blir ju av med existerande poäng som du samlat in sedan tidigare.
Troligtvis är det väl inget som någon kommer upptäcka, men ändå inget som vi kan rekommendera.
Okej, då är jag med. Eurobonus-poängen är det viktigaste för mig så statuspoängen får komma i samband med spenderingar helt enkelt.

Tack för din hjälp!

Några saker att tänka på. Om du är student nu och i framtiden kan det vara svårt att få ett Amex kort överhuvudtaget och ännu svårare att få ett kort med 30000 sek i kredit utrymme som lär behövas för en spend på 300.000 per år.

Jag tror inte ett universitet i USA kommer att godta betalning med kreditkort men kanske PayPal. Men det var många år sedan jag bodde och pluggade där. Kollar även i förväg avgifter med att betala med PayPal via ett kreditkort. Det plus valuta avgiften kan kosta rätt mycket jämfört med vad poängen kan vara värda.

Titta på Wise kortet. Smidigt sätt att betala i USA med väldigt låg valuta påslag om dina inkomster blir i svenska kronor. Även Northmill har ett bra kort Både är debitkort, du måste ha pengar på kontot. Wize har även hyfsad bra ränta på saldot.

Om du kommer att bli tvungen att deklarera i USA blir av med alla fonder du äger i Sverige innan du flyttar. Fonder hos en svensk bank, även indexfonder på S&P 500 beskattas som PFIC av Skatteverket i USA. Svin höga skattar och komplicerade deklarationer. Sparkonto eller enskilda aktier är enda valet som innehav om du måste deklarera i USA.

När du är etablerad där kolla upp lokala kort. Finns flera som kan ge flera % cashback för vanliga utgifter som mat och bensin.

Pluggade också i USA, så kan ge mina 5 cents.

Angående spend, är du Phd-student eller är det vanlig tuition som du når 300k+ på? Om bara tuition, säkerställ att du har haft inkomst på 150/200k, annars kommer du eventuellt nekas kort. Samt att du har utrymme för betalning av tuition. Mitt universitet tillät inte månadsbetalning med kreditkort (dom gillade inte admin), så behövde isåfall betala allt direkt.

I höstas gav faktiskt referral 100k poäng men ifall du vill nå guld snabbt bör du signa/bli reff'ad innan april, så du får 20k nivåpoäng i "förskott" samt börjar tjäna 6p/100kr spend. Blir väl samma sak för dina kompisar, du vill nog rekrytera dom nu i vår istället för i höst.

I USA finns det många fler möjligheter att betala fakturor med kreditkort, kolla upp ifall du kan skaffa Bilt när du är där, ifall paypal inte funkar (https://www.biltrewards.com/) eller liknande. Amex är dock inte lika bra med Bilt, men finns andra alternativ.

Annat tips är att fundera ifall du kommer stanna eller inte i USA. Försök fixa bankkonto etc ifall du vill möjligheten att skaffa amerikanska kreditkort i framtiden (Man kan tjäna mycket mer poäng där än i Sverige på churning).

Sen min rekommendation är att fundera på ifall du vill ha status hos SAS, då borde Amex Elite räcka + ditt flygande räcka för EBG. Om du inte bryr dig om status och vill vara lite fri kan Amex Platinum vara bättre, du får loungeaccess samt mer poäng som kan omvandlas till poäng hos andra flygbolag + lite andra förmåner.

Men stegvis för dig ifall du går efter Elite:
1. Kolla omkring din kompiskrets ifall någon har Elite/Platinum och be dom rekrytera dig
2. Vänta tills du blir godkänd och kan rekrytera själv
3. Rekrytera dina vänner
(Steg 1-3 innan April)
4. Undersök ifall du behöver Mastercard Premium för att få de extra 500 nivåpoäng/månad
(Tänk på att når du högsta FlyPremium kan du boka SAS Business för SAS Go-pris när du ska hem/till Sverige/USA (30k ist för 50k poäng för enkel väg).

Några saker att tänka på. Om du är student nu och i framtiden kan det vara svårt att få ett Amex kort överhuvudtaget och ännu svårare att få ett kort med 30000 sek i kredit utrymme som lär behövas för en spend på 300.000 per år.

Jag tror inte ett universitet i USA kommer att godta betalning med kreditkort men kanske PayPal. Men det var många år sedan jag bodde och pluggade där. Kollar även i förväg avgifter med att betala med PayPal via ett kreditkort. Det plus valuta avgiften kan kosta rätt mycket jämfört med vad poängen kan vara värda.

Titta på Wise kortet. Smidigt sätt att betala i USA med väldigt låg valuta påslag om dina inkomster blir i svenska kronor. Även Northmill har ett bra kort Både är debitkort, du måste ha pengar på kontot. Wize har även hyfsad bra ränta på saldot.

Om du kommer att bli tvungen att deklarera i USA blir av med alla fonder du äger i Sverige innan du flyttar. Fonder hos en svensk bank, även indexfonder på S&P 500 beskattas som PFIC av Skatteverket i USA. Svin höga skattar och komplicerade deklarationer. Sparkonto eller enskilda aktier är enda valet som innehav om du måste deklarera i USA.

När du är etablerad där kolla upp lokala kort. Finns flera som kan ge flera % cashback för vanliga utgifter som mat och bensin.
Hej, tack för svaret!

Jag jobbar och har jobbat det senaste året. Skolan erbjuder faktiskt betalning via kreditkort vilket förvånade mig något men en stor fördel såklart.

Avgifterna med både PayPal och kortet måste jag självklart kika mer på. Samtidigt så får jag troligtvis förmånen att kunna flyga ”gratis” med SAS.

Att öppna ett amerikanskt bankkonto/kort är kanske inte heller en dum idé. Dollarn är dyr men har ju faktiskt gått ner lite nu. Tack för tipsen gällande olika typer av kort!

Jag kommer INTE att skriva mig i USA. Det ska vara okej enligt personen som hjälpt mig med ansökan och processen. Det finns egentligen två olika anledningar till detta. Jag har dels ett AB som gör utdelning och sedan har jag privat ISK.

Åter igen, tack!

Pluggade också i USA, så kan ge mina 5 cents.

Angående spend, är du Phd-student eller är det vanlig tuition som du når 300k+ på? Om bara tuition, säkerställ att du har haft inkomst på 150/200k, annars kommer du eventuellt nekas kort. Samt att du har utrymme för betalning av tuition. Mitt universitet tillät inte månadsbetalning med kreditkort (dom gillade inte admin), så behövde isåfall betala allt direkt.

I höstas gav faktiskt referral 100k poäng men ifall du vill nå guld snabbt bör du signa/bli reff'ad innan april, så du får 20k nivåpoäng i "förskott" samt börjar tjäna 6p/100kr spend. Blir väl samma sak för dina kompisar, du vill nog rekrytera dom nu i vår istället för i höst.

I USA finns det många fler möjligheter att betala fakturor med kreditkort, kolla upp ifall du kan skaffa Bilt när du är där, ifall paypal inte funkar (https://www.biltrewards.com/) eller liknande. Amex är dock inte lika bra med Bilt, men finns andra alternativ.

Annat tips är att fundera ifall du kommer stanna eller inte i USA. Försök fixa bankkonto etc ifall du vill möjligheten att skaffa amerikanska kreditkort i framtiden (Man kan tjäna mycket mer poäng där än i Sverige på churning).

Sen min rekommendation är att fundera på ifall du vill ha status hos SAS, då borde Amex Elite räcka + ditt flygande räcka för EBG. Om du inte bryr dig om status och vill vara lite fri kan Amex Platinum vara bättre, du får loungeaccess samt mer poäng som kan omvandlas till poäng hos andra flygbolag + lite andra förmåner.

Men stegvis för dig ifall du går efter Elite:
1. Kolla omkring din kompiskrets ifall någon har Elite/Platinum och be dom rekrytera dig
2. Vänta tills du blir godkänd och kan rekrytera själv
3. Rekrytera dina vänner
(Steg 1-3 innan April)
4. Undersök ifall du behöver Mastercard Premium för att få de extra 500 nivåpoäng/månad
(Tänk på att når du högsta FlyPremium kan du boka SAS Business för SAS Go-pris när du ska hem/till Sverige/USA (30k ist för 50k poäng för enkel väg).
Hej, stort tack för ditt svar! Det uppskattas verkligen.

Planen är att ta en bachelor (BBA) och i mitten (efter 2 år) göra en transfer till UCLA eller liknande skola.

Min tution är betydligt lägre än 300.000kr men jag räknar iallafall med att lägga minst 12-15k i hyra varje månad. Övriga kostnader, försäkringar etc. i USA behöver vi nog inte ens prata om :) Att delbetala tution är nog inte så uppskattat nej…

Jag har kikat på platinum också men tycker att poängkursen på när man konverterar AMEX-poäng till EB-poäng eller andra bonuspoäng halv taskig.

Tack för en steg för steg guide! Du menar att det kan vara förmånligt för mig att skaffa både Elite och MC premium?

Ha det gott,

Behöver du invite till Amex kan du skicka PM till nästan alla här.
Löste 300 000 spend med en kreditgräns på 10 000. Det krävdes bara en del extrainsättningar.

Toppen