Senaste nytt

Flytt av Amex kort från Sverige till USA?

nissefalk

Medlem
@nissefalk en sidofråga, jag såg att du fått ett secured credit card, vilken bank använder du? Min kollega som nyligen flyttat hit blev nyss nekad på Wells Fargo, de påstod att den produkten inte längre fanns. Som utlänning kan det ju vara en en viktig parameter vid val av bank.

Jag har Chase, inte riktigt säker på vad du menar med secured credit card.
 

skoeld

Medlem
Jag blev kund hos HSBC när jag flyttade hit och fick ett vanligt (icke "secured") kreditkort med en helt ok kredit redan från början. Jag skulle nog rekommendera att bli kund hos Chase istället dock.
 

nissefalk

Medlem
Om jag fattar tidigare inlägg i tråden rätt innebär det att man deponerar ett belopp motsvarande sin kreditlimit i förskott som säkerhet.

Ok tack, nej jag hade eller har inget sådant kort, det första jag fick var ett vanligt kort men med väldigt låg credit limit.
 

Shoreline

Medlem
Hejsan,
För att göra själva ansökan går du in på Amerikanska Amex hemsida, ansöker om valfritt kort, logga in med ditt Svenska Amexkonto.
Efter en dag fick jag ett mail att de behövde mer information om för att verifiera min inkomst. Jag ringde då upp kundtjänsten, fick uppge mina svenska kortnummer. Därefter fick jag verifiera min adress genom ett trepartsamtal till min amerikanska bank där jag dagen innan hade öppnat ett bankkonto.

Kortet kom inom en vecka,

Så det jag behövde:
Ett fast adress i USA
Ett bankkonto i valfri bank
Social Security Number
Ett svensk Amex (med hyffsad historik)

Mycket smidigt, och måste säga att servicen var över all förväntan.

Tackar Amex för detta, och kan säga att bara detta kommer göra mig till en mycket trogen kund.
Jag gick bet. Mitt misstag var att jag i Sverige har mitt tilltalsnamn (vilket inte är mitt första namn i passet) på mitt Amex, vilket då inte matchade med mitt namn på mitt amerikanska bankkonto och SSN, och därför kunde inte min adress verifieras. Trodde att jag vid trevägssamtalet var i mål, men icke! :)

Så det kan vara värt att tänka på när ni ska öppna bankkonto i USA – inkludera alla dina eventuella förnamn och mellannamn i ditt pass, som förnamn hos banken.
 

joakgarp

Medlem
Någon som kan tipsa hur man enklast öppnar ett ITIN i USA från Sverige? Verkar som att en hel värld öppnar för en utanför Amex om man gör en global transfer med ITIN. Utan itin så blir man väldigt låst till Amex.
 

Berglund

Medlem
Någon som kan tipsa hur man enklast öppnar ett ITIN i USA från Sverige? Verkar som att en hel värld öppnar för en utanför Amex om man gör en global transfer med ITIN. Utan itin så blir man väldigt låst till Amex.
Är du VERKLIGEN helt säker på att du vill utsätta dig för att bli föremål för den amerikanska skattemyndigheten? Om du ska bo och jobba där, absolut. Om du har affärer och inkomster därifrån, jodå, men om du bor och jobbar i Sverige - så hade i varje fall jag funderat, minst ett varv till, innan jag frivilligt skrev in mig hos the IRS!
 

Senator

Moderator
Är du VERKLIGEN helt säker på att du vill utsätta dig för att bli föremål för den amerikanska skattemyndigheten? Om du ska bo och jobba där, absolut. Om du har affärer och inkomster därifrån, jodå, men om du bor och jobbar i Sverige - så hade i varje fall jag funderat, minst ett varv till, innan jag frivilligt skrev in mig hos the IRS!

Jag tror att du överdriver detta lite om du inte besitter någon annan personlig erfarenhet. Jag har registrerat ITIN både för företag samt personligt användning och ser inte samma krismaximering.

I fallet företag handlar det om möjligheten att fakturerar ett amerikanskt bolag. Här regleras transaktionerna av det bilaterala skatteavtal mellan USA och Sverige. I fallet personlig ITIN har jag haft värdepapper i amerikanska depåer där beskattning av utdelning uppstår. Detta samtidigt som jag bor och jobbar i Sverige. Dessa transaktioner regleras också av bilaterala skatteavtalet.

Nu är detta OT för frågan: men utmaningen med IRS är i mitt tycke skattefrågan om man är amerikansk medborgare. USA är ganska ensam i att beskatta medborgare oberoende av folkbokföring. Amerikanska medborgare har alltid väsentlig anknytning även om man inte har bott i landet på 45 år. Fråga Storbritanniens Premiärminister Boris Johnson.

Mitt tips dock är K.I.S.S. "Keep it simple stupid". Jag har alldeles för länge hållit på med komplexa upplägg som kort i Schweiz och dyl som till slut bara kostar massor av tid och pengar onödigt. Så nu kör jag K.I.S.S och håller mig enbart till det grymma som finns i Sverige. Eller om man vill åt amerikanska kort, flytta dit :)
 
Toppen