Pluggade också i USA, så kan ge mina 5 cents.
Angående spend, är du Phd-student eller är det vanlig tuition som du når 300k+ på? Om bara tuition, säkerställ att du har haft inkomst på 150/200k, annars kommer du eventuellt nekas kort. Samt att du har utrymme för betalning av tuition. Mitt universitet tillät inte månadsbetalning med kreditkort (dom gillade inte admin), så behövde isåfall betala allt direkt.
I höstas gav faktiskt referral 100k poäng men ifall du vill nå guld snabbt bör du signa/bli reff'ad innan april, så du får 20k nivåpoäng i "förskott" samt börjar tjäna 6p/100kr spend. Blir väl samma sak för dina kompisar, du vill nog rekrytera dom nu i vår istället för i höst.
I USA finns det många fler möjligheter att betala fakturor med kreditkort, kolla upp ifall du kan skaffa Bilt när du är där, ifall paypal inte funkar (
https://www.biltrewards.com/) eller liknande. Amex är dock inte lika bra med Bilt, men finns andra alternativ.
Annat tips är att fundera ifall du kommer stanna eller inte i USA. Försök fixa bankkonto etc ifall du vill möjligheten att skaffa amerikanska kreditkort i framtiden (Man kan tjäna mycket mer poäng där än i Sverige på churning).
Sen min rekommendation är att fundera på ifall du vill ha status hos SAS, då borde Amex Elite räcka + ditt flygande räcka för EBG. Om du inte bryr dig om status och vill vara lite fri kan Amex Platinum vara bättre, du får loungeaccess samt mer poäng som kan omvandlas till poäng hos andra flygbolag + lite andra förmåner.
Men stegvis för dig ifall du går efter Elite:
1. Kolla omkring din kompiskrets ifall någon har Elite/Platinum och be dom rekrytera dig
2. Vänta tills du blir godkänd och kan rekrytera själv
3. Rekrytera dina vänner
(Steg 1-3 innan April)
4. Undersök ifall du behöver Mastercard Premium för att få de extra 500 nivåpoäng/månad
(Tänk på att når du högsta FlyPremium kan du boka SAS Business för SAS Go-pris när du ska hem/till Sverige/USA (30k ist för 50k poäng för enkel väg).